Theoretical and methodological foundations of training future musical art teachers to play wind instruments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.13

Keywords:

musicology, music pedagogy, theoretical and methodological foundations, learning to play wind instruments, future musical art teachers, saxophone performance.

Abstract

The purpose of the article was to clarify the theoretical and methodological foundations of training future musical art teachers to play wind instruments in an interdisciplinary discourse. Among the theoretical foundations of training future musical art teachers to play wind instruments, a number of domestic musicological and music-pedagogical dissertation studies have been identified. To implement the purpose of the publication, a complex of general scientific (analysis, synthesis, comparison, analogy, systematization, generalization, concretization), specific scientific analytical (problematic, genetic, comparative analysis of scientific sources) methods was used, with the help of which an array of domestic scientific research in the field of musicology and music-pedagogical education was systematized regarding the theoretical and methodological problems of brass performance, in particular saxophone performance, and the training of future musical art teachers to play wind instruments. It has been established that domestic performing musicology in the field of wind music began to develop actively in Independent Ukraine. The growth of research interest in the phenomenon of saxophone training and performance in the research of scientists in both art history and theory and pedagogical fields has been noted. The methodological foundations of learning to play the saxophone include instruction on holding the instrument, positions of the body, head, hands, and fingers; breath setting and embouchure; articulation; application; optimal coordination of actions of the performing apparatus. We see the prospects for further research on the problems of instrumental training of future musical art teachers in the realization of the interdisciplinary potential of musicology and music pedagogy.

References

Апатський, В. М. (2012). Історія духового музично‑виконавського мистецтва. Книга II. Київ: ТОВ «Задруга».

Богданов, В. О. (2000). Історія духового музичного мистецтва України: від найдавніших часів до початку ХХ ст. Харків: Основа.

Богданов, В. О., Богданова, Л. Д. (2013). Історія духового музичного мистецтва України: від найдавніших часів до початку ХХ ст.: у 2 томах. Т. 1. Харків: ФОП Сілічева С. О.

Ван Біньбінь (2022). Формування транскультурної компетентності майбутніх магістрів музичного мистецтва у процесі інструментальної підготовки (дис. … доктора філософії). Одеса.

Горбенко, О. Б. (2010). Формування музично-виконавської компетентності майбутнього вчителя музики в процесі фахової підготовки (автореф. дис. … канд. наук).

Зотов, Д. І. (2018). Виконавство на саксофоні в системі музичного мистецтва ХХ століття (автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Суми.

Карпяк, А. Я. (2002). Флейтове мистецтво в музичній культурі Львова (XIX–XX ст.) (дис. … канд. мистецтвознавства). Київ.

Круль, П. Ф. (2013). Духовий інструментарій в історії музичної культури України: підручник для вищих музичних закладів IV рівня акредитації. Івано‑Франківськ.

Ло Кунь (2017). Розвиток саксофонного мистецтва Китаю у вимірах міжкультурного діалогу (дис. … канд. мистецтвознавства). Львів.

Максименко, Д. П. (2018). Європейський саксофонний концерт: теоретичні засади та виконавські інспірації (дис. … канд. мистецтецтвознавства). Львів.

Максименко, Л. В. (2020). Реґіональні виміри академічного саксофонного мистецтва України (дис. … канд. мистецтвознавства). Львів.

Пастухов, О. В. (2012). Сольне виконавство на фаготі: історична ґенеза та сучасні трансформації (дис. … канд. мистецтвознавства). Харків.

Слупський, В. В. (2018). Становлення та розвиток ансамблю мідних духових інструментів від витоків до кінця XVII століття (дис. … канд. мистецтвознавства). Харків.

Ян Янчі (2018). Методика навчання гри на саксофоні учнів-початківців у закладах позашкільної спеціалізованої освіти (дис. … канд. пед. наук). Київ.

Wang Binbin. (2021). Panda Saxophone book: Saxophone Arrangement and Methodological Guidelines. Odesa.

Downloads

Published

2025-01-29

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA