Наукові підходи і методичні принципи формування фахової готовності магістрів-вокалістів до художньо-творчої діяльності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.2

Ключові слова:

формування готовності, художньо-творча діяльність, магістри- вокалісти, наукові підходи, методичні принципи, солісти-вокалісти, професійна самореалізація, соціально-значуща діяльність.

Анотація

У статті здійснено обґрунтування наукових підходів і методичних принципів, що становлять основу формування фахової готовності магістрів-вокалістів до художньо- творчої діяльності. Зроблено особливий акцент на процесі вокально-фахового становлення майбутнього соліста-вокаліста, для якого творчість – органічна у єдності професійного й особистісного зростання, на засадах розкриття таланту, спрямованості до публічної професійної самореалізації, досягнення мети – служіння високим мистецьким ідеалам, трансляції цінностей художньої культури та вокального мистецтва, презентації мистецько-художніх цінностей у процесі сольної виконавської самореалізації гуманістично-налаштованого митця, яскравої особистості, високого професіонала своєї справи. Сольно-виконавська діяльність передбачає різні форми роботи з глядачами / слухачами, на нашу думку, реалізація вокального таланту соліста-вокаліста, здатного до проєктування та здійснення художньо-творчих проєктів, потребує додаткової наукової уваги. Вибрана проблематика фахової підготовки здобувачів вокальної магістратури до здійснення художньо-творчої діяльності розкрита не повною мірою. Встановлено, що готовність до художньо-творчої діяльності є ознакою набуття фахових знань, умінь, навичок вокаліста-виконавця у виборі варіативних сольно-виконавських форм професійної самореалізації, пошуку власного виконавського амплуа, невпинного самовдосконалення. У процесі розгортання наукового пошуку уточнено поняття «художньо-творча діяльність магістрів-вокалістів», що полягає в успішній організації навчального процесу фахової підготовки магістрів-вокалістів до планування виконавських проєктів, естетичної спрямованості особистості до володіння засобами поєднувати споріднені види мистецтва, володіння уміннями комплексного застосування інтелектуально- виконавського ресурсу, який опирається на розвинений мистецький смак магістрів- вокалістів, спрямованих до результату – практичної підготовленості до планування та здійснення художньо-творчої діяльності, яка виступає окрасою творчості кожного соліста-вокаліста, що володіє методами та прийомами для проведення цього різно- виду творчої виконавсько-освітньої діяльності креативними солістами-вокалістами. Розкрито доцільність використання комплексу: системно-цілісного, особистісно- орієнтаційного, креативно-діяльнісного, творчо-проєктивного підходів до організації формування фахової готовності магістрів-вокалістів до художньо-творчої діяль- ності. Встановлено сутнісні ознаки системно-цілісного підходу як наскрізного, що полягають у зосередженні на цілісному баченні переваг у проведенні художньо-творчої діяльності, яка забезпечує мету – проведення вокально-освітньої діяльності, сприяє розкриттю таланту, вияву неповторної індивідуальності, постійному, невпинному саморозвитку впродовж навчання й подальшого творчого життя. Вищезазначене спонукає здобувачів вокальної магістратури до постійного творчого пошуку, вза- ємодії з іншими творчими особистостями, представниками споріднених мистецьких напрямів, оволодіння основними знаннєвими ресурсами з історії, культурології, мис- тецтвознавства та супровідними маркетинговими ресурсами для організації самого дійства – музичного івенту тощо. Обґрунтовано методичні принципи реалізації попередньо-представлених настанов- них положень: принцип інтегративного взаємозв’язку фахових дисциплін, який сприяє формуванню готовності магістрів-вокалістів до художньо-творчої діяльності; прин- цип рефлексивності, який забезпечує осмислення й усвідомлення магістрами-вока- лістами значущості проведення художньо-творчої діяльності для адресної ауди- торії, постійного творчого пошуку художніх образів мистецьких аналогій; принцип взаємозв’язку теоретичних знань з оптимальним їх використанням у продуктив- ній художньо-творчій діяльності; принцип організаційної мобільності, який сприяє отриманню досвіду проведення освітньої художньо-творчої діяльності, стимулює магістрів-вокалістів до налагодження творчих контактів; принцип виконавської пластичності, що забезпечує універсальність підготовки магістрів-вокалістів до використання вокальної (оспіваної у творчості) та вербальної (конферанс) комунікації у процесі проведення художньо-творчої діяльності.

Посилання

Ван Цзяньшу (2015). Формування вокально-виконавських якостей майбутнього вчителя музики. URL: dspace.ltsu.org/jspui/bitstream/123456789/2931/ 1/E_2015_А7.201.pdf.

Гаврилюк, О. А. (2019). Методика організації художньо-творчої діяльності майбутніх учителів музичного мистецтва: методичний посібник. Вінниця: ТОВ «Друк».

Зайва, М. С. (2024). Розвиток творчого потенціалу майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі методичної підготовки (дис. … канд. філ. наук). Київ.

Калюжна, Ю. І. (2017). Методичні засади розвитку творчого потенціалу студентів у самостійній навчально-пізнавальній діяльності. Психологія і особистість, 1, 202–212.

Коновальчук, М. В. (2020). Розвиток художньо-творчих здібностей молодших школярів як передумова становлення духовної еліти в Україні. URL: http://tdo.at.ua/publ/rozvitok_tvorchosti/rozvitok_ khudozhno_tvorchikh_zdibnostei/4-1-0-15/

Кьон, Н. Г. (2024). Специфіка застосування штучного інтелекту в музично-освітній галузі. Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (1 липня – 11 серпня 2024 року). Львів – Торунь: Liha- Pres, (с. 173–177).

Кьон, Н. Г. (2019). Пропедевтика типових помилок як метод навчання співу студентів педагогічних університетів. Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference “Scientific Research Priorities – 2018: theoretical and practical value”, Wyższa Szkoła Biznesu – National-Louis University, Nowy Sącz, Poland, (с. 90–92).

Луговий, В. І. (1977). Управління освітою: навч. посібник. Київ: Видавництво УАДУ.

Растригіна, А. М. (2006). Становления суб’єктної активності майбутнього педагога-музиканта. Educational Dimension, 16 (2), 107–112.

Хмелевська, І. (2022). Художньо-пізнавальна функціональність метакогнітивних доменів інтегральної компетентності майбутніх фахівців музичної та хореографічної освіти. Південноукраїнські мистецькі студії. Розділ 1: Актуальні проблеми мистецької педагогіки, 1, 27–32.

Цянь Кай (2020). Художньо-творча діяльність особистості: теоретичний аспект. DOI: https://doi. org/10.33272/2522-9729-2020-1(190)-108-110.

Boichenko, M., Nikolai, H., Linenko, A., Koehn, N. (2020). Interdisciplinary Coordination in Historical-Theoretical and Music-Performing Training of Future Musical Art Teachers. Journal of History Culture and Art Research. https://doi.org/9. 225. 10.7596/taksad.v9i1.2434.

Halliday, M.A., Matthiessen, C.M. (2013). Halliday’s introduction to functional grammar. Routledge. https:// doi.org/10.4324/9780203431269.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ