Музика сучасних українських композиторів у балетному репертуарі канадського ансамблю “Shumka”

Автор(и)

  • Вероніка Михайлівна Зінченко-Гоцуляк Київська муніципальна академія музики імені Р. М. Глієра https://orcid.org/0000-0001-8607-3582

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.17

Ключові слова:

українська діаспора, сучасний український балет, українсько-канадський діалог, творчість сучасних українських композиторів

Анотація

У статті розглянуто специфіку культурних взаємин між Україною та Канадою крізь призму балетного мистецтва, що є малодослідженим полем українських діаспорних студій. Акцент зроблено на діяльності канадського танцювального ансамблю “Shumka”, який від часу свого заснування в 1959 році став символом української хореографічної культури в Канаді та прикладом її інтеграції в багатокультурний простір цієї держави. Метою статті є дослідження особливостей упровадження музики сучасних українських композиторів у балетний репертуар канадського ансамблю “Shumka”. Методологія дослідження спирається на міждисциплінарний підхід, що охоплює домінантні елементи музикознавчого, культурологічного та мистецтвознавчого аналізу. Наголошено на тому, що традиційне збереження культурних форм, характерне для діаспори, поступово трансформується завдяки співпраці із сучасними українськими митцями, зокрема композиторами, чия творчість відкриває нові шляхи збереження і актуалізації національної ідентичності. Дослідження зосереджено на аналізі балетних постановок, створених у результаті співпраці “Shumka” з українськими композиторами Юрієм Шевченком, Андрієм Шустем і Олександром Родіним, які демонструють широкий спектр підходів – від фольклорного колориту до синтезу академічних і експериментальних елементів. Визначено основні тенденції роботи українських сучасних композиторів у культурному полі діаспори. Виокремлено роль музики у формуванні сценічної образності колективу та її вплив на сприйняття українського мистецтва в Канаді. Доведено, що такі мистецькі колаборації мають стратегічне значення для підтримки української культурної присутності у світі, оскільки поєднують традицію з інноваціями, діаспорний досвід – із сучасними академічними практиками. Результати дослідження відкривають перспективи подальшого аналізу ролі музики та хореографії у збереженні й оновленні культурної ідентичності українців за кордоном, а також демонструють, як мистецтво стає інструментом діалогу між Україною та Канадою.

Посилання

1. Голинська, О. (2017). Юрій Шевченко націлився на «Греммі». URL: http://www.music-review.com.ua/mr/mr.nsf/0/0AF8571849DE21E1C225816000745FA1?OpenDocument (дата звернення 06.08.2025).

2. Ґордон, Ґ. (2014). Ґордон Ґордей − автор оригінальних українських танців у Канаді: автобіографічна розповідь про сорокарічну діяльність. Західньоканадський збірник / за ред. В. Полковського, М. Сороки. Едмонтон – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2014. Том XLVII. Частина сьома. 242–275.

3. Зінченко, В. (2024) Український балет доби Незалежності: тенденції розвитку, жанрово-інтонаційна специфіка [Дис. докт. філософії, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського], Київ, 2024. 241 с.

4. Островська, К. (2018). Збереження та розвиток національних традицій у хореографічних колективах української діаспори. Культура України, Вип. 59. 153–162.

5. Shumka. Official website. URL: https://shumka.com (дата звернення 04.08.2025).

6. Staniec, J. D. (2007). Cossacks and wallflowers: Ukrainian stage dance, identity and politics in Saskatchewan from the 1920s to the present [Doctoral dissertation, University of Saskatchewan].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА