Теоретико-методичні основи навчання майбутніх учителів музичного мистецтва гри на духових інструментах
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.13Ключові слова:
музикологія, музична педагогіка, теоретичні й методичні основи, навчання гри на духових інструментах, майбутні вчителі музичного мистецтва, саксофонове виконавство.Анотація
Метою статті стало висвітлення теоретичних основ і методичних особливостей навчання майбутніх учителів музичного мистецтва гри на духових інструментах у міждисциплінарному дискурсі. Серед теоретичних основ навчання майбутніх учителів музичного мистецтва гри на духових інструментах визначено масив вітчизняних музикологічних і музично-педагогічних дисертаційних досліджень. Для реалізації мети публікації використано комплекс загальнонаукових (аналіз, синтез, порівняння, аналогія, зіставлення, систематизація, узагальнення, конкретизація) і конкретно- наукових аналітичних (проблемний, генетичний, порівняльно-зіставний аналіз наукових джерел), за допомогою яких систематизовано масив вітчизняних наукових досліджень у сфері музикології та музично-педагогічної освіти щодо теоретичних і методичних проблем духового виконавства, зокрема саксофонового, і навчання майбутніх учителів музичного мистецтва гри на духових інструментах. Встановлено, що вітчизняне виконавське музикознавство у сфері духової музики почало активно розвиватись у Незалежній Україні. Констатовано зростання дослідницького інтересу до феномену саксофонової підготовки й виконавства в розвідках науковців як мистецтвознавчої, так і педагогічної галузі. Методичні засади навчання гри на саксофоні обходять: постановку щодо тримання інструменту, положень корпусу, голови, рук, пальців; постановку дихання й амбушюру; артикуляцію; аплікатуру; оптимальну координацію дій виконавського апарату. Перспективи подальших досліджень проблем інструментальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва вбачаємо в реалізації міждисциплінарного потенціалу музикології та музичної педагогіки.
Посилання
Апатський, В. М. (2012). Історія духового музично‑виконавського мистецтва. Книга II. Київ: ТОВ «Задруга».
Богданов, В. О. (2000). Історія духового музичного мистецтва України: від найдавніших часів до початку ХХ ст. Харків: Основа.
Богданов, В. О., Богданова, Л. Д. (2013). Історія духового музичного мистецтва України: від найдавніших часів до початку ХХ ст.: у 2 томах. Т. 1. Харків: ФОП Сілічева С. О.
Ван Біньбінь (2022). Формування транскультурної компетентності майбутніх магістрів музичного мистецтва у процесі інструментальної підготовки (дис. … доктора філософії). Одеса.
Горбенко, О. Б. (2010). Формування музично-виконавської компетентності майбутнього вчителя музики в процесі фахової підготовки (автореф. дис. … канд. наук).
Зотов, Д. І. (2018). Виконавство на саксофоні в системі музичного мистецтва ХХ століття (автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Суми.
Карпяк, А. Я. (2002). Флейтове мистецтво в музичній культурі Львова (XIX–XX ст.) (дис. … канд. мистецтвознавства). Київ.
Круль, П. Ф. (2013). Духовий інструментарій в історії музичної культури України: підручник для вищих музичних закладів IV рівня акредитації. Івано‑Франківськ.
Ло Кунь (2017). Розвиток саксофонного мистецтва Китаю у вимірах міжкультурного діалогу (дис. … канд. мистецтвознавства). Львів.
Максименко, Д. П. (2018). Європейський саксофонний концерт: теоретичні засади та виконавські інспірації (дис. … канд. мистецтецтвознавства). Львів.
Максименко, Л. В. (2020). Реґіональні виміри академічного саксофонного мистецтва України (дис. … канд. мистецтвознавства). Львів.
Пастухов, О. В. (2012). Сольне виконавство на фаготі: історична ґенеза та сучасні трансформації (дис. … канд. мистецтвознавства). Харків.
Слупський, В. В. (2018). Становлення та розвиток ансамблю мідних духових інструментів від витоків до кінця XVII століття (дис. … канд. мистецтвознавства). Харків.
Ян Янчі (2018). Методика навчання гри на саксофоні учнів-початківців у закладах позашкільної спеціалізованої освіти (дис. … канд. пед. наук). Київ.
Wang Binbin. (2021). Panda Saxophone book: Saxophone Arrangement and Methodological Guidelines. Odesa.