Concert “Gegen. Stand” for accordion with the orchestra by Peter Machajdik in the context of the development of the genre in Slovak music of the end of the 20th – beginning of the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.11

Keywords:

musical art, Slovak accordion art, genre, style, concert, accordion, P. Machajdik

Abstract

The article is devoted to the work of the modern Slovak composer Peter Machajdik, in particular his concerto for accordion and orchestra “Gegen. Stand”. The tendencies of development of the accordion and orchestra concerto genre and its role in modern Slovak music have been analyzed. The brief compositional analysis of accordion and orchestra concertos by Slovak composers I. Dibak, J. Kolkovich and E. Irshai has been provided. The influence of the Slovak accordionist P. Katina in popularizing the accordion and orchestra concerto genre and modern Slovak music in general has been investigated. The characteristic features and peculiarities of P. Machajdik’s “Concerto for Two Accordions and Orchestra” have been highlighted. The structural features of the mentioned work are determined, which were manifested in particular in the penetration of the principles of symphonism and the composer’s tendency to individualize the form of the composition, the diffusion of neostylistic trends, as well as the presence of semiotic signs in the concerto. The comprehensive compositional analysis of the concerto «Gegen. Stand» by P. Machajdik has been carried out. The role of accordionist Alena Budzinakova-Palus in popularizing the works of P. Machajdik has been determined. The programmatic basis of the specified concert is revealed, which consisted in reflecting the spirit of struggle and confrontation. The place of the lyrical principle in the work, the presence of leitmotifs with different emotional coloring has been revealed. The influence of the principles of symphonism on the concert «Gegen. Stand» is studied, which was reflected in particular in the bicentric type of interaction between the soloist and the orchestra, the one-part construction, the presence of elements of through-development, as well as the absence of the principle of alternation tutti – solo and double exposition in the work. The place of the semiotic figure “SOS” in the “Concerto for Two Accordions with Orchestra” and in the concert “Gegen. Stand” for accordion with orchestra by P. Machajdik, and its influence on the musical and semantic field of the specified compositions have been analyzed. The penetration of minimalist stylistic elements in the concerto “Gegen. Stand” has been revealed. The specifics of the use of communicative varieties of «thematic duet» and dictum-type dialogues in the exposition and reprise of the work have been revealed, as well as the place of communicative situations “orchestra” and “soloist” in the development of the composition. The influence of polyphonic writing in the composition has been investigated, in particular in the presence of imitations, and the specifics of the use of performance techniques of the soloist and orchestra have been considered. The conclusions summarize the general results of the study. The relevance of further scientific research devoted to the study of symphonic-type concerts in the work of modern foreign composers has been determined.

References

Біла, К. С. (2010). Жанрово-стильова модель інструментального концерту та концепційні засади композиторської інтерпретації (на прикладі творів Л. М. Колодуба). (Дис. … канд. мистецтвознавства). Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ.

Бурель, О. В. (2017). Інструментальні концерти К. Сен-Санса в контексті французької жанрової традиції ХІХ – початку ХХ століття. (Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків.

Василенко, О. (2023). Тенденції розвитку жанру концерту для баяна з оркестром у світовому музичному мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століть. Актуальні питання гуманітарних наук, 65 (1), 62–69. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/65-1-10

Василенко, О. (2024). Втілення неоромантичної стилістики в концерті для двох баянів з оркестром Петера Махайдіка. Актуальні питання гуманітарних наук, 76 (1), 70–76. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/76-1-12

Нижник, А. О. (2013). Український баянний концерт: тенденції розвитку жанру. (Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. Львів.

Пономаренко, Ю. Л. (2003). Основні тенденції розвитку українського фортепіанного концерту 80–90-х років ХХ століття. (Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства). Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ.

Стахевич, Г. О. (2019). Фортепіанний концерт у контексті стильових процесів першої третини XIX ст. (на матеріалі творчості Й. Н. Гуммеля, І. Мошелеса та Ф. Риса). (Дис. … канд. мистецтвознавства). Харківська державна академія культури. Харків.

Сташевський, А. Я. (2013). Специфіка виражальних засобів в українській музиці для баяна (остання чверть ХХ – перше десятиріччя ХХІ ст.). (Дис. … докт. мистецтвознавства). Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ.

Katina, Peter. Bio and repertoire. URL: http://www.peterkatina.sk/domov-2/ (дата звернення: 01.12.2024).

Machajdík, P. Biography and compositions. URL: https://www.machajdik.com/about.html (дата звернення: 01.12.2024).

Pekarčik, P. (2018). Peter Machajdík – composer, life and works. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, 13, 97–106.

Published

2025-02-27

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA