Сутність та компонентна структура художньо-експресивного мислення здобувачів вищої мистецько-педагогічної освіти у процесі фортепіанної підготовки

Автор(и)

  • Ву Юйюе ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0002-4225-7608

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.3

Ключові слова:

художнє мислення, музичне мислення, художньо-образне мислення, художньо-експресивне мислення, здобувачі вищої мистецько-педагогічної освіти

Анотація

Метою статті є висвітлення сутності та компонентної структури художньо- експресивного мислення здобувачів вищої мистецько-педагогічної освіти у процесі фортепіанної підготовки. Методологія дослідження ґрунтувалася на використанні загальнонаукових методів: теоретичного аналізу – для розкриття змісту понять «мислення», «художнє мислення», «музичне мислення», «художньо-образне мислення» та «художньо-експресивне мислення»; абстрагування та узагальнення – для визначення основних аспектів художньо-експресивного мислення; методу порівняння – для виокремлення специфічних характеристик його компонентної структури. З’ясовано, що категорія мислення розглядається в різних науках як основа пізнання та осмислення світу. У філософії воно є основою пізнання буття, у психології – механізмом реконструкції досвіду, у педагогіці – процесом формування аналітичних і творчих умінь, а в мистецтві – складним процесом художньо-образного пізнання. У контексті фортепіанної підготовки художньо-експресивне мислення поєднує раціональні й емоційні компоненти, що активізують уяву, асоціації та образне бачення, сприяють глибокому осягненню музичного твору та його емоційно виразній інтерпретації. Експресивність визначено як сукупність семантико-стилістичних ознак виконавської інтерпретації твору, яка виступає засобом суб’єктивного емоційно-емотивного вираження та оцінного ставлення виконавця до художньо-образного змісту музичного твору з метою найбільш інтенсивного художнього впливу на адресата у процесі художньої комунікації. Виявлено структуру художньо-експресивного мислення, яка складається із чотирьох основних компонентів: образно-моделювального, реінтерпретаційно-асоціативного, енергетично-комунікативного, рефлексивно-репрезентативного. Доведено, що художньо-експресивне мислення є багатовимірним інтегральним феноменом, який виникає внаслідок взаємодії емоційних і ментальних процесів особистості й охоплює систему компонентів, що забезпечують емоційно-образну, асоціативно-метафоричну й рефлексивно-оцінну інтерпретацію семантики музичного твору. Зазначене мислення функціонує через синтез полімодальних і полі-художніх практик, реалізується в чуттєво насиченій, виразній художньо-вербальній і музично-виконавській репрезентації. Така форма є засобом емоційно-енергетичного впливу на учасників художньої комунікації, здатного викликати емпатійну реакцію, емоційне співпереживання і стимулювати залучення до музично-творчої діяльності.

Посилання

1. Бензюк, О. (2017). Відкрита інтерпретація в логіці творчого процесу: культурологічний аналіз [Дис. канд. культурол., Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв]. Київ.

2. Бліхар, В., Козловець, М., Горохова, Л., Федоренко, В., & Федоренко, В. (2020). Філософія: словник термінів та персоналій. Київ: КВІЦ.

3. Булатова, Л. (2014). Проблема розвитку художнього мислення чоловіка і жінки в контексті творчої інтерпретатики. Світогляд – Філософія – Релігія, 6, 23–37.

4. Грібінченко, О. (2023). Теоретичні та категоріальні засади музичної текстології як актуальної музикознавчої дисципліни. Одеса: Олді+. URL: https://odma.edu.ua/wp-content/uploads/hribinienko-monografyya.pdf

5. Гудзь, О. (2019). Формування професійної рефлексії майбутніх учителів музики у процесі вокальної підготовки. Наукові записки Ніжинського державного університету імені М. Гоголя. Серія «Психолого-педагогічні науки», 1, 15–20.

6. Локтіонова-Ойцюсь, О. (2020). До визначення поняття «виконавський образ». Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 4, 170–175.

7. Мартиненко, Л., Гончарова, О. (2019). Естетика мистецтва. Умань: ВПЦ «Візаві».

8. П’ятницька-Позднякова, І. (2017). Вербалізація музики як художнього феномену [Дис. канд. мистецтвозн., Національна музична академія України імені П. І. Чайковського]. Київ.

9. Побірченко, Н. (Ред.). (2007). Психологічний словник. Київ: Науковий світ.

10. Поліщук, О. (2010). Художньо-експресивне мислення як різновид мислення образного типу: природа, сутність і потенціал. Мандрівець, 6, 65–67.

11. Сирятська, Т. (2022). Методичні рекомендації до дисципліни «Наукові проблеми сучасного фортепіанного виконавства» для самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів культури і мистецтв. Харків: ХНУМ.

12. Смирнова, Т. (2021). Музична педагогіка і психологія вищої школи. Харків: Лідер.

13. Сокол, О. (1996). Стилістика музичного мовлення та термінологічні ремарки [Автореф. дис. докт. мистецтвозн., Національна музична академія України імені П. І. Чайковського]. Київ.

14. Ткачук, О. (2012). Психологія художніх здатностей. Одеса: Видавець Букаєв Вадим Вікторович.

15. Чжан, Їфу. (2016). Формування художньо-образного сприйняття у майбутніх учителів музики в процесі інструментально-виконавської підготовки [Автореф. дис. канд. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. Київ.

16. Чжан, Цзінцзін. (2016). Методика формування мистецької рефлексії майбутнього вчителя музики в процесі вокального навчання [Автореф. дис. канд. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. Київ.

17. Чжао, Жун. (2022). Явище музично-виконавського мислення у контексті фортепіанної творчості. Музичне мистецтво і культура, випуск 34, книга 1, 137–149. URL: https://music-art-and-culture.com/index.php/music-art-and-culture-journal/article/view/778/1132

18. Шатайло, Н. (2016). Розвиток художньо-образного мислення молодших підлітків як світоглядно-формуючий процес. Актуальні питання мистецької освіти та виховання, 1 (7), 203–213.

19. Яцик, Т., Степанюк, В. (2022). Словник коротких термінів з педагогіки. Луцьк: ФОП Мажула Ю. М.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ