Форми, методи та зміст організації занять сольного співу в умовах дистанційного навчання
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.6Ключові слова:
вокальне виконавство, клас сольного академічного співу, специфіка виконавської та педагогічної діяльності, дистанційна форма навчання, електронні передавальні пристроїАнотація
У статті позначено основні проблеми, які варто розв’язувати педагогу академічного вокалу, визначаючи зміст, вибираючи форми й методи роботи в умовах дистанційного навчання з учнями закладів вищої освіти. У цьому ракурсі розглядаються: специфіка виконавської та педагогічної діяльності в класі академічного вокалу; процеси утворення умовно-рефлекторних зв’язків та м’язово-слухових стереотипів; особливості слухових відчуттів співака в процесі інтонування; значення вокального слуху, візуального та емоційного контакту учнів та педагога для результативності занять; основні складники контролю співацької діяльності У сфері уваги автора – професійні ризики, пов’язані з використанням електронних передавальних пристроїв у навчально-освітньому процесі в класі сольного співу. На підставі аналізу власної практичної діяльності з навчання вокалу надано рекомендації щодо визначення напрямів та вибору ефективних методів роботи в умовах дистанційної форми занять, доступних для цього контингенту учнів. Наводяться теоретичні положення, які можуть стати методологічними орієнтирами під час розроблення програм навчальних курсів з дистанційної форми навчання. Стаття також висвітлює труднощі, з якими стикаються викладачі під час організації дистанційних занять: від технічних проблем до психологічних аспектів взаємодії в онлайн-форматі. Окремо підкреслено важливість створення комфортної та мотиваційної навчальної атмосфери в умовах віддаленого навчання. Крім того, автор пропонує нові методи й підходи для збереження музичної та емоційної виразності в онлайн-виконанні, як-от використання онлайн-репетицій, технічних вправ через відеоконференції та інтерактивних платформ для спільного виконання музичних творів. У статті наведено приклади успішних практик дистанційного навчання сольного співу, розкриваючи ефективні стратегії для організації таких занять, які дають змогу підтримувати та розвивати вокальні здібності учнів. Автор акцентує увагу на важливості інноваційного підходу до методики викладання, що передбачає використання цифрових інструментів, здатних зберігати навчальну мотивацію студентів та стимулювати їх до саморозвитку в умовах нових освітніх реалій.
Посилання
Гнидь, Б. М. (1997). Історія вокального мистецтва. Київ: НМАУ.
Крушельницька, С. (1978). Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. Ч. І.: Спогади / вступ. ст., упоряд. та прим. М. Головащенка. Київ : Музична Україна.
Кушка, Я. (2010). Методика навчання співу: посібник з основ вокальної майстерності. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан.
Микиша, М. (1971). Практичні основи вокального мистецтва. Київ : Музична Україна.
Михайличенко, О. В. (2000). Музично-естетичне виховання дітей та молоді в Україні (друга половина XIX – початок XX ст.) : монографія. Київ : ВЦ КДЛУ.
Хоменко, А. Б., Коробка, В. І., Крутько, Н. В., & Курсон, В. М. (2011). Постановка голосу: навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ і вчителів музики шкіл різного типу. Ніжин : Вид-во НДУ ім. М. Гоголя.