Концептуальні та методичні засади формування здатності майбутніх магістрів музичного мистецтва до вокально-виконавської саморегуляції

Автор(и)

  • Бянь Наньнань ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0009-3898-8134

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.2

Ключові слова:

концептуальні засади, методичні принципи, майбутні магістри музичного мистецтва, формування здатності до вокально-виконавської саморегуляції

Анотація

Стаття присвячена проблемі підготовки майбутніх музикантів-виконавців до керування власною цілеспрямованою активністю в умовах концертного виступу. Мета статті полягає в обґрунтуванні концептуальних і методичних засад формування здатності майбутніх магістрів музичного мистецтва до вокально-виконавської саморегуляції з конкретизацією в низці оригінальних принципів. Методологія дослідження базується на синергетичному, міждисциплінарному, діяльнісному й особистісному підходах, які дозволяють пошукувати шляхи вирішення проблеми формування здатності майбутніх магістрів музичного мистецтва до вокально-виконавської саморегуляції на загальнонауковому рівні. Використання низки аналітичних методів (поняттєво-термінологічного, проблемно-пошукового та порівняльно-зіставного міждисциплінарного аналізу) і емпіричного вивчення стану підготовленості майбутніх магістрів музичного мистецтва до вокально-виконавської саморегуляції надало можливість визначити, з опорою на сучасні вимоги до вокально-виконавської практики, найбільш ефективні методичні принципи формування означеної здатності здобувачів-вокалістів.У статті доведено, що вирішення проблеми формування здатності майбутніх магістрів музичного мистецтва до вокально-виконавської саморегуляції треба шукати на шляхах цілеспрямованого планування, побудови та відтворення ними власних дій, в умінні володіти собою, керувати власними емоціями й усвідомлювати власні наміри. Важливим складником процесу формування означеного феномену визначено наполегливе опанування досконалих автоматизованих навичок, загалом – вокальної техніки, доведення її до рівня виконавської майстерності. Серед методичних засад розвідок виокремлюємо такі принципи: активізації мотивації до саморегуляції у вокально-виконавській діяльності; стимулювання саморефлексії та самооцінки власних виконавських можливостей щодо вокально-виконавської інтерпретації конкретних музичних творів; цілісного впливу на мотиваційну, афективну, когнітивну та нейрофізіологічну сфери здобувачів-вокалістів. На особливу увагу заслуговує принцип саморегуляції сценічного хвилювання.

Посилання

1. Кочергіна, І. А. (2019). Особливості емоційної саморегуляції жінок, які зазнали психологічного насильства в родині [Дис. канд. психол. наук, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України]. Київ.

2. Лю, Сянь (2019). Педагогічні умови методично-спрямованої самореалізації майбутніх учителів музичного мистецтва в системі фортепіанної підготовки [Автореф. дис. канд. пед. наук, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»]. Одеса.

3. Тао, Жуй, Ніколаї, Г. (2021). Методичні засади формування художньо-педагогічної майстерності викладача вокалу. Інноваційна педагогіка, 37, 126-130. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/37/27.pdf

4. Сюй, На (2023). Концертно-сценічний артистизм вокалістів у процесі виконання китайських народних пісень [Дис. докт. філософ., Національна музична академія України імені П. І. Чайковського]. Київ. URL: https://uacademic.info/ua/document/0823U100873

5. Baumeister, R. F. (1998). The self. In Gilbert D. T., Fiske S. T., Lindzey G. (Eds.), The Handbook of Social Psychology, Vols. 1 and 2, (pp. 680–740). New York: McGraw-Hill. URL: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1757907

6. Blumer, H. (1969). Symbolic interactionism. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. URL: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?refer enceid=375764

7. Burke, P. J., Stets, J. E. (1999). Trust and Commitment through Self-Verification. Social Psychology Quarterly, 62 (4), 347. https://doi.org/10.2307/2695833

8. Carver, C. S., Scheier, M. F. (1990). Origins and functions of positive and negative affect: a control- process view. Psychological Review, 97, 19–35. https://doi.org/10.1037/0033-295X.97.1.19

9. Erber, R., Erber, M. W. (2000). The self-regulation of moods: second thoughts on the importance of happiness in everyday life. Psychological Inquiry, 11, 142–148. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1103_02

10. Gailliot, M. T., Mead, N. L., Baumeister, R. F. (2008). Self-regulation. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of Personality: Theory and Research, (pp. 472–491). New York: Guilford https://psycnet.apa.org/record/2008-11667-018

11. Kuhn, M. H. (1964). Major trends in symbolic interaction theory in the past twenty-five years. The Sociological Quarterly, 5, 61–84.

12. McCall, G. (2003). The me and the not-me: Positive and negative poles of identity. In P. J. Burke, T. J. Owens, R. T. Serpe, and P. A. Thoits (Eds.), Advances in identity theory and research, (pp. 11–26). New York: Kluwer Academic/Plenum. URL: https://psycnet.apa.org/record/2003-07156-001

13. Rosenberg, M. (1990). The self-concept: Social product and social force. In M. Rosenberg and R. H. Turner (Eds.), Social psychology: Sociological perspectives, (pp. 593–624). New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.

14. Stryker, S. (2002). Symbolic interactionism: A social structural version. Caldwell, NJ: Blackburn Press.

15. Thagard, P., Wood, J. V. (2015). Eighty phenomena about the self: representation, evaluation, regulation, and change. Frontiers in Psychology, 6, 334. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00334

16. Turner, R. H. (1962). Role-taking: Process versus conformity. In A. M. Rose (Ed.), Human behavior and social processes, (pp. 20–40). Boston: Houghton Mifflin.

17. Turner, R. H. (1978). The role and the person. American Journal of Sociology, 84, 1–23.

18. Vandekerckhove, M., von Scheve, C., Ismer, S., Jung, S., and Kronast, S. (Eds.) (2008). Regulating Emotions: Culture, Social Necessity, and Biological Inheritance. Malden, MA: Blackwell. URL: h t t p s : / / w w w. p o l s o z . f u - b e r l i n . d e / s o z i o l o g i e / arbeitsbereiche/emotionen/team/pics_and_files/ RegulatingEmotions_Intro.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ