Інтерпретація сучасних гітарних творів: баланс між задумом композитора та виконавчою інтерпретацією
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.13Ключові слова:
інтерпретація, сучасні гітарні твори, виконавська індивідуальність, художній образ, музичне мистецтво, композитор, виконавецьАнотація
Статтю присвячено дослідженню інтерпретації сучасних гітарних творів як процесу взаємодії між задумом композитора та виконавською індивідуальністю. У роботі розглядаються ключові аспекти виконавського мистецтва, що впливають на формування художнього образу твору, а також на можливість збереження автентичності авторського задуму. Інтерпретація музичного матеріалу є складним і багатогранним процесом, що передбачає не лише відтворення нотного тексту, а й творче осмислення, яке дає змогу виконавцю передати як технічний, так й емоційний складники музичного твору. У центрі уваги дослідження – питання про баланс між авторською концепцією композитора та виконавською свободою. Виконавська інтерпретація сучасних гітарних творів вимагає від музиканта не тільки високого рівня володіння інструментом, а й ґрунтовного розуміння музичних стилів, естетичних напрямів та індивідуальних особливостей композиторської мови. З огляду на це, розглядаються підходи до виконавської інтерпретації, що враховують традиції гітарного мистецтва та його сучасний розвиток. Особливу увагу приділено аналізу впливу виконавської свободи на розкриття задуму композитора. Виконавець не лише відтворює музичний текст, а й активно взаємодіє з ним, надаючи твору нових відтінків та смислів. Такий підхід вимагає від музиканта знання сучасних виконавських практик, володіння різноманітними технічними прийомами та вміння адаптувати власну інтерпретацію до контексту виконуваного твору. У статті підкреслюється, що інтерпретація гітарних творів є не лише технічним процесом, а й творчим актом, що базується на діалозі між композитором та виконавцем. Така взаємодія сприяє як глибшому розкриттю художнього змісту твору, так і створенню нових інноваційних підходів до виконання гітарної музики. Окремо розглядається значення колаборації композиторів та виконавців у процесі створення та виконання сучасних гітарних творів, що допомагає збагачувати репертуар та створювати нові можливості для розвитку інструментального виконавства. Дослідження цього процесу є важливим не лише з погляду виконавської практики, а й для розвитку музикознавства загалом. Глибокий аналіз інтерпретаційних підходів сприяє формуванню нових виконавських традицій та розширенню меж сучасного музичного мистецтва. Отже, ця робота має вагоме значення для розуміння сучасних тенденцій у виконавському мистецтві та їх впливу на еволюцію гітарної музики у ХХІ столітті.
Посилання
Білоусова, С. В. (2021) Донецька школа домрового виконавства: етапи розвитку, методологічні засади, регіональна складова репертуару: дис. ... канд. мистецтвознавства. Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київ.
Іванніков, Т. П. (2018) Гітарне мистецтво ХХ століття як феномен творчості: монографія. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зовейко Д.Г.
Михайленко, М. П. (2021) Про гітару та гітаристів. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго.
Михайленко, М. П. (2003) Методика викладання гри на шестиструнній гітарі. Київ.
Москаленко, В. Г. (2008) Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського: № 1(1) С. 106–111.
Москаленко, В. (2013) Лекції з музичної інтерпретації: навчальний посібник. Київ : ТОВ Типографія «Клякса»
Hindemith, P. (1958) Composer’s World: Horizons and Limitations. Cambridge : Harvard University Press.