Фольклорні витоки сучасного естрадного вокалу синтез традицій і поп-музики

Автор(и)

  • Олена Адольфівна Маргіна ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-8603-2569

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.19

Ключові слова:

музичний спадок, національна ідентичність, емоційна виразність, мелодико-ритмічна основа, драматургія виконання, освітній процес

Анотація

Вокальне мистецтво України є важливим складником національної культури, що формує ідентичність та сприяє збереженню музичних традицій. В умовах глобалізації та технологічного розвитку спостерігаються зміни в репертуарі співаків та стилістиці виконання вокальних творів, що потребує наукового аналізу. Попри наявність досліджень, спрямованих на вивчення вокальних традицій, проблематика впливу сучасних соціокультурних процесів на цей вид мистецтва залишається недостатньо вивченою. Метою статті є аналіз трансформаційних процесів вокально-естрадного мистецтва України, визначення основних тенденцій його розвитку та впливу глобальних культурних і технологічних змін на виконавство. У дослідженні застосовано комплексний підхід, що включає порівняльний аналіз, історико-культурний метод, контент-аналіз музичних творів. Використано міждисциплінарний підхід для оцінки взаємодії традиційного вокального мистецтва з сучасними музичними стилями та цифровими технологіями. Дослідження виявило кілька ключових тенденцій у розвитку українського вокально-хорового мистецтва, які відображають сучасні соціокультурні та технологічні трансформації. Перш за все, спостерігається зростання ролі цифрових технологій у вокально-естрадному виконавстві. Використання мультимедійних засобів, електронної обробки звуку, віртуальних вокальних студій та програмного забезпечення для дистанційного навчання дозволяє виконавцям розширювати свої творчі можливості. Цифровізація сприяє не лише спрощенню освітнього процесу, а й створенню нових форматів вокально-естрадного мистецтва, таких як онлайн- концерти, віртуальні вокально-хорові ансамблі та інтерактивні проєкти. Ще однією тенденцією є активна інтеграція українського вокально-естрадного мистецтва в міжнародний культурний простір. Українські естрадні співаки, гурти та ансамблі дедалі частіше беруть участь у міжнародних фестивалях, конкурсах та спільних проєктах з іноземними виконавцями, що сприяє популяризації національної музики та обміну виконавським досвідом. Отримані результати можуть бути використані для подальших досліджень впливу цифровізації на розвиток вокального мистецтва, створення інноваційних програм з підготовки естрадних співаків та збереження національної музичної спадщини в умовах культурних трансформацій.

Посилання

Вігула, В. І., Ганулич, Т. Ю., Цанько, Є. В., & Кар- бованець, О. О. (2021). Проблема сценічної культури в аматорському вокально-інструментальному колективі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 4, 168–176. https://doi.org/ 10.32461/22263209.4.2021.250292

Харитон, І. (2024). Українське хорове мистецтво на сучасному етапі національного культуротворення. Нова педагогічна думка, 3(119), 54–57. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2024-119-3-54-57

Раструба, Т., Шумська, Л., & Дорохіна, Л. (2024). Вокально-хорове мистецтво в історичній ретроспективі. Актуальні питання гуманітарних наук, 80, 81–86. https://doi.org/10.24919/2308-4863/80-2-11

Овсяннікова, Н. Ю. (2022). Українська естрадна пісня: тенденції розвитку. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 170–173. https://doi.org/10.32461/22263209.1.2022.257681

Шершова, Т. (2024). Вокальне естрадне мистецтво як інструмент міжкультурної комунікації. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 49, 202–206. URL: https://www.sborniki.rshu.edu.ua/index.php/ucpmk/article/view/926/1058

Бурлака, А. (2023). Сучасна українська естрадна пісня як засіб трансляції культурної ідентичності. Питання культурології, 41, 43–51. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.27668

Цюпа, Н. П. (2017). Специфіка народного вокалу у сучасному мистецькому просторі України (на прикладі діяльності камерних вокальних ансамблів). Молодий вчений, 2(42). URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/2/26.pdf

Мазур, О. В. (2024). Крос-культурний вплив у створенні музики: дослідження, як різні культурні елементи інтегруються в сучасні музичні твори, сприяючи глобальному культурному обміну. International Scientific Journal “Internauka”. https://doi.org/10.25313/2520-2057-2024-3

Муравіцька, С. С. (2022). Синтез академічного та естрадного вокалу у методико-педагогічному контексті. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 174–179. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257682

Головкова, М. М. (2022). Сучасна проблематика дослідження естрадного вокального мистецтва: культурологічний вимір. Культура і сучасність: альманах, 1, 81–86. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4369

Фурдичко, А. (2017). Поп-фольк як явище культурних етно-адаптаційних процесів сучасного музичного мистецтва України. Народознавчі зошити, 5, 1198–1207. URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2017-5/24.pdf

Тринько, О. (2021). Українська фолктроніка: синтез фольклору та поп-музики. Актуальні питання гуманітарних наук, 36, 43–46. https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-3-7

Осипенко, В. В. (2018). Народнопісенна традиція у виконавській практиці сучасних українських естрадних співаків. World Science, 3(31), 38–42. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/219942

Сінельніков, І., & Сінельнікова, В. (2023). Шляхи наслідування та опанування традиційної манери співу неавтентичними виконавцями. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство, 48, 79–87. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282455

Куриляк, І., Чубінська, А., & Білан, В. (2024). Сучасні вокальні техніки та їх проникнення в академічний сольний спів. Актуальні питання гуманітарних наук, 74, 200–204. https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-1-27

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА