Концерт «Gegen. Stand» для баяна з оркестром Петера Махайдіка в контексті розвитку жанру в словацькій музиці кінця ХХ – початку ХХІ століть

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.11

Ключові слова:

музичне мистецтво, словацьке баянно-акордеонне мистецтво, жанр, стиль, концерт, баян, П. Махайдік

Анотація

Статтю присвячено творчості сучасного словацького композитора Петера Махайдіка, зокрема його концерту для баяна з оркестром «Gegen. Stand». Проаналізовано тенденції розвитку жанру концерту для баяна з оркестром та його роль у сучасній словацькій музиці. Надано стислий композиційний аналіз концертів для баяна з оркестром словацьких композиторів І. Дібака, Й. Колковича та Є. Іршаї. Досліджено вплив словацького баяніста П. Катини в популяризації жанру концерту для баяна з оркестром та сучасної словацької музики загалом. Висвітлено характерні риси та особливості «Концерту для двох баянів з оркестром» П. Махайдіка. Визначено структурні ознаки зазначеного твору, які проявилися, зокрема, у проникненні принципів симфонізму та тяжінням композитора до індивідуалізації форми композиції, дифузії неостилістичних течій, а також наявності семіотичних знаків у концерті. Здійснено комплексний композиційний аналіз концерту «Gegen. Stand» П. Махайдіка. Визначено роль баяністки Олени Будзинакової-Палюс у популяризації творів П. Махайдіка. Розкрито програмне підґрунтя зазначеного концерту, яке полягало у відображенні духу боротьби та протистояння. Виявлено місце ліричного начала у творі, наявності різних за емоційним забарвленням лейтмотивів. Досліджено вплив принципів симфонізму на концерт «Gegen. Stand», який відобразився, зокрема, у біцентричному типі взаємодії соліста та оркестру між собою, одночастинності побудови, наявності елементів наскрізного розвитку, а також відсутності принципу чергування tutti – solо та подвійної експозиції у творі. Проаналізовано місце семіотичної фігури SOS у «Концерті для двох баянів з оркестром» та концерті «Gegen. Stand» для баяна з оркестром П. Махайдіка і її впливу на музично-семантичне поле зазначених композицій. Виявлено проникнення елементів мінімалістичної стилістики в концерті «Gegen. Stand». Розкрито специфіку використання комунікативних різновидів «тематичний дует» та діалогів диктумного типу в експозиції та репризі твору, а також місце комунікативних ситуацій «оркестр» та «соліст» у розробці композиції. Досліджено вплив поліфонічного письма в композиції, зокрема, у наявності імітацій, а також розглянуто специфіку використання виконавських прийомів гри соліста та оркестру. У висновках підбито загальні підсумки дослідження. Визначено актуальність подальших наукових розвідок, присвячених дослідженню концертів симфонізованого типу у творчості сучасних зарубіжних композиторів.

Посилання

Біла, К. С. (2010). Жанрово-стильова модель інструментального концерту та концепційні засади композиторської інтерпретації (на прикладі творів Л. М. Колодуба). (Дис. … канд. мистецтвознавства). Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ.

Бурель, О. В. (2017). Інструментальні концерти К. Сен-Санса в контексті французької жанрової традиції ХІХ – початку ХХ століття. (Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків.

Василенко, О. (2023). Тенденції розвитку жанру концерту для баяна з оркестром у світовому музичному мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століть. Актуальні питання гуманітарних наук, 65 (1), 62–69. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/65-1-10

Василенко, О. (2024). Втілення неоромантичної стилістики в концерті для двох баянів з оркестром Петера Махайдіка. Актуальні питання гуманітарних наук, 76 (1), 70–76. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/76-1-12

Нижник, А. О. (2013). Український баянний концерт: тенденції розвитку жанру. (Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. Львів.

Пономаренко, Ю. Л. (2003). Основні тенденції розвитку українського фортепіанного концерту 80–90-х років ХХ століття. (Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства). Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ.

Стахевич, Г. О. (2019). Фортепіанний концерт у контексті стильових процесів першої третини XIX ст. (на матеріалі творчості Й. Н. Гуммеля, І. Мошелеса та Ф. Риса). (Дис. … канд. мистецтвознавства). Харківська державна академія культури. Харків.

Сташевський, А. Я. (2013). Специфіка виражальних засобів в українській музиці для баяна (остання чверть ХХ – перше десятиріччя ХХІ ст.). (Дис. … докт. мистецтвознавства). Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ.

Katina, Peter. Bio and repertoire. URL: http://www.peterkatina.sk/domov-2/ (дата звернення: 01.12.2024).

Machajdík, P. Biography and compositions. URL: https://www.machajdik.com/about.html (дата звернення: 01.12.2024).

Pekarčik, P. (2018). Peter Machajdík – composer, life and works. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, 13, 97–106.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА