Folklore origins of modern pop vocal synthesis of traditions and pop music
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.19Keywords:
musical heritage, national identity, emotional expressiveness, melodic and rhythmic basis, performance dramaturgy, educational processAbstract
Vocal art of Ukraine is an important component of national culture, which forms identity and contributes to the preservation of musical traditions. In the conditions of globalization and technological development, changes are observed in the repertoire of singers and the style of performing vocal works, which requires scientific analysis. Despite the existence of research aimed at studying vocal traditions, the issue of the influence of modern socio-cultural processes on this art form remains insufficiently studied. The aim of the article is to analyze the transformation processes of vocal pop art in Ukraine, to identify the main trends in its development and the impact of global cultural and technological changes on performance.The study used a comprehensive approach, including comparative analysis, historical and cultural method, content analysis of musical works. An interdisciplinary approach was used to assess the interaction of traditional vocal art with modern musical styles and digital technologies. The study identified several key trends in the development of Ukrainian vocal and choral art, which reflect modern socio-cultural and technological transformations. First of all, there is a growing role of digital technologies in vocal and pop performance. The use of multimedia tools, electronic sound processing, virtual vocal studios and distance learning software allows performers to expand their creative possibilities. Digitalization contributes not only to simplifying the educational process, but also to the creation of new formats of vocal and pop art, such as online concerts, virtual vocal and choral ensembles, and interactive projects. Another trend is the active integration of Ukrainian vocal and pop art into the international cultural space. Ukrainian pop singers, bands and ensembles are increasingly participating in international festivals, competitions and joint projects with foreign performers, which contributes to the popularization of national music and the exchange of performing experience. The results obtained can be used for further research into the impact of digitalization on the development of vocal art, the creation of innovative programs for the training of pop singers and the preservation of the national musical heritage in the face of cultural transformations.
References
Вігула, В. І., Ганулич, Т. Ю., Цанько, Є. В., & Кар- бованець, О. О. (2021). Проблема сценічної культури в аматорському вокально-інструментальному колективі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 4, 168–176. https://doi.org/ 10.32461/22263209.4.2021.250292
Харитон, І. (2024). Українське хорове мистецтво на сучасному етапі національного культуротворення. Нова педагогічна думка, 3(119), 54–57. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2024-119-3-54-57
Раструба, Т., Шумська, Л., & Дорохіна, Л. (2024). Вокально-хорове мистецтво в історичній ретроспективі. Актуальні питання гуманітарних наук, 80, 81–86. https://doi.org/10.24919/2308-4863/80-2-11
Овсяннікова, Н. Ю. (2022). Українська естрадна пісня: тенденції розвитку. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 170–173. https://doi.org/10.32461/22263209.1.2022.257681
Шершова, Т. (2024). Вокальне естрадне мистецтво як інструмент міжкультурної комунікації. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 49, 202–206. URL: https://www.sborniki.rshu.edu.ua/index.php/ucpmk/article/view/926/1058
Бурлака, А. (2023). Сучасна українська естрадна пісня як засіб трансляції культурної ідентичності. Питання культурології, 41, 43–51. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.27668
Цюпа, Н. П. (2017). Специфіка народного вокалу у сучасному мистецькому просторі України (на прикладі діяльності камерних вокальних ансамблів). Молодий вчений, 2(42). URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/2/26.pdf
Мазур, О. В. (2024). Крос-культурний вплив у створенні музики: дослідження, як різні культурні елементи інтегруються в сучасні музичні твори, сприяючи глобальному культурному обміну. International Scientific Journal “Internauka”. https://doi.org/10.25313/2520-2057-2024-3
Муравіцька, С. С. (2022). Синтез академічного та естрадного вокалу у методико-педагогічному контексті. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 174–179. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257682
Головкова, М. М. (2022). Сучасна проблематика дослідження естрадного вокального мистецтва: культурологічний вимір. Культура і сучасність: альманах, 1, 81–86. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4369
Фурдичко, А. (2017). Поп-фольк як явище культурних етно-адаптаційних процесів сучасного музичного мистецтва України. Народознавчі зошити, 5, 1198–1207. URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2017-5/24.pdf
Тринько, О. (2021). Українська фолктроніка: синтез фольклору та поп-музики. Актуальні питання гуманітарних наук, 36, 43–46. https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-3-7
Осипенко, В. В. (2018). Народнопісенна традиція у виконавській практиці сучасних українських естрадних співаків. World Science, 3(31), 38–42. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/219942
Сінельніков, І., & Сінельнікова, В. (2023). Шляхи наслідування та опанування традиційної манери співу неавтентичними виконавцями. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство, 48, 79–87. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282455
Куриляк, І., Чубінська, А., & Білан, В. (2024). Сучасні вокальні техніки та їх проникнення в академічний сольний спів. Актуальні питання гуманітарних наук, 74, 200–204. https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-1-27