Теоретичні засади формування виконавських умінь у майбутніх учителів музичного мистецтва

Автор(и)

  • Марина Григорівна Демидова ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-5016-6872

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.4

Ключові слова:

пластичність, інструментальна підготовка, слухові уявлення, інто- нування, інтерпретація, виконавська техніка, рухова свобода, виконавські вміння, художньо-інтерпретаційні вміння, виконавсько-презентаційні вміння, сценічна воля

Анотація

Виконавська діяльність майбутнього вчителя музичного мистецтва передбачає не лише здатність точно відтворити нотний текст, а й уміння передати емоційний зміст твору, розкрити його художню ідею. До таких належать: технічні вміння (спроможність у реалізації різних видів техніки, рухова пластичність, контроль за звуковибудовуванням та його корекція, тощо); ритмічні вміння (відчуття метроритму, точне відтворення авторських темпових позначень); художньо-інтерпретаційні вміння (уміння представляти стиль музичної епохи, національні особливості музичної мови, драматургію твору); виконавсько-презентаційні (опанування навичок сценічної культури, рухової свободи, володіння сценічною волею і артистизмом). Автор трактує фортепіанні виконавські вміння як багатогранне явище, яке поєднує інтелектуальний, технічний і естетичний аспекти діяльності музиканта. Встановлено, що підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва має відповідати комплексу необхідних умінь: досконало володіти інструментом, знати основні принципи й методи навчання гри, мати глибоке уявлення про різні музичні стилі та жанри, а також володіти навичками аналітичної та художньо-педагогічної роботи з музичним матеріалом. Мета статті полягає в систематизації та узагальненні науково-методичних знань щодо теоретичних засад формування виконавських умінь у майбутніх учителів музичного мистецтва. У статті визначаються чотири складники виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва, які перебувають у тісному взаємозв’язку, утворюють цілісну систему, у якій: – технічні вміння забезпечують грамотність, вправність та стильову відповідність у звуковибудовуванні; – метроритмічні вміння є основою точності та впорядкованості музичного виконання; – художньо-інтерпретаційні вміння пов’язані із творчою індивідуальністю музиканта, його здатністю переосмислювати та персоналізувати музичний текст; – виконавсько-презентаційні вміння сприяють створенню образів, передачі настрою твору, розкриттю його емоційної драматургії, а також уможливлюють переконливу демонстрацію музичного твору слухацькій аудиторії.

Посилання

1. Березовська, О. (2012). До проблеми музично-виконавської діяльності у фортепіанній підготовці майбутніх учителів музики. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 6 (2), 197–201. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2012_6%282%29__29

2. Бурська, О. (2023). Феномен музично-виконавського мислення та особливості його формування у процесі навчально-репетиційної діяльності студентів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.

3. Васильєва, О. (2023). Альтернативні методики розвитку відчуття ритму в естрадних співаків. Мистецька освіта: наукові дискусії, матеріали XII Всеукраїнської науково-практичної конференції, 20–26. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/11036

4. Вей, Сімін (2017). Методика формування темпоритмічних виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі навчання гри на фортепіано [Автореф. дис. канд. пед. наук]. Київ. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39993

5. Вовк, Л., Шатайло, Н. (2017). Інтерпретація творів мистецтва як важливий чинник образотворення у художньо-практичній діяльності учнів. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія і педагогіка, (24), 60–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mtao_2014_4_5

6. Воробкевич, Т. (2001). Методика викладання гри на фортепіано. Львів: ЛДМА. URL: https://intelbook.com.ua/view/metodyka-vykladannya- gry-na-fortepiano

7. Глазунова, І. (2018). До питання інструментально-виконавської підготовки майбутнього вчителя музично-педагогічного профілю. Сучасне мистецтво, матеріали 2-ї Міжнародної науково-практичної конференції, 42–44. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2020_1_10

8. Гловей, В., Кашаюк, В. (2022). Теоретико- методологічне підґрунтя інтерпретації музики: дослідження, аналіз, перспективи. Fine Art and Culture Studies, (4), 12–20. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/23132/1/20221208.pdf

9. Глущук, Т. (2016). Музично-виконавське мистецтво як об’єкт дослідження українського мистецтвознавства. Культура і сучасність, (1), 87–91. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kis_2016_1_18

10. Горбенко, О. (2017). Формування художньо-інтерпретаційних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в оркестровому класі. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, (157), 55–59. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nz_p_2017_157_13

11. Грінченко, А., Заєць, В., Охманюк, В. (2022). Функціональна суть мікроструктурного інтонування в процесі формування виконавської майстерності музиканта. Fine Art and Culture Studies, (1), 35–42. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-5

12. Гринчук, І., Бурська, О. (2008). Проблеми музичного мислення: теорія і методика розвитку. Діалектика музичного логосу та ейдосу. Тернопіль: Підручники і посібники.

13. Давидов, М. (2013). Аспекти фахового мислення музиканта-виконавця. Актуальні питання гуманітарних наук, (7), 93–118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd

14. Катрич, О. (2000). Індивідуальний стиль музиканта-виконавця [Автореф. дис. канд. мистецтвозн.]. Київ.

15. Кашкадамова, Н. (2014). Виконавська інтерпретація у фортепіанному мистецтві ХХ ст. Львів: ККІНПАТРІ Лтд.

16. Козир, А. (2018). Формування виконавської компетентності у магістрантів музичного мистецтва в процесі фахової підготовки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти, (24), 3–7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_014_2018_24_3

17. Крицький, В. (2009). Музично-виконавська інтерпретація: педагогічні проблеми музично-виконавської підготовки. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя.

18. Мозгальова, Н. (2001). Особливості музичного мислення майбутнього вчителя музики. Наука і сучасність, (28), 50–56.

19. Москаленко, В. (2013). Лекції з музичної інтерпретації. Київ: Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.

20. Олексюк, О. (1997). Духовний потенціал музично-творчого колективу в системі підготовки студентів вузів культури до неперервної освіти. Художня освіта і проблеми виховання молоді, 164 с.

21. Олексюк, О., & Ткач, М. (2004). Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва. Київ: Знання України.

22. Пляченко, Т. (2014). Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття, матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 61–69. Київ. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/4871/1/T_Plyachenko_16_10_14_konf_IM.pdf

23. Полякова, І. (1996). Формування образно-художніх уявлень як необхідна умова самостійної роботи виконавця-інструменталіста. Матеріали науково-практичної конференції, 9–11. Івано-Франківськ.

24. Растригіна, А. (2012). Формування фахових компетенцій у класі хорового диригування як основа професіоналізму майбутнього педагога-музиканта. Молодь і ринок, (10), 11–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2012_10_4

25. Роменець, В. (1991). Психологія творчості (2-ге вид., доп.). Київ: Либідь.

26. Рябова, О. (2016). Музично-слухові уявлення як операнди музичного мислення особистості. Естетика і етика педагогічної дії, (13), 60–68. https://doi.org /10.33989/2226-4051.2016.13.171539

27. Стукаленко З. Художньо-педагогічна проблема музично-виконавської майстерності. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2012. Вип. 103. С. 290–295. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2012_103_41

28. Таміла, Г. (2024). Особливості розвитку художньо-виконавської техніки майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі фортепіанної підготовки. Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, (4), 25–31. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2024(4)-03

29. Черняк, Є., Занкова, С. (2017). Теоретичні та практичні аспекти формування виконавської техніки майбутнього інструменталіста. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, (2), 144–148. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_

30. Шугуан. (2012). Методика формування виконавського досвіду майбутніх учителів музики в процесі фортепіанної підготовки [Дис. канд. пед. наук]. Київ: НПУ.

31. Щербініна, О. (2016). Фортепіанна підготовка у вищих закладах мистецької освіти: сучасний стан та перспективи модернізації. Актуальні питання мистецької педагогіки, (5), 124–128. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmp_2016_5_26

32. Юник, Д. (2009). Виконавська надійність музикантів: зміст, структура і методика формування (Монографія). Київ: [б. в.].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ