Холістичне дослідження музичної ментальності як соціокультурного феномену
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.22Ключові слова:
ментальність, музичність, музичне мислення, музичне сприйняття, ментологіяАнотація
Стаття присвячена дослідженню музичної ментальності як загальнонаукового поняття та як соціокультурного феномену. Проаналізовано структуру й елементи музичної ментальності, визначені зміст та місце поняття «музична ментальність» у сучасній ментології, а також функції музичної ментальності як соціокультурного феномену в сучасній соціокультурній теорії та практиці.У процесі дослідження були застосовані загальнонаукові методи, міждисциплінарний і холістичний підходи. Якщо міждисциплінарний підхід дає нам можливість досліджувати будь-які феномени «за горизонталю», тобто використовувати досягнення суміжних дисциплін, то холістичний підхід дав нам можливість використати феномен музичної ментальності «за вертикаллю», тобто дослідити глибинні рівні особистісної та колективної свідомості, де, власне, і формується будь-яка ментальність узагалі. Аналіз досліджень щодо музичної ментальності показав нерозвиненість розуміння та трактування даного поняття, що послужило однією із причин звернення до його ретельного вивчення. Зазначено, що холістичне дослідження музичної ментальності є цілком закономірним і в дусі часу, а основою цього дослідження є кілька положень, згідно з якими світ у своїй основі є цілісним, або Єдиним, але різним у проявах цієї цілісності. Музика як звукова форма Всесвіту є одним із проявів цього Єдиного, у звуці втілена ідеальна структура Всесвіту, її гармонійна сутність. Єдине не допускає поділу внутрішнього і зовнішнього, нижчого і вищого, матеріального й ідеального, оскільки воно цілісне, отже, гармонійне.Установлено, що основою музичної ментальності виступають музичне мислення та власне музичність. Музичне мислення – це мислення інтонаційне, а інтонаційно мислити – значить чути звучання самого життя. Ця здатність чути звучання життя властива як композиторам, так і виконавцям, і слухачам, але проявляється різною мірою, власне, так само, як і феномен музикальності, основою якого є музичний слух, відчуття ритму та музична пам’ять. Як соціокультурний феномен музична ментальність є відображенням архетипів, жанрових традицій, інтонаційних моделей, цінностей і символічних форм окремої культури, закодованих у музиці, навіть більше, це сукупність культурно зумовлених способів сприйняття, осмислення, створення та відтворення музики, що властиві окремій спільноті (етносу, регіону, культурі) у конкретному історичному часі. Вона формується на основі колективного несвідомого та втілюється в мелодійних структурах, тембрах, інтонаціях тощо, тому що її функціями виступають: трансляція культурного коду; естетична та моральна орієнтація (духовні засади); синтез індивідуального та колективного досвіду щодо сприйняття музики, яке інтегрує в національну традицію.
Посилання
1. Асаф’єв, Б. (2006). Українська музична енциклопедія. Т. 1 / Гол. редкол. Г. Скрипник; Національна академія наук України; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М. Т. Рильського. Київ: Видавництво Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України, 2006. 680 c. С. 100–101. URL: https://archive.org/details/muzychna01/page/21/
2. Джулай, Г. (2003). Музична ментальність: соціально-філософський аналіз [Автореф. дис. канд. філос. наук]. 24 с.
3. Воронова, Н., Погорєла, В. (2017). Вираження народного духу в ментальності українців музичними засобами. Young Scientist, № 6.1 (46.1), С. 17–20. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/6.1/5.pdf
4. Voltaire (1759). Letters concerning the English nation. Printed by R. Urie, 149 р. URL: https://archive.org/details/lettersconcernin00voltuoft
5. Griffin Michael (2013). Learning Strategies for Musical Success. 198 р. URL: https://www.amazon.com/Learning-Strategies-Musical-Success-Michael/dp/148194
6. Ingarden, R. (1966). O budowie obrazu. Studia z estetyki, wyd. 2, t. II. Warszawa, S. 7–111.
7. Лісеєнко, О., Гульхан, Ю. (2021). Національна ментальність як філософське поняття і соціокультурне явище. Наукове пізнання. Одеса: Гельветика, № 2. С. 53–59. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/13301
8. Лісеєнко, О. (2021). Українська національна ментальність: ціннісні зрушення в умовах сучасності. Перспективи. Соціально-політичний журнал. Одеса: Гельветика, 2022. № 2. С. 140–145. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/15625
9. Лісеєнко, О., Крохмаль, О. (2024). Аксіологічний вимір трансформації української ментальності. Перспективи. Соціально-політичний журнал. Одеса: Гельветика, 2024, № 3. С. 86–92. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/21414
10. Поплавська, Т. (2023). Щодо до дослідження національної ментальності: ціннісний аспект. Перспективи. Соціально-політичний журнал. Одеса: Гельветика, 2023. № 2. С. 50–56. URL: https://perspektyvy.pdpu.od.ua/2_2023/2_2023.pdf
11. Поплавська, Т. (1996). Генезис менталітету особистості в національній культурі [Автореф. дис. канд. філос. наук, Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Одеса. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64
12. Реброва, О. (2023). Теоретичне дослідження художньо-ментального досвіду в проекції педагогіки мистецтва: монографія. Суми, 2023. 310 с.
13. Чекан, Ю. (2009). Інтонаційний образ світу: монографія. Київ: Логос, 227 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






