Типологія хронотопу фортепіанної творчості Олів’є Месіана
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.21Ключові слова:
часопростір, Олів’є Месіан, фортепіанні твори, фортепіанна фактура, темпоритм, лейттематизмАнотація
У дослідженні представлено музикознавчий аналіз фортепіанної творчості французького митця ХХ століття Олів’є Месіана крізь призму поняття «часопростору». Розглянуто втілення сакральної образної сфери в композиціях для піаністів як головної у визначальній категоріальній царині. Акцентується увага на аспектах музичного хронотропу в інструментальних п’єсах О. Месіана як новаторському чиннику, котрий визначає індивідуальні особливості його музичної мови, авторського стилю. Визначаючи поняття «часу» провідним його мистецькому доробку, окреслено наявність різних типів часу у фортепіанній творчості. Представлено світоглядні позиції Григорія Сковороди і Олів’є Месіна щодо пізнання людиною Бога. Ґрунтуючись на цьому філософському трактуванню законів Всесвіту, доведено, що в цих композиціях прослідковуються різновиди часу: реальний, абсолютний, космологічний. Здійснено типологію фортепіанної творчості крізь зазначені три часові варіанти.Обґрунтовано приналежність до категорії реального часу композиції «Дама із Шарлот», «Скорбота високого і чистого неба», «Вісім прелюдій», «Бурлескна фантазія», «На смерть Поля Дюка», «Рондо», «Прелюдії». Доведено, що їм властива є оригінальна музична мова митця, у якій простежується численна тематична повторюваність, тяжіння до повільних темпів.Розглянуто твори, у яких визначено музичні особливості абсолютного часу: «Образи слова “Амінь”», «Двадцять поглядів на немовля Ісуса». Аргументовано, що у них автор передає пізнання Божественного всесвіту системою лейттем.Окреслено космологічний час у фортепіанних творах «Кантейоджайя», «Чотири ритмічні етюди», «Каталог птахів», «Садова славка», «Маленькі ескізи птахів».У них простежується авторська ритмічна система, що опирається на карнатські ритми. До цієї групи композицій належать п’єси з основами пантеїзму. Автор передає Божественну гармонію великою палітрою прикрас, динамічних відтінків, які зображають спів птахів.
Посилання
Демчук, О. (2015). До питання картини світу як парадигми творчості О. Мессіана. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Випуск 35 : Студії музикознавчі. Львів.
Демчук, О. (2015). Концепт духовності в образній сфері творчості О. Месіана. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Вип. 30–31. Ч. 2. Івано-Франківськ.
Ніколаєвська, Ю. (2020). Homo Interpretatus в музичному мистецтві ХХ – початку ХХІ століть : монографія. ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків : Факт.
Петрушенко, В. (2011). Філософський словник: терміни, персоналії, сентенції. Львів : «Магнолія 2006».
Станкєвіч, Є. (2019). Олів’є Месьян: Людина і мистець у Шалазі VIII А в Ґарліці / Володимир Грабовський – переклад з польської. Львів ; Дрогобич : Посвіт.
Стрильчук, О. (2019). Композиторська поетика Олів’є Мессіана у світлі концертологічного підходу: дис. … канд. мистецтв. : 17.00.03. Одеса, 2019.
Baczynska, D. (2007). Messiaen – malarz i filozof muzyczny. Rozwazania na przykladzie Osmiu Preludiow na fortepiano. W kręgu muzyki i myśli humanistycznej XI / pod red. Mieczysławy Demskiej-Trębacz. Warszawie.
Messian, О. (1947). Vingt Regards surl’ Enfant Jésus pour Piano (Paris 23 Mars – 8 September 1944). Paris: Durand.