Виконавський аспект електроакустичної музики для фортепіано: особливості інтерпретації та технічні виклики

Автор(и)

  • Євген Володимирович Куришев Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-0836-0735

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.3

Ключові слова:

електроакустична музика, фортепіано, інтерпретація, виконавська техніка, акустика, сучасна музика

Анотація

Стаття досліджує виконавський аспект електроакустичної музики для фортепіано, зокрема особливості інтерпретації, технічні виклики та нові можливості, які створює цей жанр. Електроакустична музика, інтегруючи використання електронних пристроїв із традиційними інструментами, значно розширила межі як композиційної, так і виконавської практики. Однак попри понад півстолітню історію цього жанру, тематика виконавства електроакустичної музики залишається недостатньо дослідженою, особливо в контексті практичної взаємодії між акустичним інструментом й електронікою. Автор аналізує ключові виклики, з якими стикаються виконавці, зокрема: необхідністю опанування нових технічних навичок, роботою з електронними апаратами, інтеграцією тембрових можливостей електроніки та акустики, а також адаптацією до змінюваних акустичних умов виконання. Особливу увагу приділено трьом важливим аспектам електроакустичної музики, які нерідко залишаються поза увагою: фактурному розвитку, розширеній звуковій палітрі фортепіано та просторовій локалізації звуку. У висновках підкреслено, що електроакустична музика для фортепіано потребує від виконавця не лише високого рівня технічної підготовки, а й гнучкості, слухової компетентності та здатності до творчого дослідження. Виконавець стає активним учасником формування звукової тканини, долучаючись до переосмислення традиційних меж інструментальної музики. Дослідження окреслює перспективи розвитку роботи з електроакустичними творами. Автор наголошує, що цей жанр має значний потенціал для розширення виконавської традиції в академічній музиці, популяризації живої електроніки серед класичних музикантів і формування нової системи естетичного аналізу. Електроакустична музика створює унікальні можливості для взаємодії між виконавцем і технологіями, надаючи новий імпульс розвитку музичної культури.

Посилання

Бондаренко, А. (2015). Виявлення і аналіз акустичних подій в електронній музиці (на прикладі «Мотус» А. Загайкевич). Питання культурології, (31), 22–28.

Ганзбург, Г. (2020). Просторові ефекти в звучанні музики. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. (1), 27–36.

Cardassi, L. (2016). Developing an interpretation of Luigi Nono’s …sofferte onde serene…. Revista Vòrtex, 4(3), 1–10.

Dodge, C., & Jerse, T. (1998). Computer Music: Synthesis, Composition and Performance. New York: Schirmer Books.

Lillios, E. (2009). Nostalgic Visions: Piano and Live Interactive Electroacoustics. Full Score.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ