Сутність поняття і компонентна структура підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з різновіковим контингентом здобувачів музичної освіти

Автор(и)

  • Валерія Олександрівна Добруха ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0007-3666-4190

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.5

Ключові слова:

професійна підготовка, майбутній викладач фортепіано, музична педагогіка, здобувачі музичної освіти, різновіковий контингент, педагогічна майстерність. методична компетентність, індивідуальний підхід, музично-педагогічна діяльність

Анотація

У статті показано, що сучасна трансформація соціокультурного простору актуалізує переосмислення підходів до освіти, зокрема в мистецькій сфері. Розширення вікового спектра здобувачів вимагає потребує адаптації змісту, форм і методів навчання. Особливої уваги потребує підготовка майбутніх викладачів фортепіано до роботи в умовах вікової неоднорідності. Освіта стає не лише професійною потребою, а й способом особистісного самовираження, що зумовлює підвищений інтерес до музичного виконавства серед різних соціальних груп. Мета статті полягає в дослідженні сутності поняття та компонентної структури підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з різновіковим контингентом здобувачів музичної освіти. Оскільки професійна підготовка педагогів музичного мистецтва потребує глибокого розуміння вікових особливостей учнів і здатності адаптувати методи навчання до цих особливостей, метою роботи є визначення ключових компонентів, які становлять підготовленість викладача фортепіано до роботи з різними віковими групами. Методологія дослідження базується на низці наукових підходів, зокрема: феноменологічному, що дозволяє науково відрефлексувати сутність досліджуваної якості у співвідношенні підготовки та підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з різновіковим контингентом здобувачів музичної освіти (як формальної, так і неформальної), а також структурно-системному та компетентнісному, що дозволяє розглянути компонентну структуру навчання в комплексі різноманітних аспектів професійної підготовки та визначених компетентностей, що їм відповідають. У цьому контексті професійна компетентність педагога трактується як інтегративне утворення, що охоплює методичну гнучкість, психологічну адаптивність, здатність до імпровізації та індивідуалізації процесу. Важливими чинниками є врахування когнітивних і емоційних особливостей різних вікових категорій.Підготовленість викладача охоплює кілька взаємопов’язаних компонентів, як-от: системно-когнітивний (включає знання в галузі музикознавства, вікової психології, дидактики), психолого-педагогічний (передбачає розвиток емпатії, комунікативної чутливості, здатності створювати доброзичливу атмосферу), практико-методичний (акцентує на інструментарії викладання з урахуванням вікових особливостей) та творчо-рефлексивний (сприяє самовдосконаленню, аналізу власної діяльності, варіативності виконавських підходів). Показано, що ефективна взаємодія з різновіковим контингентом передбачає сформованість професійної гнучкості, емоційної стійкості та комунікативної культури викладача, здатного забезпечити якісний мистецький розвиток кожного здобувача освіти.

Посилання

1. Ашихміна, Н. (2018). Сутність і компонентна структура виконавської майстерності майбутніх учителів музики у процесі музично-інструментальної підготовки. Збірник наукових праць, 115–119.

2. Ван, С. (2024). Основні методи формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя музики у процесі навчання гри на фортепіано. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики освіти у професійній підготовці: методологія, теорія, досвід, проблеми, 4 (1), 45–50.

3. Горожанкіна, О. (2018). Методи розвитку інтерпретативної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі навчання гри на фортепіано. Науковий часопис. Педагогічні науки, 60 (2), 203–208.

4. Добруха, В. (2024). Сучасні підходи навчання музичного мистецтва різновікового контингенту учнів в умовах неформальної освіти. Мистецька освіта: теорія і практика, 2 (1), 45–52.

5. Дем’янко, Н., & Ірклієнко, В. (2018). Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва на індивідуальних заняттях з основного музичного інструмента. Естетика і етика педагогічної дії, (20).

6. Какімова, Л., Сидикова, Р., Ахметова, А., & Таубалдиєва, Ж. (2024). Використання сучасних цифрових технологій у підготовці майбутніх учителів музики. Науковий вісник. Фізика, (56), 215–221.

7. Коцан, О. (2021). Міждисциплінарний контекст музично-виконавської та педагогічної підготовки майбутніх викладачів фортепіано. Науковий часопис. Педагогічні науки, 60 (2), 203–208.

8. Овчаренко, Н. (2016). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності [Дис. докт. пед. наук]. Кривий Ріг. 88.

9. Панасенко, Ю. (2024). Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музики до активної роботи з учнями початкових класів (на прикладі сучасних арт-педагогічних методик). Професійна художня освіта, 5 (1), 67–75.

10. Піхота, О. (2013). Особливості формування готовності здобувачів магістратури до міжкультурної взаємодії у процесі фахової підготовки. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: Педагогіка та психологія, 5 (1), 1–6.

11. Реброва, О., & Реброва, Г. (2024). Потенціал емпаурмент-педагогіки у професійній підготовці майбутніх викладачів музичного мистецтва і хореографії. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, (1), 92–105.

12. Соболь, Н. (2019). Особливості організації та проведення занять із гри на фортепіано дорослих на початковому етапі навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (176), 192–197.

13. У, Іфан. (2012). Методика підготовки майбутніх учителів музики України і Китаю до роботи в умовах полікультурного середовища [Дис. канд. пед. наук]. Київ.

14. У, Сюань. (2020). Підготовка майбутніх магістрів музичного мистецтва до формування вокальної культури школярів засобами технології партисипації [Дис. докт. філос.]. Одеса.

15. Чжоу, Є. (2020). Проєктування фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до формування художньо-емоційного досвіду школярів [Дис. докт. філос.]. Одеса.

16. Цуранова, О., & Булгакова, В. (2020). Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до виконавської діяльності. Наукові записки педагогічного факультету, 1 (1), 45–52.

17. Ян, Ц. (2016). Методичне забезпечення естетичного розвитку майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на фортепіано. Наука і освіта, (1), 51–56.

18. Ян, Пенфей. (2025). Методика фахової підготовки майбутніх викладачів вокалу України і Китаю на засадах європейської вокальної культури [Дис. докт. філос.]. Одеса.

19. Юе, У., & Беземчук, Л. (2023). Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до викладання інтегрованого курсу «Мистецтво». Наукові записки. Серія: Педагогіка, (2), 125–131.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ