Цикл «34 прелюдії і фуги» В. Бібіка: інтерпретаційно-виконавські аспекти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.25

Ключові слова:

українська музика для фортепіано, поліфонічний цикл, інтерпретаційно-виконавський аналіз

Анотація

Монументальна праця – цикл «34 прелюдії і фуги» для фортепіано українського композитора В. Бібіка, написаний у період з 1973 по 1978 роки, не полишає байдужими музикознавців і дотепер. Відбувається активне осягнення конструктивних особливостей циклу, вивчення основ індивідуального стилю композитора, але найбільш актуальними залишаються питання інтерпретаційно-виконавського плану. У статті здійснено інтерпретаційно-виконавський аналіз прелюдій і фуг із першого зошита циклу «Роздум». Виявлено, що прелюдії та фуги в першому зошиті – не випадковий набір мініциклів, а твори, вибудовані згідно з визначеною драматургією, у якій намічаються дві кульмінації, перша – прелюдія і фуга № 8, друга – остання в зошиті, № 14, які характеризуються значною напруженістю розгортання художнього образу та складністю поліфонічної форми. Художньо-образне наповнення першого зошита відповідає заявленій програмі та характеризується широким спектром образних вирішень кожного мініциклу: спокійні, просвітлені образи, зосереджено-самозаглиблені, образи дзвоновості та пташиних переливів, схвильовано-патетичні й емоційно напружені, скорботні та космічно-ірреальні. Установлено, що в інтерпретації прелюдій і фуг В. Бібіка з означеного циклу потрібно орієнтуватися на аспекти художнього стилю композитора, які виявляються в особливому відчутті звуку, палітри його тембрального забарвлення, неординарному підході до ритму й агогіки, відсутності одноманітності руху, формуванні ритмічного rubato, руху в музиці, в основоположному значенні педалі та різноманітності її використання у творенні художнього образу. Окрім цього, потрібне розуміння принципу розгортання музичного образу у творах циклу, який ґрунтується не на конфлікті протилежних образних сфер, а із внутрішнього статусу теми.

Посилання

Задерацький, В. (1981). Передмова до циклу «34 прелюдії та фуги для фортепіано» В. Бібіка (с. 3–4). Київ: Музична Україна (Zaderatskyi, V. (1981). Preface to the cycle “34 Preludes and Fugues” for piano by V. Bibik (p. 3–4). Kyiv: Musical Ukraine).

Циганюк, Л. (2020). До питання виконавської інтерпретації поліфонічного циклу «34 прелюдії і фуги» В. Бібіка. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. (Т. 1). (33), 89–97. (Tsyhanyuk, L. (2020). On the issue of the performance interpretation of the polyphonic cycle “34 preludes and fugues” by V. Bibik. Current issues of the humanities: interuniversity collection of scientific works of young scientists of Ivan Frank o Drohobych State Pedagogical University. (V. 1). (33), 89–97. https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/33.215786.

Циганюк, Л., Коханська, С. (2024). Семантико-композиційна роль монограми BACHу циклі «34 прелюдії і фуги» В. Бібіка. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. (26 (182)), 219–225. (Tsyganyuk, L., & Kokhanska, S. (2024). The semantic and compositional role of the BACH monogram in the cycle “34 Preludes and Fugues” by V. Bibik. Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T. G. Shevchenko. (26 (182)), 219–225).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА