Ритмічна мова епох та релятивний дисонанс її музичного сприйняття
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.24Ключові слова:
музичне мистецтво, естрада, методичні підходи, традиційна ритміка, ритмологія, ритмоінтонація, стилістичний контекст, грув, релятивізм сприйняттяАнотація
Стаття присвячена проблемі методологічної актуалізації педагогічних підходів до вивчення ритму в музичному мистецтві в умовах радикальної трансформації куль- турно-стильових контекстів ХХІ століття. Мета дослідження – виявити причини релятивного розриву між традиційними уявленнями про ритм, закріпленими в педаго- гічних методиках XX століття (Е. Жак-Далькроз, К. Орф, З. Кодай, С. Судзукі, Е. Гор- дон, В. Брайнін) і сучасними ритмоінтонаційними формами, властивими актуальним жанрам естрадної, джазової, електронної та гібридної музики. Методологічну основу роботи становить міждисциплінарний підхід, що охоплює музично-теоретичний аналіз, ритмологію, когнітивну та нейропсихологічну теорії сприйняття, а також культурологічну та семіотичну інтерпретацію ритму. Розглянуто як історико- методичні аспекти формування канонічних педагогічних систем, так і обмеженість їх застосування в умовах сучасного звукового середовища. Проведено зіставлення традиційних метроритмічних конструкцій історичного періоду з контекстуально забарвленими ритмічними мовами сучасних музичних стилів, в яких ритм втрачає універсалізм і набуває функцій експресивно-психологічного коду. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні феномену «ритмічного релятивізму» – зміщення у сприйнятті й аналізі ритму, зумовленого невідповідністю культурних кодів і сти- льового середовища. Уперше запропоновано концепцію ритму як динамічної, бага- товимірної культурно-музичної мови, що інтегрує тілесність, мовленнєву інтона- цію, грув, мікроакцентуацію та варіативну пульсацію. Аргументовано необхідність переходу від універсалізованих методик до поліфонічної моделі ритмічного виховання, яка враховує жанрову специфіку й особливості медійно-урбаністичного контексту.У процесі дослідження встановлено, що традиційні педагогічні системи демонстру- ють методологічну інерцію, яка виявляється у збереженні архаїчних метричних схем минулого та відсутності орієнтації на освоєння ритмічної гнучкості сучасних стилів.Такий підхід обмежує формування звукового кругозору, пригнічує імпровізаційне мис- лення і перешкоджає повноцінному сприйняттю ритму як живого й органічного еле- мента художньої структури. Зроблено висновок про необхідність переосмислення парадигми представлення ритму в напрямі інтеграції історичної спадщини з акту- альними ритмоінтонаційними формами, що дозволить сформувати цілісну систему музичного сприйняття, здатну ефективно функціонувати в умовах мінливого соціо- культурного середовища. Практичне значення роботи виражається в обґрунтуванні принципів проєктування сучасних методик ритмічного виховання, орієнтованих на актуальні музичні жанри, розширенні аналітичного апарату музичної теорії, а також розвитку міждисциплінарного підходу в музичній педагогіці.
Посилання
1. Самая, Т. (2020). До питання специфіки сучасного виконавства вокальної естради України. Культура та мистецтво: сучасні тенденції та перспектива: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (с. 283–285). Одеса.
2. Самая, Т. (2020). Особливості музичного метроритму в естрадному вокальному виконавстві. АРТ-платФОРМА, (2), 366–385.
3. Brainin, V. (1999). Development of musical thinking ‒ Brainin teaching method. URL: https://brainin.org/Method/archiv.html
4. Gordon, E. (1968). The Use of the Musical Aptitude Profile with Exceptional Children. Journal of Music Therapy, 5 (2), 37–40.
5. Jaques-Dalcroze, É. (1920). Le rythme, la musique et lʼéducation. Paris: Fischbacher. 234.
6. Kodaly, Z. (1974). Foundations of music education. Boosey & Hawkes. 98.
7. Orff, C. (1960). Orff-Schulwerk: music for children – teacher’s manual. Tutzing: Hans Schneider Verlag. URL: https://pdfcoffee.com/orff-schulwerk-pdf-free.html
8. Suzuki, S. (1969). Nurtured by love: The classic approach to talent education. Alfred Music. 112.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






