Музична освіта в цифровому вимірі: розвиток навичок та компетентностей в умовах інноваційного освітнього процесу
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.7Ключові слова:
музична освіта, навички, компетентності, hard skills, soft skills, освітній процес, здобувачі освіти, інноваціїАнотація
У статті авторами проаналізовано поняття «навички» та «компетентності». Зазначено, що сучасна епоха характеризується стрімким розвитком цифрових технологій, що радикально змінюють усі сфери людської діяльності, зокрема й освітню. Музична освіта, будучи невід’ємною частиною культурного надбання, не може залишатися осторонь цих процесів. Саме тому актуальним завданням є адаптація традиційних методів навчання до умов цифрового середовища та впровадження інноваційних підходів, які забезпечать ефективну підготовку конкурентоспроможних фахівців у галузі музичного мистецтва. Для досягнення поставленої мети здійснено ґрунтовний аналіз широкого кола психолого-педагогічних джерел. Він охоплював не лише констатацію наявних фактів, а і їх інтерпретацію, порівняння різних поглядів та виявлення закономірностей. Результатом цієї аналітичної роботи стало чітке формулювання ключових понять та визначення основних напрямів дослідження. У процесі дослідження встановлено, що в умовах цифрової ери музична освіта повинна забезпечити формування в здобувачів комплексу необхідних компетенцій, що містять технологічну, комунікаційну, підприємницьку, креативну компетентності. Інноваційні методи викладання в музичній освіті нерозривно пов’язані з потребою безперервного професійного розвитку педагогів та викладачів музичного мистецтва, вимагаючи від них не лише глибоких знань традиційних методик, а й готовності експериментувати із сучасними технологіями, цифровими інструментами, інтерактивними платформами та новими педагогічними підходами Установлено hard skills та soft skills у музичній освіті та зазначено, що вони охоплюють широкий спектр професійних і м’яких навичок, як-от комунікативні, креативність, здатність до імпровізації, лідерські якості, уміння керувати часом і таймменеджмент, адаптивність до змін та здатність навчатися протягом життя.
Посилання
Барановська, І. Г., Барановський, Д. М., Якименко, Ю. І. (2022). Дистанційне навчання майбутніх учителів музичного мистецтва: виклики сьогодення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Т. 28, с. 76–84. DOI:10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.11
Бойчев, І. І. (2015). Чинники професійної успішності майбутнього музиканта-педагога як виконавця. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету: Педагогічні науки. Вип. 33, С. 12–15
Грозан, С. (2015). Проблема компетенцій в музичній освіті. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, (139), С. 144–146.
Жога, Р. А. (2020). Розвиток музичних здібностей засобами комп’ютерних технологій у системі формування професійних навичок учнів мистецьких закладів та студентів ЗВО. Zbiór artykułów naukowych recenzowanych, 60.
Матвєєва, К. С. (2014). Еволюція поняття «навички» у сучасній науці. Наука і освіта. Вип. 3, С. 60–63.
Утіна, А. (2023). Онлайн-сервіси в роботі викладача музично-теоретичних дисциплін. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (49), с. 69‒75.
Чен, С. (2019). Інноваційні освітні практики в музичній педагогіці 21 століття. Мистецтво та освіта, 3 (93), с. 2–7. doi:10.32405/2308-8885-2019-3-2-7
Karpenko, O., Yurchenko, Т. (2024). Folk games as a means of forming artistic and creative competence in preschool children at music lessons. ScienceRise: Pedagogical Education. 3 (60), р. 54–59.