“In memoriam”: композиторське бачення В. Сильвестрова і М. Попова
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.24Ключові слова:
in memoriam, духовний, жанр, композитор, меса, реквієм, хорАнотація
У статті, на прикладі сучасних композиторів, висвітлено тенденції в духовній музиці України перших десятиліть XХI століття. Дослідження присвячено крупним творам вокально-хорового жанру, що містять у своїй назві латинське слово-фразу “in memoriam” («у пам’ять<…>») – “In memoriam” Валентина Сильвестрова для хору a cappella (2020 рік) і “Messa in memoria” Миколи Попова для солістів, хору й оркестру (2017 рік). Якщо у М. Попова слово “memoriam” додається до чітко визначеного композитором жанру меси, то у В. Сильвестрова ознаки жанру приховані узагальненою назвою “In memoriam”, хоча за своєю структурою твір цілком витриманий у традиціях реквієму:із дев’яти частин п’ять відповідають структурі реквієму (№ 1 “Requiem”, № 2 “Lacrimosa”, № 4 “Requiem aeternam”, № 5 “Agnus Dei”, № 7 “Lacrimosa”). Обидва твори репрезентують характерні особливості композиторського бачення за звернення до одного спільного слово-образу “memoriam”. Закцентовано увагу на конкретних підходах у вибудові композиторами музичної форми меси/реквієму, як жанрів рецептивних, суб’єктивному баченні їх у поєднанні латинської, старослов’янської й української мов. “Messa in memoria” М. Попова, присвячена пам’яті дружини композитора, репрезентує авторське розуміння концепції традиційної меси, суб’єктивує його і фокусує на особистих переживаннях. “In memoriam” В. Сильвестрова присвячено пам’яті не окремої близької людини, але масових жертв подій Революції гідності 1914 року. Поєднує весь твір загальна образно-змістова атмосфера глибинної ліричності, рефлексивності та молитовності. Звідси включення в контекст духовного твору жанрів елегії та молитви – «Святий Боже», «Отче наш», «Молитви за Україну». Обидва хорові твори В. Сильвестрова та М. Попова, засновані на семантиці “in memoriam”, викликають інтерес як слухачів із виконавцями, так і науковців, тож заслуговують на подальші дослідження.
Посилання
Вербицька-Шокот, І. (2007). Жанр реквієму в хоровій творчості українських композиторів порубіжжя тисячоліть : (дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03). Харків (Verbytska-Shokot, I. The Requiem Genre in the Choral Works of Ukrainian Composers of the Turn of the Millennium. Kharkiv).
Лисенко, Г. (2023). «Латинські меси» Станіслава Монюшко: оновлення канонів жанру. Музикознавча думка Дніпропетровщини, 24 (1), 275–283. (Lysenko, H. (2023). “Latin Masses” by Stanislav Moniushko: updating the canons of the genre. Musicological Thought of Dnipropetrovs’k Region, 24 (1), 275–283).
Макаренко, О. (2024). “Missa luminosa” Олександра Родіна: оновлення жанру меси. Слобожанські мистецькі студії,. 1 (04), 70–73. (Makarenko, O. (2024). Alexander Rodin’s “Missa luminosa”: renewal of the Mass genre. Slobozhansky art studios, 1 (04), 70–73).
Хмилюк, Т. (2021). “Messa-memoria” М. Попова: канонічне та неканонічне прочитання жанру. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених. Вісник Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 44 (3), 65–69. (Khmyliuk, T. (2021). M. Popov’s “Messa-memoria”: canonical and noncanonical readings of the genre. Topical issues of the humanities: inter-university collection of scientific works of young scientists. Bulletin of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 44 (3), 65–69).
Чекан, Ю. (2014). Із хорової шевченкіани Валентина Сильвестрова (компаративний етюд). Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 1, 61–70. (Chekan, Yu. (2014). From Valentyn Silvestrov’s choral Shevchenkoiana (comparative study). Journal of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 1, 61–70).