National selection for Eurovision 2025 as a means of developing Ukrainian cultural identity: stage and performance dimension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.12

Keywords:

pop art, song genre, Eurovision, national selection, cultural identity, vocal skills, stage and performance image, arrangement, scenography, performativity

Abstract

The article examines the National selection for Eurovision Song Contest-2025 as an important tool for shaping Ukraine’s cultural identity. Particular attention is paid to the analysis of the finalists’ stage performances selection, their vocal and performing style and creative approaches to the musical and stage design of the compositions. The relevance of the study is due to the need for a more detailed study of the musical and stage representation of Ukrainian pop performers in the context of modern global trends. The purpose of the study is to substantiate the importance of National selections as a mechanism of cultural identity formation, and to analyse stage and performance images that have not previously been the subject of scientific consideration. The novelty of the study lies in interpretation of national selection as a phenomenon that determines the cultural affiliation of performers and reflects the diversity of the Ukrainian music scene. For the first time, a comprehensive analysis of the show images and performance styles of the finalists, which have not been widely represented in the scientific discourse. The analytical part of the article is based on a study of the ten most striking original compositions of the national selection finalists, including six solo performers (Vlad Sherif, KRYLATA, Masha Kondratenko, Abiye, FIЇNKA, KHAYAT) and four music bands (“DK Energetik”, “Future Culture”, “MOLODI”, “Ziferblat”). The key aspects of show performances are considered: vocal skills of the artists, directorial, choreographic and plastic vision of the performances, stage performativity, musical and visual creativity, the image of performers and their compliance with modern European trends. A special emphasis is placed on analysis of scenographic and lighting solutions that affect the perception of the performance by the audience. The impact of the song contest on the popularisation of Ukrainian music culture and its integration into the international context, which contributes to the formation of a positive cultural image of Ukraine in the world.

References

Богачов, А. (2013). Культурна ідентичність і пам’ять. Філософська думка, (6), 22–28.

Бойко, А. М. (2016). Джамала як представник співочої культури сучасної України. Культура України, (53), 107–115.

Денисюк, Ж. (2017). Масова культура і національно-культурна ідентичність в добу глобалізації. Київ: НАКККіМ.

Дружинець, М. І. (2021). Естрадне музичне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ століття як фактор євроінтеграції української культури (дис. ... канди- дата мист-ва). НАКККіМ. Київ, Україна.

Канішевська, Л. (2020). Феномен «національно-культурна ідентичність» як проблема сучасного вітчизняного педагогічного дискурсу. Актуальнi питання гуманiтарних наук, (34/3), 204–210.

Кириленко, Я. О. (2023). Українські переможці «Євробачення»: сценічно-виконавська репрезентація. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends, 300–302.

Колосок, В. І. (2022). Аналіз характерних особливостей сучасних українських естрадних хітів на прикладі творів-переможців міжнародного пісенного конкурсу «Євробачення» 2004, 2016, 2022 років. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, (3), 233–239.

Локтіонова-Ойцюсь, О. О. (2023). Виконавський образ естрадного співака в музично-телевізійних проєктах України кінця XX – початку XXI століття (дисерт. д-ра філософії, муз. мист-во). КУБГ. Київ, Україна.

Павліченко, Є. О. (2023). Особливості конструю- ванні національної ідентичності в сучасній візуальній культурі України. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, (47), 80–84.

Поліщук, Р. М. (2017). Культурна ідентичність як субстанційний чинник формування світогляду українського народу в епоху глобалізації (автореф. дис. канд. філософ. наук). ЛНУ імені Івана Франка. Львів, Україна.

Рукомойніковa, О. (2023). Сучасна соціально- культурна ідентичність та коріння музичної народної україніки на основі камерної музики. Fine Art and Culture Studies, (1), 105–111.

Садовенко, С. М. (2018). Імідж виконавця в українському шоу-бізнесі. Діяльність продюсера в культурно-мистецькому просторі ХХІ століття: виклики та концепції сьогодення, 44–52.

Published

2025-04-24

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA