Музично-виконавська підготовка бакалаврів-інструменталістів: теоретичні та практичні орієнтири

Автор(и)

  • Ірина Миколаївна Левицька ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-3566-2632
  • Тетяна Іванівна Олійник Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0002-3979-9302

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.4

Ключові слова:

музично-виконавська діяльність, бакалаври-інструменталісти, концертна діяльність, виконавська підготовка, інтерпретація, творчий процес, виконавська майстерність.

Анотація

Мета статті – висвітлити теоретичні та методичні аспекти вдосконалення музично-виконавської діяльності бакалаврів-інструменталістів. Методологія дослідження, обрана для досягнення поставленої мети, базувалася на комплексному підході, що поєднував теоретичні та емпіричні методи, зокрема аналіз і синтез наукових джерел, абстрагування, узагальнення та порівняння для визначення особливостей музично-виконавської діяльності, а також педагогічне спостереження й інтерв’ювання для оцінки ефективності виконавської підготовки студентів. З’ясовано, що музично-виконавська діяльність є однією з форм творчої діяльності, яка відзначається неповторністю як у процесі здійснення, так і в результаті, оригінальністю, а також суспільно-історичною та індивідуальною унікальністю. Установлено, що вона є діалектичним поєднанням свідомого й підсвідомого, інтуїтивного та раціонального, емоційного й розсудливого. Визначено, що основою цієї діяльності є комунікативний процес, спрямований на передавання музичної інформації, закодованої через знакову систему музичної мови (нотний текст), від автора до слухача. Актуалізовано, що музикант-виконавець є посередником, який здійснює «дешифрування» музичного тексту, його осмислення та переклад у звукові образи, доступні для сприйняття аудиторією. Наголошено, що результатом виконавської діяльності є інтерпретація музичного твору, яка поєднує два творчі елементи: композиторський і виконавський. Взаємозв’язок між ними залежить від художньо-естетичних переконань інтерпретатора, його музичної культури, рівня розвитку художнього смаку та почуття міри. Презентовано, як практичний досвід сценічних виступів допомагає музиканту розвивати не тільки виконавську майстерність, а й здатність до художньої інтерпретації твору, глибокого сприйняття й вираження емоційної сутності музичного тексту. Водночас доведено, що концертна діяльність сприяє формуванню професійної впевненості, емоційної комунікації з аудиторією та розвитку інтерпретаційної гнучкості, необхідної для адаптації до різноманітних музичних жанрів і стилів.

Посилання

Воробкевич, Т. (2001). Методика викладання гри на фортепіано: підручник. Львів : ЛДМА.

Глущук, Т. В. (2016). Музично-виконавське мистецтво як об’єкт дослідження українського мистецтвознавства. Культура і сучасність, 1, 87–91. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kis_2016_1_18.

Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. Київ : Либідь.

Золотарьова, І. М., Острянська, Н. В. (2012). Конспект лекцій з дисципліни «Основи психології та педагогіки». Харків : ХНАМГ.

Івасишин, І. (2014). Музично-виконавська діяльність як засіб творчого розвитку особистості. Гірська школа Українських Карпат, 11, 153–155. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/gsuk_2014_11_44.

Кашкадамова, Н. (2009). Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах: навчальний посібник. Київ : Освіта України.

Кондратенко, Г. Г., Плохотнюк, О. С. (2021). Музично-виконавська діяльність як засіб формування творчої особистості майбутнього бакалавра музичного мистецтва. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (197), 115–119.

Степанов, О. М., Фіцула, М. М. (2006). Основи психології і педагогіки: навчальний посібник. Київ : Академвидав.

Шинкарук, В. І. (2002). (Ред.). Філософський енциклопедичний словник. Київ : Абрис.

Шип, С. В. (2023). Музична герменевтика: монографія. Суми : ФОП Цьома С.П.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ