Music Education in the Digital Dimension: Development of Skills and Competencies in the Context of an Innovative Educational Process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.7

Keywords:

music education, skills, competencies, hard skills, soft skills, educational process, students, innovations

Abstract

The article analyzes the definitions of “skills” and “competencies”. It is noted that the modern era is characterized by the rapid development of digital technologies that radically change all spheres of human activity, including education. Music education, being an integral part of the cultural heritage, cannot stay away from these processes. That is why it is an urgent task to adapt traditional teaching methods to the digital environment and introduce innovative approaches that will ensure the effective training of competitive specialists in the field of music. To achieve this goal, a thorough analysis of a wide range of psychological and pedagogical sources was conducted. This analysis included not only a statement of the available facts, but also their interpretation, comparison of different points of view and identification of patterns. The result of this analytical work was a clear formulation of key concepts and identification of the main areas of research. The study found that in the digital era, music education should ensure that students develop a set of necessary competencies, including technological competence, communication competence, entrepreneurial competence, and creative competence. Innovative teaching methods in music education are inextricably linked to the need for continuous professional development of music teachers and professors, requiring them not only to have in-depth knowledge of traditional methods, but also to be ready to experiment with modern technologies, digital tools, interactive platforms, and new pedagogical approaches. Hard skills and soft skills in music education are defined and it is noted that they cover a wide range of professional and soft skills, such as communication skills, creativity, improvisation, leadership skills, time management, adaptability to change and lifelong learning.

References

Барановська, І. Г., Барановський, Д. М., Якименко, Ю. І. (2022). Дистанційне навчання майбутніх учителів музичного мистецтва: виклики сьогодення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Т. 28, с. 76–84. DOI:10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.11

Бойчев, І. І. (2015). Чинники професійної успішності майбутнього музиканта-педагога як виконавця. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету: Педагогічні науки. Вип. 33, С. 12–15

Грозан, С. (2015). Проблема компетенцій в музичній освіті. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, (139), С. 144–146.

Жога, Р. А. (2020). Розвиток музичних здібностей засобами комп’ютерних технологій у системі формування професійних навичок учнів мистецьких закладів та студентів ЗВО. Zbiór artykułów naukowych recenzowanych, 60.

Матвєєва, К. С. (2014). Еволюція поняття «навички» у сучасній науці. Наука і освіта. Вип. 3, С. 60–63.

Утіна, А. (2023). Онлайн-сервіси в роботі викладача музично-теоретичних дисциплін. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (49), с. 69‒75.

Чен, С. (2019). Інноваційні освітні практики в музичній педагогіці 21 століття. Мистецтво та освіта, 3 (93), с. 2–7. doi:10.32405/2308-8885-2019-3-2-7

Karpenko, O., Yurchenko, Т. (2024). Folk games as a means of forming artistic and creative competence in preschool children at music lessons. ScienceRise: Pedagogical Education. 3 (60), р. 54–59.

Published

2025-02-27

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY