Національний відбір на Євробачення-2025 як інструмент формування української культурної ідентичності: сценічно-виконавський вимір

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.12

Ключові слова:

естрадне мистецтво, пісенний жанр, Євробачення, національний відбір, культурна ідентичність, вокальна майстерність, сценічно-виконавський образ, аранжування, сценографія, перформативність

Анотація

У статті розглянуто Національний відбір на Євробачення-2025 як важливий інстру- мент формування української культурної ідентичності. Особливу увагу приділено аналізу сценічних виступів фіналістів відбору, їхнього вокально-виконавського стилю та творчих підходів до музично-сценічного оформлення композицій. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю детальнішого вивчення музично-сценічної репрезентації українських естрадних виконавців у контексті сучасних глобальних трендів. Мета роботи – обґрунтувати значення Національних відборів як механізму формування культурної ідентичності, а також здійснити аналіз сценічно-виконав- ських образів, які раніше не були предметом глибокого наукового розгляду. Новизна дослідження полягає у трактуванні національного відбору як феномену, що визначає культурну приналежність виконавців та відображає різноманіття української музич- ної сцени. Вперше проведено комплексний аналіз шоу-образів і виконавських манер фіналістів, що досі не були широко представлені у науковому дискурсі. Аналітична частина статті ґрунтується на дослідженні десяти найяскравіших авторських композицій фіналістів національного відбору, зокрема шістьох сольних виконавців (Влад Шериф, KRYLATA, Маша Кондратенко, Абіє, FIЇNKA, KHAYAT) та чотирьох музичних гуртів («ДК Енергетик», «Future Culture», «MOLODI», «Ziferblat»). Розгля- нуто ключові аспекти шоу-виступів: вокальну майстерність артистів, режисерське та хореографічно-пластичне бачення постановок, сценічну перформативність, музично-візуальну креативність, імідж виконавців та їхню відповідність сучасним європейським тенденціям. Окремий акцент зроблено на аналізі сценографічних та світлових рішень, які впливають на сприйняття виступу глядачами. З’ясовано вплив пісенного конкурсу на популяризацію української музичної культури та її інтеграції у міжнародний контекст, що сприяє формуванню позитивного культурного іміджу України у світі.

Посилання

Богачов, А. (2013). Культурна ідентичність і пам’ять. Філософська думка, (6), 22–28.

Бойко, А. М. (2016). Джамала як представник співочої культури сучасної України. Культура України, (53), 107–115.

Денисюк, Ж. (2017). Масова культура і національно-культурна ідентичність в добу глобалізації. Київ: НАКККіМ.

Дружинець, М. І. (2021). Естрадне музичне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ століття як фактор євроінтеграції української культури (дис. ... канди- дата мист-ва). НАКККіМ. Київ, Україна.

Канішевська, Л. (2020). Феномен «національно-культурна ідентичність» як проблема сучасного вітчизняного педагогічного дискурсу. Актуальнi питання гуманiтарних наук, (34/3), 204–210.

Кириленко, Я. О. (2023). Українські переможці «Євробачення»: сценічно-виконавська репрезентація. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends, 300–302.

Колосок, В. І. (2022). Аналіз характерних особливостей сучасних українських естрадних хітів на прикладі творів-переможців міжнародного пісенного конкурсу «Євробачення» 2004, 2016, 2022 років. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, (3), 233–239.

Локтіонова-Ойцюсь, О. О. (2023). Виконавський образ естрадного співака в музично-телевізійних проєктах України кінця XX – початку XXI століття (дисерт. д-ра філософії, муз. мист-во). КУБГ. Київ, Україна.

Павліченко, Є. О. (2023). Особливості конструю- ванні національної ідентичності в сучасній візуальній культурі України. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, (47), 80–84.

Поліщук, Р. М. (2017). Культурна ідентичність як субстанційний чинник формування світогляду українського народу в епоху глобалізації (автореф. дис. канд. філософ. наук). ЛНУ імені Івана Франка. Львів, Україна.

Рукомойніковa, О. (2023). Сучасна соціально- культурна ідентичність та коріння музичної народної україніки на основі камерної музики. Fine Art and Culture Studies, (1), 105–111.

Садовенко, С. М. (2018). Імідж виконавця в українському шоу-бізнесі. Діяльність продюсера в культурно-мистецькому просторі ХХІ століття: виклики та концепції сьогодення, 44–52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА