Зміст та особливості формування інструментально-виконавських навичок учнів-початківців у процесі музичної освіти

Автор(и)

  • Марина Григорівна Демидова ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-3566-2632

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.4

Ключові слова:

інструментально-виконавські навички, рухова установка, музична діяльність, учні-початківці.

Анотація

У статті розглядається питання формування загальних інструментально-виконавських навичок у процесі навчання учнів-початківців гри на музичних інструментах (фортепіано, клавішних, ударних, духових, струнних). До таких загальних специфічних навичок віднесено: розташування виконавця біля інструмента (правильно сидіти чи стояти); спосіб видобування звуків (знання анатомії та фізіології органів, які беруть участь у процесі гри); нотна орієнтація, що визначає якість відповідності звуковисотності; метроритмічність відповідно до авторського тексту; характер, амплітуда, швидкість рухів пальців, рук, губ; формування звукової хвилі на різних інструментах (окрім фортепіано); підпорядкування технічних завдань художньому втіленню змісту музики. Таким чином, мета статті полягає в систематизації науково-методичних знань щодо теоретичних і практичних засад методики навчання учнів-початківців гри на музичних інструментах. Виявлено механізм звуковидобування, характерний для гри на будь-якому музичному інструменті, що полягає у вказаній послідовності взаємопов’язаних ланок: нотний знак, уявлення про звук, м’язово-рухова установка, виконавський рух, реалізація звучання, слуховий аналіз. Доведено, що рухові навички можуть взаємодіяти, а можуть і протистояти одна одній. Зазначено, що узгодження навичок відбувається в разі, якщо: а) система рухів, що входять в одну навичку, відповідає системі рухів, включених в іншу навичку; б) удосконалення однієї навички створює умови для реалізації іншої; в) фактичне оволодіння однією навичкою є початком осмислення необхідності освоєння іншої. У статті акцентується увага на тому, що в процесі початкового навчання гри на будь-якому інструменті важливо сконцентрувати увагу викладача на формування в учнях таких навичок: рухово-технічних, метро-ритмічних, нотно-орієнтованих, рухо-слухових, художньо-образних.

Посилання

Афанасьєв, Ю. Л., Джура, О. Ф. (2009). Професійна підготовка музиканта: уроки Болеслава Яворського. Київ: ДАККіМ.

Ахметов, Р. Ф. (2004). Біомеханіка фізичних вправ: навчальний посібник. Житомир: Житомирський державний педагогічний університет імені Івана Франка.

Білобловський, В. (2024). Концепт «Інтерпретація» в історії, теорії та музичному мипстецтві. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 73. Том 1, 74-82.

Біленчук, П. Д., Дубовий, О. П., Тимошенко, П. Ю., Салтевський, М. В. (1997). Криміналістика: підручник. Київ: Національна академія внутрішніх справ України.

Давидов, М. А. (2010). Історія виконавства на народних інструментах: підручник. Київ: НМФУ ім. П. І. Чайковського.

Димченко, С. С. (2009). Методика викладання гри на музичних інструментах. Програма навчального курсу (за вимогами кредитно-модульної системи) для студентів спеціальності 7.020205 «Музичне мистецтво». Рівне: РДГУ.

Дегтяренко, Т. В., Ковиліна, В. Г. (2022). Психофізіологія розвитку: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: УАІД «Рада».

Добров, С. М. (2015). Методика навчання грі на струнних народних музичних інструментах: прийоми розвитку творчого мислення. Вісник Харківської державної академії дизайну й мистецтв, 4, 116–119. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2015_4_20.

Завалко, К. В. (2013). Педагогічна інноватика в теорії та практиці музичної освіти: монографія. Черкаси: Друкарня «Черкаський ЦНП».

Іванов, Є. О. (2002). Гармоніки, баяни, акордеони (духовні та матеріальні аспекти функціонування в музичній культурі України ХІХ – ХХ ст.): підручник. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка.

Кашкадамова, Н. (1998). Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах (клавікорд, клавесин, фортепіано). Історія. Тернопіль: СМП «АСТОН».

Михайленко, М. П. (2003). Методика викладання гри на шестиструнній гітарі: підручник. Київ: Книга. Мішедченко, В. (2020). Розвиток творчих здібностей учнів засобами різних видів музично діяльності. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 27. Том 3, 248–252.

Москаленко, В. Г. (1994). Творчий аспект музичної інтерпретації (до проблеми аналізу). Київ. Петрик, В. В. (2006). Методика викладання гри на народних інструментах (домра): навч. посібник для студ. вищ. навч. закл. культури і мистецтв. Луганськ: Луганськ-Арт.

Новська, О. Р., Черноморець, М. С. (2023). Підготовка майбутніх фахівців у галузі музичного мистецтва до формування виконавських навичок учнів- інструменталістів. Південноукраїнські мистецькі студії, 1 (2), 26–32.

Партико, Т. Б. (2008). Загальна психологія: підруч. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Видавничий Дім «Ін Юре».

Савченко, Ю. О. (2023). Формування готовності майбутніх керівників воккальних ансамблів до творчої взаємоді з музичним колективом (автореф. дис. … канд. пед. наук). Київ: Київський національний університет культури і мистецтв.

Саїк, Г. Ф. (2000). Формування виконавської майстерності студентів на основі активізації емоційно-естетичного переживання музики (автореф. дис. … канд. пед. наук). Київ: Київський національний університет культури і мистецтв.

Смородський, В. І. (2015). Формування виконавських навичок гри на фортепіано в учнів дитячих музичних шкіл на засадах жанрового підходу (автореф. дис. … канд. пед. наук). Національний університет імені М. П. Драгоманова.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ