Розвиток метроритмічних здібностей учнів-початківців у процесі навчання гри на ударних інструментах

Автор(и)

  • Ірина Миколаївна Левицька ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-3566-2632

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.6

Ключові слова:

музичні здібності, учні-початківці, метроритмічні здібності, ударні інструменти, ритмічна чутливість, технічні навички, методи навчання, імпровізація, музична інтерпретація.

Анотація

Метою статті є висвітлення теоретичних і методичних аспектів розвитку метро- ритмічних здібностей учнів-початківців у процесі навчання гри на ударних інструмен- тах. Методологія дослідження, що вибрана задля поставленої мети, передбачада теоретичні (аналіз, синтез, абстрагування й узагальнення) та емпіричні (педа- гогічне спостереження) методи. Розглянуто сутність ключових понять, зокрема «здібності», «музичні здібності» та «метроритмічні здібності». Метроритмічні зді- бності визначено як базову основу музичного виконавства, що забезпечує здатність сприймати, інтерпретувати й виконувати музичні твори з точністю, виразністю та технічною майстерністю. Виявлено, що метроритмічні здібності формуються в онтогенезі поступово, від базових до більш складних елементів: від відчуття темпу до оперування складними ритмічними малюнками. Особливу увагу приділено ролі ритму у виконавстві на ударних інструментах, де він виступає формоутворю- вальним елементом музичного матеріалу, регулюючи його рух у часі. Розглянуто методичні підходи, спрямовані на розвиток метроритмічних здібностей учнів-почат- ківців, зокрема практичний, репродуктивний, наочно-слуховий і проблемний методи. Значну роль в освітньому процесі відведено імпровізації, яка сприяє розвитку рит- мічної чутливості, технічних навичок, креативного мислення та вмінню інтегру- вати індивідуальні інтерпретації у виконання. Розкрито сутність творчих завдань, спрямованих на розвиток емоційного реагування, асоціативного мислення та само- стійного підходу до роботи з музичними творами. Підкреслено, що активна музична діяльність учнів, яка передбачає виконання ритмічних вправ, аналіз творів різних жанрів і стилів, використання імпровізації та інтерпретаційних підходів, є основою ефективного навчання. Такі методики дають змогу учням розвивати технічні, творчі й аналітичні навички, що забезпечують успішність музичного виконавства на удар- них інструментах.

Посилання

Вей, Сімін. (2017). Методика формування темпо-ритмічних виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано (дис. … канд. пед. наук). Київ. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/ dicer/D_26.053.08/dis_Vei_Simin.pdf.

Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь.

Губар, М. Г. (2013). Акомпанемент та імпровізація: навчальний посібник. Київ: Основа.

Коваль, О. В. (2002). Формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики (автореф. дис. … канд. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Конаков, В. В. (2013). Сучасні ритми для ударної установки. Київ: Мелосвіт.

Листопад, О. А. (2012). Педагогічний супровід розвитку творчих здібностей старших дошкільників засобами педагогіки творчості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, вип. 15. С. 203–207.

Моляко, В. О., Музика, О. Л. (2006) (ред.). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир: Вид-во Рута.

Садовенко, С. М. (2007). Методика формування музичних здібностей у дітей дошкільного віку (на матеріалі українського фольклору) (автореф. дис. … канд. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Семенова, А. В. (2006) (ред.). Словник-довідник з професійної педагогіки. Одеса: Пальміра.

Цзіцзян, Ч. (2016). Теоретичні основи формування метроритмічних знань та уявлень майбутнього вчителя музики. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, вип. 143. С. 219–222.

Ярмаченко, М. Д. (2001). Педагогічний словник. Київ: Педагогічна думка.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ