Сутність та структура музично-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фортепіанної підготовки

Автор(и)

  • Лі Хаосюань ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0007-2455-4242

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.7

Ключові слова:

музично-виконавська компетентність, інструментальна підготовка, учитель музичного мистецтва, компонентна структура, фортепіанна підготовка, фахова підготовка, інтерпретація, рефлексія, мотивація, технології навчання

Анотація

У статті розглянуто сутність та структуру музично-виконавської компетент- ності майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті оновлення освітнього простору. Підкреслено, що ефективність професійної підготовки здобувачів у закладах вищої мистецької освіти безпосередньо пов’язана з якістю їхньої інструментально-виконавської діяльності. У науковій літературі акцентується увага на необхідності модернізації підходів до виконавської підготовки, що зумовлено викликами сучасного соціокультурного розвитку, а також зростанням вимог до професіоналізму педагога-музиканта. Мета статті полягає у виявленні сутності та структури музично-виконавської компетентності студентів педагогічних закладів вищої освіти у процесі фортепіанної підготовки. Методологія дослідження базується на комплексі взаємоузгоджених методів: теоретичних – аналіз, систематизація та узагальнення наукових джерел – для уточнення сутності понять «музично-виконавська компетентність», а також методи порівняння, систематизації, класифікації, узагальнення отриманих теоретичних даних – для виявлення компонентів структури музично-виконавської компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва.Запропоновано структуру феномену (музично-виконавська компетентність), що складається з п’яти взаємопов’язаних компонентів: мотиваційно-ціннісного, компетентнісно-орієнтаційного, рефлексивно-емоційного, креативно-технологічного та проєктивно-діяльнісного. У межах кожного з них проаналізовано відповідні психолого- педагогічні характеристики. Мотиваційно-ціннісний компонент забезпечує стійкий інтерес до підвищення рівня виконавської підготовки студентів; рефлексійно-емоційний – створює умови щодо самоспостереження та емоційного аналізу, а також трансформує виконавську діяльність у сферу культурної взаємодії; компетентнісно-орієнтаційний компонент забезпечує не лише опанування музично-педагогічних знань, а й розвиток здатності до художньо-виконавської інтерпретації, творчої співпраці та перенесення здобутого досвіду в майбутню діяльність; креативно-технологічний компонент стимулює застосування інноваційних технологій навчання, сприяє розвитку індивідуального виконавського стилю, імпровізаційного мислення та музично-педагогічної гнучкості; проєктивно-діяльнісний компонент забезпечує стратегічну перспективу навчання, націлену на формування мобільності та художньої орієнтованості майбутнього вчителя. Показано, що музично-виконавська компетентність учителя охоплює не лише володіння технікою гри, а й здатність до глибокої інтерпретації твору, емоційної виразності, творчого мислення та педагогічної рефлексії.

Посилання

1. Гуральник, Н. (2006). Історичні завоювання фортепіанної школи в контексті розвитку української музичної культури ХХ ст.: аналіз періодизацій. Історико-педагогічний альманах, 2006, 12–18. URL: https://enpuir.udu.edu.ua/entities/publication/8266a828-7e99-4e4f-8273-5f9a f086554c#:~:text=http%3A//enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27392

2. Жога, Р., Кригін, О., Мельниченко, М. (2024). До питання формування професійної мотивації у майбутніх учителів музичного мистецтва. Вісник науки та освіти, 12 (30), 693–703. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-12(30)-693-703

3. Кашкадамова, Н. (2009). Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах (клавікорд, клавесин, фортепіано). ХІV–XVIII ст. Київ: Освіта України. URL: https://catalog.lounb.org.ua/bib/387415

4. Москаленко, В. (2002). Про розуміння музичного твору. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, (20), 3–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvnmau_2018_123_3

5. Муляр, П. (2009). Стиль твору і виконавської інтерпретації в аспекті взаємодії класичного та акласичного у фортепіанному мистецтві [Автореф. дис. канд. мистецтвозн.]. Одеса. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2989?show=full

6. Падалка, Г. (1995). Музична педагогіка: курс лекцій з актуальних проблем викладання музичних дисциплін у системі педагогічної освіти (104 с.). Херсон: ХДПІ. URL: https://f.eruditor.link/file/1242958/

7. Паршакова, О. (Укл.). (2009). Словник культурологічних термінів для студентів усіх спеціальностей заочної та денної форм навчання (41 с.). Краматорськ: ДДМА. URL: http://www.dgma.donetsk.ua/metod/ugo/iuk/do/slovnik.pdf

8. Реброва, О. (2011). Методологія і методи досліджень педагогіки мистецтва: навчально-методичний посібник (2-ге вид., переробл. та доповн., 176 с.). Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1956

9. Ростовська, І. (2015). Формування мотивації учіння гри на фортепіано: навчально-методичний посібник (159 с.). Ніжин: НДУ імені Миколи Гоголя. URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/1947

10. Рощина, Т. (2004). Київська фортепіанна школа на рубежі століть: між традицією і модою. Академія музичної еліти України: Історія та сучасність: До 90-річчя НМАУ імені П. І. Чайковського (с. 343–354). Київ: Музична Україна. URL: https://repo.num.kharkiv.ua/bitstreams

11. Сидоренко, О. (2018). Індивідуальний виконавський стиль в системі ансамблевого музикування (на прикладі камерної скрипкової сонати) [Дис. канд. мистецтвозн.]. Харків.

12. Сирятська, Т. (2022). Виконавські принципи українського піаніста та педагога Віктора Сирятського. Актуальні питання гуманітарних наук, 47 (4), 1. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/47_2022/part_4/1.pdf

13. Снєгірьов, О. (2001). Піаністи України XX ст. Київ: Київське державне вище музичне училище ім. Р. М. Глієра; Всеукраїнська національна асоціація піаністів-лауреатів міжнародних конкурсів; Міжнародний благодійний фонд Конкурсу Володимира Горовиця. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua

14. Сухленко, І. (2011). Виконавський стиль Володимира Горовиця у руслі розвитку романтичної традиції [Автореф. дис. канд. мистецтвозн.]. Харків.

15. Сє Сяолу. (2023). Методика формування інтерпретаційних умінь студентів факультетів мистецтв у процесі вокально-хорового навчання [Дис. докт. філос.). Український державний університет імені Михайла Драгоманова. URL: https://enpuir.udu.edu.ua/entities/publication/a93f9e8b-9eb8-4d9f- a279-ef3830a3fcb8

16. Чернявська, М., & Тимофєєва, К. (Укл.). (2022). Навчально-методичний посібник з дисципліни «Наукові проблеми сучасного фортепіанного виконавства» (115 с.). Харків: Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. URL: https://repo.num.kharkiv.ua/handle/num/597

17. Шульгіна, В. (1999). Тенденції розвитку національної музичної школи у контексті загального процесу розбудови національної школи в Україні. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, (2), 35–44. URL: https://nibu.kyiv.ua/media/uploads/2020/03/11/istorija_ukrajiny_za_2000_ch_2.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ