Development of metrorythmic skills of beginner students in the process of learning percussion instruments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.6

Keywords:

musical abilities, beginning students, metrorhythmic abilities, percussion instruments, rhythmic sensitivity, technical skills, teaching methods, improvisation, musical interpretation.

Abstract

The article aims at highlighting the theoretical and methodical aspects of developing metrorhythmic abilities of beginner students in the process of learning to play percussion instruments. The research methodology chosen for this aim included theoretical (analysis, synthesis, abstraction and generalization) and empirical (pedagogical observation) methods. The essence of key concepts, including “abilities”, “musical abilities” and “metrorhythmic abilities” have been considered. Metrorhythmic ability is defined as the basic unity of musical performance, providing the ability to perceive, interpret, and perform musical works with precision, expressiveness, and technical skills. It was revealed that metrorhythmic abilities are formed in ontogenesis gradually, from basic to more complex elements: from feeling the tempo to operating complex rhythmic patterns. Special attention is paid to the role of rhythm in performance on percussion instruments, where it acts as a formative element of musical material, regulating its movement in time. Methodical approaches aimed at the development of metrorhythmic abilities of beginner students are considered, in particular, practical, reproductive, visual-auditory and problem-based methods. A significant role in the educational process is given to improvisation, which contributes to the development of rhythmic sensitivity, technical skills, creative thinking and the ability to integrate individual interpretations into performance. The essence of creative tasks aimed at the development of emotional response, associative thinking and an independent approach to working with musical works is revealed. It is emphasized that the active musical activity of students, which includes performing rhythmic exercises, analyzing works of various genres and styles, using improvisation and interpretive approaches, is the basis of effective learning. Such methods allow students to develop technical, creative and analytical skills that ensure the success of musical performance on percussion instruments.

References

Вей, Сімін. (2017). Методика формування темпо-ритмічних виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано (дис. … канд. пед. наук). Київ. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/ dicer/D_26.053.08/dis_Vei_Simin.pdf.

Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь.

Губар, М. Г. (2013). Акомпанемент та імпровізація: навчальний посібник. Київ: Основа.

Коваль, О. В. (2002). Формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики (автореф. дис. … канд. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Конаков, В. В. (2013). Сучасні ритми для ударної установки. Київ: Мелосвіт.

Листопад, О. А. (2012). Педагогічний супровід розвитку творчих здібностей старших дошкільників засобами педагогіки творчості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, вип. 15. С. 203–207.

Моляко, В. О., Музика, О. Л. (2006) (ред.). Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень. Житомир: Вид-во Рута.

Садовенко, С. М. (2007). Методика формування музичних здібностей у дітей дошкільного віку (на матеріалі українського фольклору) (автореф. дис. … канд. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Семенова, А. В. (2006) (ред.). Словник-довідник з професійної педагогіки. Одеса: Пальміра.

Цзіцзян, Ч. (2016). Теоретичні основи формування метроритмічних знань та уявлень майбутнього вчителя музики. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, вип. 143. С. 219–222.

Ярмаченко, М. Д. (2001). Педагогічний словник. Київ: Педагогічна думка.

Published

2025-01-29

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY