Маркери національної ідентичності в хорових концертах В. Зубицького

Автор(и)

  • Віталій Миколайович Карась Навчально-науковий інститут Дніпровської музичної академії https://orcid.org/0000-0003-4173-787X

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.11

Ключові слова:

національна ідентичність, жанр хорового концерту, хоровий концерт фольклоризованого типу, творчість Володимира Зубицького, гуцульський лад, ритм коломийки, фольклорні тексти

Анотація

У статті вивчено питання національної ідентичності сучасної української музики на прикладі творчого доробку відомого українського композитора Володимира Зубицького в жанрі хорового концерту. Наголошено, що цей жанр має давню історію і на сучасному етапі здобуває друге народження, підлягаючи кардинальному змістовному переосмисленню. Доведено, що в творчості Володимира Зубицького, через тісний зв’язок з українським національним мистецтвом розвивається фольклоризований тип хорового концерту. Зв’язок з українським національним мистецтвом дає підстави визначити маркери національної ідентичності – це гуцульський лад, ритм коломийки і фольклорні тексти. Зазначено їхній вплив на характер мелодики, трактування партій хору, специфіку хорового багатоголосся. Визначено, що автентичність звучання аналізованих творів досягається шляхом стилізації фольклорних компонентів, без прямого музичного цитування автентичного матеріалу. Особливу увагу приділено вивченню текстової основи хорових концертів, у якій переважають народні поетичні джерела із західно- та східноукраїнських регіонів, а також тексти українських філософських і літературних традицій. У текстах виявляються ключові образи української культурної традиції – обрядовість, героїка, любовна та побутова лірика, прославлення рідної землі. Вербальний і музичний компоненти у творах В. Зубицького формують єдиний художній простір, що сприяє глибокому розкриттю національного змісту. Зроблено висновок про доречність маркерів національної ідентичності у музичній мові хорових концертів фольклоризованого типу, що заснована на поєднанні фольклорного спадку з сучасними музичними засобами. Творчість В. Зубицького посідає особливе місце у національному культурному просторі та підкреслює важливість фольклору як джерела ідентичного самовираження в українському хоровому мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століття.

Посилання

Варакута, М. І. (2014). Хоровий концерт «Гори мої» В.Зубицького: жанрово-стильові аспекти трактування жанру в сучасній українській музиці. GESJ: Musicology and Cultural Science. № 1 (10). С. 17–21.

Золочевський, В. (1964). Ладо-гармонічні основи української радянської музики. Київ: Наукова думка. 164 с.

Карась, В. М. (2023). Хоровий концерт в українській музиці: від витоків до сьогодення. Музикознавча думка Дніпропетровщини. Вип. 2 (25). С. 165–176.

Луніна, А. (2006). Звукосюжетна поетика українського ярмарку: хоровий концерт «Ярмарок» Володимира Зубицького. Київське музикознавство. Вип. 20. С. 148–162.

Новакович, М. (2019). Галицька музика Габсбурзького періоду: у пошуках української ідентичності. Львів: Видавець Т. Тетюк. 367 с.

Скопцова, О., Ковмір, Н., Семенова, О. (2022). Риси хорової творчості Володимира Зубицького на прикладі «Concerto strumentale». Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. Вип. 47. С. 88–93.

Шкільнюк, Ю. (2020). Жанрово-стильові особливості хорової творчості В. Зубицького. Диригентсько-хорова освіта : синтез теорії та практики : матер. ІV всеукр. наук-практ. конф., 29 жовтня 2020 р. Харків : ТОВ «Планета-Прінт». С. 100–102.

Якобенчук, Н. О. (2021). Хорове мистецтво В. Зубицького. Україна у світових глобалізаційних процесах: культура, економіка, суспільство, тези доповідей III Міжнародної науково-практичної конференції, 24–25 березня 2021 р. Київ : Видавничий центр КНУКіМ. Ч. 2. С. 94–96.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА