Майстри пленерного живопису Одеси: Віктор Жураковський (1928–2001), Павло Македонський (1967)

Автор(и)

  • Ольга Андріївна Тарасенко ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-3775-4899

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.32

Ключові слова:

живопис Одеси, Віктор Жураковський, Павло Македонський, пленер, імпресіонізм, пейзаж, натюрморт, інтерпретація

Анотація

У статті розглядаються твори художників Одеси Віктора Жураковського (1928– 2001 роки) і Павла Македонського (1967 рік) у контексті пленерного живопису Європи. Використовуються історико-культурологічний, мистецтвознавчий, компаративний методи. Показано, що більшість художників Одеси ґрунтується на спадщині пленерного живопису Франції останньої третини XIX – початку ХХ століття. На це спрямована система освіти. Важливо, що сформовані на початку ХХ століття традиції одеської школи не перервано дотепер. Пленерна школа Одеси не авангардна, але міцна і послідовна у своїх досягненнях (К. Кастанді, В. Синицький, М. Шелюто, А. Гавдзинський). Живописці відчули і проявили той особливий кольоровий лад, який притаманний природі Північного Причорномор’я. Наукова новизна публікації полягає в тому, що розкриваються тематика, поетика та стилістика майстрів пленеру В. Жураковського і П. Македонського, творчість яких ще не досить досліджена в мистецтвознавстві. Виявлено індивідуальні особливості художньої мови в різних жанрах живопису майстрів. Показано, що жива традиція живопису просто неба (пленер) природна для нашого сонячного міста. Розкрито, що стилістика пленеру й імпресіонізму (як максимального прояву взаємодії предмета із простором) співіснує з рисами постімпресіонізму й експресіонізму. Представлені матеріали, художньо-стилістичний аналіз і узагальнення можуть бути використані в наукових дослідженнях, присвячених образотворчому мистецтву Одеси.

Посилання

Костанді, К. (11.02.1893). Лист до Б. І. Егіза. Одеса. НХМУ, Київ. Архів ТЮРХ.

Костанді, К. (24.11.1909). Лист М. Скроцькому, Одеса. Архів ОНХМ.

Носенко, А. Природа як гармонізуючий чинник у формуванні духовної особистості К. Костанді. Укр. АМ: Досліди та науково-методичні праці. Київ, 2005. Віп. 12. С. 21–27.

Носенко, А. Роль світлового середовища у колористичній системі Д. М. Фруміної. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв, 2003. № 2. С. 71–80.

Носенко, А. (2006). Пленер у живописі Одеси другої половини ХХ – початку ХХІ ст. (дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.05. 2006. Харків (Nosenko, A. Plein air in the painting of Odesa in the second half of the twentieth – early twenty – first century (Phd thesis) Kharkiv.

Тарасенко, О. (20 липня 1998). Інтерв’ю з художником В. П. Жураковським. Архів О. А. Тарасенко.

Тарасенко, О. (12 березня 2000). Інтерв’ю з художником П. І. Македонським. Архів О. А. Тарасенко.

Betti, E. (2021). Hermeneutics as a general methodology of the sciences of spirit. London, 104 р.

Eco, Umberto (1979). The Role of the Reader: Studies in the Semiotics of Texts. Indiana Universiti Press. 273 р.

Rewald, John (1946). The history of impressionism. The Museum of Modern Art. New York. Retrieved from: https://ru.scribd.com/document/569296760/The-History-of-Impressionism-by-John-Rewald.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3. ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВІЗУАЛЬНИХ МИСТЕЦТВ