Майстер-клас як форма професійного діалогу в контексті типологічного підходу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.17

Ключові слова:

майстер-клас, типологічний підхід, музична інтерпретація, художнє виконання, виконавські засоби виразності, піанізм, звуковидобування.

Анотація

Феномен явища майстер-класу має глибокі історичні корені, що зумовило його активний розвиток у ХХ-ХХІ столітті, появу його різних видів. Серед основних типів можна виокремити майстер-класи індивідуальні і групові; які спрямовані на створення широкого контексту для розуміння композиторського тексту (превалювання теоретичної інформації); на вирішення професійних проблем (художніх, технологічних, звукових, агогічних, де превалює виконавський показ з боку майстра); на висвітлення суто технологічних питань; на поєднання детальної роботи над композиторським текстом і цілісного показу з боку майстра. Серед сучасних форм проведення майстер-класів існують такі як: «воркшоп», «сторітейлінг», «літня академія», «творча майстерня». Майстер-класи як одна із актуальних форм професійного діалогу (як офлайн, так і онлайн), дають безмежні можливості молодим виконавцям підвищити свій професійний рівень. Глибина інформації, яку несе кожний майстер-клас є дуже різною, але її сприйняття повністю залежить від слухача (рівня його професійної підготовки, обдарованості, вмотивованості та ін.). З іншого боку, чим вище рівень музиканта, який проводить Майстер-клас, тим складніша інформація, яку він намагається передати через пояснення і власний показ (ті тонкі градації – звукові, агогічні, артикуляційні, смислові). Цінною є саме ця глибина, що дає можливість (шанс) для професійного і виконавського зростання студента (слухача). Відмітимо особливу роль для піаністів знайомства і аналізу майстер-класів відомих диригентів-симфоністів (робота над виконанням оркестрових творів) і світових співаків (Лучано Паваротті, Мірелли Френі, Елізабет Шварцкопф та багатьох інших). Такі майстер- класи сприяють більш глибокому розумінню і інтерпретації фортепіанних творів з точки зору формотворення (масштабності), природи інтонування, особливостей мислення при інтерпретації поліпластового фактурного викладання (особливо в творчості композиторів ХVIII-XXI століть).

Посилання

Майстер – етимологія. Режим доступу: https://goroh.pp.ua/Етимологія/майстер (дата звернення 01.10.23.

Чинчевий К. (2020). Становлення та розвиток явища «Майстер-клас» у київській фортепіанній школі. Актуальні питання гуманітарних нау,. 28 (5), 232-237. The Masterclass media foundation. Офіційний сайт.

Режим доступу: http://www.masterclassfoundation.org (дата звернення 02.10.23)

Zimdars, Richard (1998). The Piano Master Classes of Franz Liszt: Observations by August Göllerich. Journal of the American Liszt Society XLIV. 35- 46. Retrieved from: https://www.uel.br/pos/musica/pages/arquivos/

Artigo%20-%20Jailton%20-%20Liszt.pdf (дата звернення 02.10.23.

Lafosse A. (2014). Learning to teach a master class, with a consideration of its pedagogical value and examples from the clarinet world (degree Doctor of Music). Indiana University). Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/213838039.pdf (дата звернення

10.23).

Liszt as a teacher. Lisztomania. The Franz Liszt Compendium. Retrieved from: http://lisztomania.wikidot.com/liszt-as-teacher

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА