Content and peculiarities of students-beginners’ instrumental-performing skills formation in the process of music education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.4

Keywords:

instrumental-performing skills, motor skills, musical activity, students-beginners.

Abstract

The article deals with the issue of forming general instrumental-performing skills in the process of teaching students-beginners to play musical instruments (piano, keyboard, percussion, wind, string). These general specific skills include positioning of the performer near the instrument (sitting or standing correctly); method of sound production (knowledge of the anatomy and physiology of the organs involved in the playing process); note orientation, which determines the quality of pitch matching; metronomicity in accordance with the author’s text; nature, amplitude, speed of movement of fingers, hands, lips; formation of a sound wave on various instruments (except for piano); subordination of technical tasks to the artistic embodiment of the music content. Thus, the purpose of the article is to systematise scientific and methodological knowledge on the theoretical and practical foundations of the methodology for teaching students-beginners to play musical instruments The mechanism of sound production, characteristic of playing any musical instrument, is revealed, consisting of the following sequence of interconnected links: musical notation, perception of sound, musculoskeletal system, performing movement, realisation of sound, auditory analysis. It has been proved that motor skills can interact with, and can oppose, each other. The coordination of skills occurs if: a) the system of movements included in one skill corresponds to the system of movements included in another skill; b) enhancing of one skill creates conditions for enhancing of another; c) the actual mastery of one skill is the beginning of comprehension of the need to master another. The article focuses on the fact that in the process of initial learning to play any instrument, it is important to focus the teacher’s attention on the formation of the following skills in students: motor-technical, metro-rhythmic, noteoriented, auditory, artistic-imaginative.

References

Афанасьєв, Ю. Л., Джура, О. Ф. (2009). Професійна підготовка музиканта: уроки Болеслава Яворського. Київ: ДАККіМ.

Ахметов, Р. Ф. (2004). Біомеханіка фізичних вправ: навчальний посібник. Житомир: Житомирський державний педагогічний університет імені Івана Франка.

Білобловський, В. (2024). Концепт «Інтерпретація» в історії, теорії та музичному мипстецтві. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 73. Том 1, 74-82.

Біленчук, П. Д., Дубовий, О. П., Тимошенко, П. Ю., Салтевський, М. В. (1997). Криміналістика: підручник. Київ: Національна академія внутрішніх справ України.

Давидов, М. А. (2010). Історія виконавства на народних інструментах: підручник. Київ: НМФУ ім. П. І. Чайковського.

Димченко, С. С. (2009). Методика викладання гри на музичних інструментах. Програма навчального курсу (за вимогами кредитно-модульної системи) для студентів спеціальності 7.020205 «Музичне мистецтво». Рівне: РДГУ.

Дегтяренко, Т. В., Ковиліна, В. Г. (2022). Психофізіологія розвитку: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: УАІД «Рада».

Добров, С. М. (2015). Методика навчання грі на струнних народних музичних інструментах: прийоми розвитку творчого мислення. Вісник Харківської державної академії дизайну й мистецтв, 4, 116–119. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2015_4_20.

Завалко, К. В. (2013). Педагогічна інноватика в теорії та практиці музичної освіти: монографія. Черкаси: Друкарня «Черкаський ЦНП».

Іванов, Є. О. (2002). Гармоніки, баяни, акордеони (духовні та матеріальні аспекти функціонування в музичній культурі України ХІХ – ХХ ст.): підручник. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка.

Кашкадамова, Н. (1998). Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах (клавікорд, клавесин, фортепіано). Історія. Тернопіль: СМП «АСТОН».

Михайленко, М. П. (2003). Методика викладання гри на шестиструнній гітарі: підручник. Київ: Книга. Мішедченко, В. (2020). Розвиток творчих здібностей учнів засобами різних видів музично діяльності. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 27. Том 3, 248–252.

Москаленко, В. Г. (1994). Творчий аспект музичної інтерпретації (до проблеми аналізу). Київ. Петрик, В. В. (2006). Методика викладання гри на народних інструментах (домра): навч. посібник для студ. вищ. навч. закл. культури і мистецтв. Луганськ: Луганськ-Арт.

Новська, О. Р., Черноморець, М. С. (2023). Підготовка майбутніх фахівців у галузі музичного мистецтва до формування виконавських навичок учнів- інструменталістів. Південноукраїнські мистецькі студії, 1 (2), 26–32.

Партико, Т. Б. (2008). Загальна психологія: підруч. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Видавничий Дім «Ін Юре».

Савченко, Ю. О. (2023). Формування готовності майбутніх керівників воккальних ансамблів до творчої взаємоді з музичним колективом (автореф. дис. … канд. пед. наук). Київ: Київський національний університет культури і мистецтв.

Саїк, Г. Ф. (2000). Формування виконавської майстерності студентів на основі активізації емоційно-естетичного переживання музики (автореф. дис. … канд. пед. наук). Київ: Київський національний університет культури і мистецтв.

Смородський, В. І. (2015). Формування виконавських навичок гри на фортепіано в учнів дитячих музичних шкіл на засадах жанрового підходу (автореф. дис. … канд. пед. наук). Національний університет імені М. П. Драгоманова.

Published

2025-01-29

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY