Початкова мистецька освіта як організаційна умова формування музичної культури учнів

Автор(и)

  • Олена Євгенівна Реброва ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-7549-6811

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.8

Ключові слова:

музична культура, спеціалізована мистецька освіта, учні, методи навчання, музичні компетентності, виконавські навички, мотивація, мистецькі заклади, музичне виховання, методологія музичного навчання.

Анотація

Метою статті є висвітлення специфіки навчання в мистецьких школах як організаційної умови формування музичної культури учнів. Для досягнення поставленої мети використано аналіз наукових джерел, порівняння різних педагогічних підходів і практичного досвіду в контексті спеціалізованої мистецької освіти. Музична культура розглядається як інтеграція теоретичних знань, практичних умінь, емоційно-естетичного досвіду та творчих здібностей, що сприяє формуванню гармонійно розвиненої особистості. Автор підкреслює важливість розвитку культури слухання музики, яка є першочерговим етапом у процесі формування музичних компетентностей, які стають ґрунтом вищої ганки – музичної культури учнів мистецьких шкіл. Крім цього, розглядається роль музичної грамотності, яка охоплює не лише виконавські уміння і навички, але й здатність учнів емоційно сприймати музику та критично оцінювати її. Окремо акцентовано увагу на мистецькій обізнаності, емоційній чутливості, творчій розвиненості як складових основ музичної культури. Автор звертається до значення естетичної оцінки як заключного етапу естетичного сприйняття, що базується на емоційно-ціннісному осмисленні музики і є важливою складовою культурного розвитку учня. Також вказується, що сучасні методи навчання, а саме інтерактивні та інноваційні, сприяють розвитку музичних компетентностей учнів, зокрема, через стимулювання слухової уяви й емоційних реакцій. Важливим аспектом є інтеграція виконавських умінь і навичок з емоційно-естетичним сприйняттям. Визначено, що спеціалізовані мистецькі заклади освіти є важливими інституціями для формування музичної культури учнів. Вони забезпечують системний і послідовний підхід до навчання, який враховує індивідуальні особливості учнів, їхні інтереси, мотивацію та здібності. Музичні компетентності, отримані в цих закладах, є основою для подальшого розвитку учнів як творчих особистостей і сприяють їхньому емоційно-естетичному, культурному та соціальному розвитку.

Посилання

Ding, Yun (2016). Formuvannia muzychnoi kultury molodshykh shkoliariv u protsesi fortepiannoho navchannia v mystetskykh pozashkilnykh zakladakh osvity [Formation of musical culture of junior school students in the process of piano training in art extracurricular educational institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P. Drahomanova.

Lobova, O.V. (2011). Dydaktyko-metodychna systema formuvannia osnov muzychnoi kultury molodshykh shkoliariv [Didactic-methodical system of forming the foundations of musical culture of primary school children]. Extendedd abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P. Drahomanova.

Liu, Qianqian (2010). Formuvannia khudozhnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzyky ta khoreohrafii v pedahohichnykh universytetakh Ukrainy i Kytaiu [Formation of artistic competence of future teachers of music and choreography in pedagogical universities of Ukraine and China]. Extendedd abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P. Drahomanova.

Masol, L.M. (2017). Mystetska osvita v shkoli: intehratyvnyi pidkhid do formuvannia tsinnisnykh oriientatsii uchniv [Art education at school: an integrative approach to the formation of students’ value orientations]. Kyiv: Osvita.

Padalka, H.M. (2008). Pedahohika mystetstva: teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin [Art pedagogy: theory and methods of teaching art disciplines]. Kyiv: Osvita Ukrainy.

Pan, Xinyuy (2019). Metodyka pidhotovky bakalavriv muzychnoho mystetstva do formuvannia audialnoi kultury shkoliariv zasobamy orkestrovoi muzyky [Methods of training bachelors of musical arts for the formation of auditory culture of schoolchildren by means of orchestral music]. Candidate’s thesis. Sumy: Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni A.S. Makarenka. Polozhennia pro mystetsku shkolu. Nakaz Ministerstva kultury Ukrainy 09.08.2018, № 686. Regulations on the art school. Order of the Ministry of Culture of Ukraine dated August 9, 2018, No. 686. (n.d.). zakon.rada.gov. ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ z1004-18#Text.

Provorova, Ye.M. (2016). Formuvannia kultury slukhannia u metodychnii pidhotovtsi maibutnoho vchytelia muzyky: Prakseolohichnyi pidkhid [Formation of the culture of listening in the methodical training of the future music teacher: Praxeological approach]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka: Pedahohichni nauky – Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University: Pedagogical Sciences, 4 (86), 120–124. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZh- DUP_2016_4_26.

Rebrova, O.Ye. & Pan, Xinyuy (2018). Sutnist ta struktura pidhotovlenosti bakalavriv muzychnoho mystetstva do formuvannia audialnoi kultury shkoliariv [The essence and structure of the training of bachelors of musical art for the formation of the auditory culture of schoolchildren]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho. Pedahohichni nauky – Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynskyi. Pedagogical sciences, 4, 68–73.

Rostovskyi, O.Ya. (2011). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and methods of music education]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan.

Rudnytska, O.P. (2010). Mystetska osvita v Ukraini: teoriia i praktyka [Art education in Ukraine: theory and practice]. Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ