Marker of national identity in V. Zubytskys choral concerts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.11

Keywords:

national identity, choral concert genre, folklorized type choral concert, works of Volodymyr Zubytsky, Hutsul style, rhythm of the kolomyika, folklore texts

Abstract

The article examines the issue of national identity of modern Ukrainian music using the example of the creative work of the famous Ukrainian composer Volodymyr Zubytsky in the genre of choral concert. It is emphasized that this genre has a long history and is currently experiencing a second birth, undergoing a radical substantive rethinking. It is proven that in Volodymyr Zubytsky’s work, due to a close connection with Ukrainian national art, a folklorized type of choral concert develops. The connection with Ukrainian national art gives grounds to identify markers of national identity – these are the Hutsul mode, the rhythm of the kolomyika and folklore texts. Their influence on the nature of the melody, the interpretation of the choir parts, the specificity of choral polyphony is noted. It is determined that the authenticity of the sound of the analyzed works is achieved by stylizing folklore components, without direct musical quoting of authentic material. Particular attention was paid to the text basis of choral concerts in which folk poetic sources from West and East Ukrainian regions prevail as well as texts of Ukrainian philosophical and literary traditions. The crucial images of Ukrainian cultural traditions such as ritualism, heroic, love and everyday lyrics, glorification of native soil are identified in the texts. Verbal and musical components in the works by Volodymyr Zubytsky form a single art space promotes to the deep disclosure of national content. The conclusion is made about the relevance of markers of national identity in the musical language of folklorized choral concerts based on a combination of folkloric inheritance with modern music means.V. Zubytsky’s creativity holds a special place in the national cultural space and highlights the importance folklore as a source of identical expression in Ukrainian choral art of the end of the 20th-the beginning of the 21st century.

References

Варакута, М. І. (2014). Хоровий концерт «Гори мої» В.Зубицького: жанрово-стильові аспекти трактування жанру в сучасній українській музиці. GESJ: Musicology and Cultural Science. № 1 (10). С. 17–21.

Золочевський, В. (1964). Ладо-гармонічні основи української радянської музики. Київ: Наукова думка. 164 с.

Карась, В. М. (2023). Хоровий концерт в українській музиці: від витоків до сьогодення. Музикознавча думка Дніпропетровщини. Вип. 2 (25). С. 165–176.

Луніна, А. (2006). Звукосюжетна поетика українського ярмарку: хоровий концерт «Ярмарок» Володимира Зубицького. Київське музикознавство. Вип. 20. С. 148–162.

Новакович, М. (2019). Галицька музика Габсбурзького періоду: у пошуках української ідентичності. Львів: Видавець Т. Тетюк. 367 с.

Скопцова, О., Ковмір, Н., Семенова, О. (2022). Риси хорової творчості Володимира Зубицького на прикладі «Concerto strumentale». Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. Вип. 47. С. 88–93.

Шкільнюк, Ю. (2020). Жанрово-стильові особливості хорової творчості В. Зубицького. Диригентсько-хорова освіта : синтез теорії та практики : матер. ІV всеукр. наук-практ. конф., 29 жовтня 2020 р. Харків : ТОВ «Планета-Прінт». С. 100–102.

Якобенчук, Н. О. (2021). Хорове мистецтво В. Зубицького. Україна у світових глобалізаційних процесах: культура, економіка, суспільство, тези доповідей III Міжнародної науково-практичної конференції, 24–25 березня 2021 р. Київ : Видавничий центр КНУКіМ. Ч. 2. С. 94–96.

Published

2025-04-24

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA