Жанрова стилістика концерту для баяна та чвертьтонового баяна з камерним оркестром Йоахіма Ф. В. Шнайдера
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.8Ключові слова:
музичне мистецтво, баянно-акордеонне мистецтво, жанрова стилістика, концерт, композитор, виконавство, чвертьтоновий баянАнотація
Статтю присвячено творчості сучасного німецького композитора Йоахіма Фрідріха Вільгельма Шнайдера, зокрема його Подвійному концерту для баяна та чвертьтонового баяна з камерним оркестром. Розкрито актуальність жанру концерту для баяна з оркестром у творчості німецьких композиторів періоду кінця ХХ – початку ХХІ століть. Досліджено мистецький вклад Й. Шнайдера в популяризацію жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром у світовому музичному просторі. Надано творчий портрет Й. Шнайдера, особливості його композиторського почерку та вектори мистецької діяльності. Розкрито місце творчих пошуків композитора в сфері мікротонової музики. Визначено творчий вплив фінського баяніста та композитора Велі Куджала та фінської баяністки та органістки Сюзанни Куджали в популяризації музики Й. Шнайдера.Здійснено комплексний композиційний аналіз Подвійного концерту для баяна та чвертьтонового баяна з камерним оркестром Й. Шнайдера, його жанрових та стилістичних особливостей. Досліджено прояви ансамблевої взаємодії солістів та оркестру між собою, специфіку солювання партій баянів, та різноманітні типи комунікативних ситуацій. Виявлено наявність сольних вставок у партіях скрипок та валторн у музичному полотні. Розкрито місце сучасних технік композиторського письма, зокрема серійної техніки, сонорики та пуантилістики на формотворення композиції. Проаналізовано жанрові особливості зазначеного концерту, які полягали в гібридизації жанру, насамперед в імплементувані баянних інтермецо solo між частинами твору та відсутності сольної каденції. Досліджено специфіку використання мікротонових знаків альтерації в композиції. Розкрито роль «розширених» виконавських прийомів у партіях солістів (glissando на 3/4 тону), та оркестру (pizzicato fluido, glissando, whistle tones). Визначено технічні складності виконання концерту, а також наявність значної кількості композиторських вказівок для партій солістів та оркестру.У висновках підведено загальні підсумки дослідження. Визначено актуальність подальших наукових розвідок, присвячених дослідженню жанру концерту для баяна з оркестром у творчості сучасних німецьких композиторів та жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром у сучасному музичному мистецтві.
Посилання
Василенко, О. (2023). Тенденції розвитку жанру концерту для баяна з оркестром у світовому музичному мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століть. Актуальні питання гуманітарних наук, 65 (1), 62–69. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/65-1-10
Василенко, О. С. (2024). Творчість Сампо Хаапамякі в контексті розвитку жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром. Слобожанські мистецькі студії, 3, 40–46. DOI: https://doi.org/10.32782/art/2024.3.7
Максименко, Д. П. (2018). Європейський саксофонний концерт: теоретичні засади та виконавські інспірації. (Дис. ... канд. мистецтвознавства). Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів.
Скрипнік, Л. М. (2009). Специфіка виявлення принципів діалогу та гри у скрипкових концертах ХХ століття. (Дис. … канд. мистецтвознавства). Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ.
Сташевський, А. Я. (2013). Специфіка виражальних засобів в українській музиці для баяна (остання чверть ХХ – перше десятиріччя ХХІ ст.). (Дис. … докт. мистецтвознавства). Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ.
Battan, S. M. (1980). Alois Hába’s Neue Harmonielehre des diatonischen, chromatischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems. (Ph.D. Thesis). University of Rochester. New York. URL: https://urresearch.rochester.edu/institutionalPublicationPublicView.action?institutionalItemId=2625 (дата звернення: 30.12.2024).
Kohoutek, C. (1969). Projektová hudební kompozice. Praha : Státní pedagogické nakladatelství.
Kujala, S. Biography, repertoire and discography. URL: https://susannekujala.com/ (дата звернення: 30.12.2024).
Kujala, V. (2013). Quarter tone accordion. Modern accordion perspectives, 1, 19–21.
Kujala V. Biography, repertoire and videos. URL: https://velikujala.com/ (дата звернення: 30.12.2024).
Modern accordion perspectives: critical selection of accordion works composed between 1990 and 2010. (2014). Ed. by Claudio Jacomucci, 2.
Schneider J. Biography, works and media. URL: https://www.joachim-fw-schneider.de/en/index.html (дата звернення: 30.12.2024).