Соціокультурна подієвість Східної Галичини в маловідомих публікаціях Нестора Нижанківського на сторінках щоденника «Діло»
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.5Ключові слова:
періодика, публіцистика, українська музична культура, Нестор Нижанківський, «Діло», музична критика, Галичина, національні засадиАнотація
Дослідження представляє аналіз подій соціокультурологічного характеру, які зафіксовані в публікаціях Нестора Нижанківського. Дописи виходили друком під дволітерним криптонімом Н. Н. на сторінках часопису «Діло» впродовж 1927–1936 років. На основі аналізу тематико-змістового наповнення пресових матеріалів, фахових оцінок виступів як окремих артистів, так і мистецьких колективів доведено, що їх автором є композитор, піаніст-концертмейстер, педагог, музичний критик Нестор Нижанківський. Опрацьовано маловідомі публікації митця, у яких висвітлювалися культурно-освітні події в духовній столиці Східної Галичини Львові та регіонах. Розглянуто фактологічне, ціннісне значення художньо-духовного контенту дописів львівського музичного критика, у яких зафіксовано події оперно-театрального життя, імпрези-вшанування видатних діячів української культури: Тараса Шевченка, Івана Франка, Михайла Коцюбинського, Ольги Кобилянської. Схарактеризовано творчі досягнення артистичної персоналістики крізь призму критичної оцінки Нестора Нижанківського. Автор фахово аналізує їх репертуарний рівень та виконавську майстерність й обґрунтовує високий професійний щабель проведення артакцій у тогочасному суспільно-громадському середовищі. Соціокультурологічну подієвість Східної Галичини Нестор Нижанківський представляє, застосовуючи різні публіцистичні жанри, зокрема замітку, репортаж, рецензію. Власне, крізь ці журналістські різновиди здійснювалася дієва комунікація з мистецьким простором. Порушені питання національного та культурологічного характеру впливали на формування естетичних смаків, усвідомлення значущості української культури в період бездержав’я. Констатовано, що пресові матеріали під криптонімом Н. Н., які належать Нестору Нижанківському, доповнюють публіцистичний доробок музичного критика і є вартісним джерелознавчим матеріалом для осмислення культуротворчих процесів у Східній Галичині початку ХХ століття.
Посилання
Булка, Ю. (1997). Нестор Нижанківський: Життя і творчість. Львів; Нью-Йорк : В-во М. П. Коць.
Молчко, У. (2014). Публіцистична спадщина Нестора Нижанківського : монографія. Дрогобич : Посвіт.
Н. [Нестор Нижанківський]. (1936). Оперове стаджіоне «Севільський цирюльник». Діло. Ч. 32. 11лютого. С. 7.
Н. [Нестор Нижанківський]. (1932). Шевченківський концерт у Дрогобичі. Діло. Ч. 114. 26 травня. С. 5.
Н. [естор] Н. [ижанківський]. (1928b). Вертеп наших днів (Лялькова ревія в 3 діях Галактіона Чіпки і Леле). Діло. Ч. 114. 24 травня. С. 3.
Н. [естор] Н. [ижанківський]. (1928d). Вечір для вшанування М. Коцюбинського. Діло. Ч. 141. 27 червня. С. 3.
Н. [естор] Н. [ижанківський]. (1928f). Відкриття нового сезону в Великім Міськім театрі у Львові. Діло. Ч. 198. 5 вересня. С. 3–4.
Н. [естор] Н. [ижанківський]. (1928c). В роковини смерти Франка (Концерт «Т-ва Письменників і Журналістів ім. І. Франка»). Діло. Ч. 124. 7 червня. С. 2.
Н. [естор] Н. [ижанківський]. (1928g). Дві оперові вистави у Великому Міському театрі. Діло. Ч. 208. 16 вересня. С. 5.
Н. [естор] Н.[ижанківський]. (1927). Свята в честь Кобилянської: Свято в Дрогобичі. Діло. Ч. 271. 4 грудня. С. 4.
Н. [естор] Н. [ижанківський]. (1928а). Свята Шевченка (Дрогобич). Діло. Ч. 94. 29 квітня. С. 2–3.
Н. [естор] Н. [ижанківський]. (1928e). «Страшний двір», опера Монюшка у Міському Театрі. Діло. Ч. 169. 1 серпня. С. 4.