Theoretical foundations for developing performance skills in future music teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.4

Keywords:

plasticity, instrumental training, auditory perception, intonation, interpretation, performance technique, freedom of movement, performance skills, artistic interpretation skills, performance and presentation skills, freedom of movement, stage presence

Abstract

The performing activities of a future music teacher require not only the ability to accurately reproduce the musical text, but also the ability to convey the emotional content of the work and reveal its artistic idea. These include: technical skills (the ability to implement various techniques, motor plasticity, control over sound production and its correction, etc.); rhythmic skills (sense of metre, accurate reproduction of the composer’s tempo markings); artistic and interpretative skills (the ability to present the style of the era, national characteristics of musical language, and the dramaturgy of the work); performance and presentation skills (mastery of stage culture, freedom of movement, stage presence, and artistry). In contemporary musicological discourse, scholars interpret piano performance skills as a multifaceted phenomenon that combines the intellectual, technical and aesthetic aspects of a musician’s activity. It has been determined that the training of future music teachers should correspond to a set of skills: perfect mastery of the instrument, knowledge of the basic principles and methods of teaching, a deep understanding of different musical styles and genres, as well as analytical and artistic-pedagogical skills in working with musical material. The purpose of the article is to systematise and generalise scientific and methodological knowledge regarding the theoretical foundations of the formation of performance skills in future music teachers. The article identifies four components of the performance skills of future music teachers, which are: technical skills ensure literacy, dexterity and stylistic consistency in sound production; metrical and rhythmic skills ensure accuracy, logical and temporal orderliness; artistic and interpretative skills are related to the creative individuality of the musician, their ability to reinterpret and personalise the musical text; performance and presentation skills contribute to the creation of images, the transmission of the mood of the work, the disclosure of its emotional drama, and also enable a convincing demonstration of the musical work to the listening audience.

References

1. Березовська, О. (2012). До проблеми музично-виконавської діяльності у фортепіанній підготовці майбутніх учителів музики. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 6 (2), 197–201. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2012_6%282%29__29

2. Бурська, О. (2023). Феномен музично-виконавського мислення та особливості його формування у процесі навчально-репетиційної діяльності студентів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.

3. Васильєва, О. (2023). Альтернативні методики розвитку відчуття ритму в естрадних співаків. Мистецька освіта: наукові дискусії, матеріали XII Всеукраїнської науково-практичної конференції, 20–26. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/11036

4. Вей, Сімін (2017). Методика формування темпоритмічних виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі навчання гри на фортепіано [Автореф. дис. канд. пед. наук]. Київ. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39993

5. Вовк, Л., Шатайло, Н. (2017). Інтерпретація творів мистецтва як важливий чинник образотворення у художньо-практичній діяльності учнів. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія і педагогіка, (24), 60–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mtao_2014_4_5

6. Воробкевич, Т. (2001). Методика викладання гри на фортепіано. Львів: ЛДМА. URL: https://intelbook.com.ua/view/metodyka-vykladannya- gry-na-fortepiano

7. Глазунова, І. (2018). До питання інструментально-виконавської підготовки майбутнього вчителя музично-педагогічного профілю. Сучасне мистецтво, матеріали 2-ї Міжнародної науково-практичної конференції, 42–44. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2020_1_10

8. Гловей, В., Кашаюк, В. (2022). Теоретико- методологічне підґрунтя інтерпретації музики: дослідження, аналіз, перспективи. Fine Art and Culture Studies, (4), 12–20. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/23132/1/20221208.pdf

9. Глущук, Т. (2016). Музично-виконавське мистецтво як об’єкт дослідження українського мистецтвознавства. Культура і сучасність, (1), 87–91. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kis_2016_1_18

10. Горбенко, О. (2017). Формування художньо-інтерпретаційних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в оркестровому класі. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, (157), 55–59. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nz_p_2017_157_13

11. Грінченко, А., Заєць, В., Охманюк, В. (2022). Функціональна суть мікроструктурного інтонування в процесі формування виконавської майстерності музиканта. Fine Art and Culture Studies, (1), 35–42. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-5

12. Гринчук, І., Бурська, О. (2008). Проблеми музичного мислення: теорія і методика розвитку. Діалектика музичного логосу та ейдосу. Тернопіль: Підручники і посібники.

13. Давидов, М. (2013). Аспекти фахового мислення музиканта-виконавця. Актуальні питання гуманітарних наук, (7), 93–118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd

14. Катрич, О. (2000). Індивідуальний стиль музиканта-виконавця [Автореф. дис. канд. мистецтвозн.]. Київ.

15. Кашкадамова, Н. (2014). Виконавська інтерпретація у фортепіанному мистецтві ХХ ст. Львів: ККІНПАТРІ Лтд.

16. Козир, А. (2018). Формування виконавської компетентності у магістрантів музичного мистецтва в процесі фахової підготовки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти, (24), 3–7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_014_2018_24_3

17. Крицький, В. (2009). Музично-виконавська інтерпретація: педагогічні проблеми музично-виконавської підготовки. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя.

18. Мозгальова, Н. (2001). Особливості музичного мислення майбутнього вчителя музики. Наука і сучасність, (28), 50–56.

19. Москаленко, В. (2013). Лекції з музичної інтерпретації. Київ: Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.

20. Олексюк, О. (1997). Духовний потенціал музично-творчого колективу в системі підготовки студентів вузів культури до неперервної освіти. Художня освіта і проблеми виховання молоді, 164 с.

21. Олексюк, О., & Ткач, М. (2004). Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва. Київ: Знання України.

22. Пляченко, Т. (2014). Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття, матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 61–69. Київ. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/4871/1/T_Plyachenko_16_10_14_konf_IM.pdf

23. Полякова, І. (1996). Формування образно-художніх уявлень як необхідна умова самостійної роботи виконавця-інструменталіста. Матеріали науково-практичної конференції, 9–11. Івано-Франківськ.

24. Растригіна, А. (2012). Формування фахових компетенцій у класі хорового диригування як основа професіоналізму майбутнього педагога-музиканта. Молодь і ринок, (10), 11–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2012_10_4

25. Роменець, В. (1991). Психологія творчості (2-ге вид., доп.). Київ: Либідь.

26. Рябова, О. (2016). Музично-слухові уявлення як операнди музичного мислення особистості. Естетика і етика педагогічної дії, (13), 60–68. https://doi.org /10.33989/2226-4051.2016.13.171539

27. Стукаленко З. Художньо-педагогічна проблема музично-виконавської майстерності. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2012. Вип. 103. С. 290–295. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2012_103_41

28. Таміла, Г. (2024). Особливості розвитку художньо-виконавської техніки майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі фортепіанної підготовки. Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, (4), 25–31. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2024(4)-03

29. Черняк, Є., Занкова, С. (2017). Теоретичні та практичні аспекти формування виконавської техніки майбутнього інструменталіста. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, (2), 144–148. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_

30. Шугуан. (2012). Методика формування виконавського досвіду майбутніх учителів музики в процесі фортепіанної підготовки [Дис. канд. пед. наук]. Київ: НПУ.

31. Щербініна, О. (2016). Фортепіанна підготовка у вищих закладах мистецької освіти: сучасний стан та перспективи модернізації. Актуальні питання мистецької педагогіки, (5), 124–128. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmp_2016_5_26

32. Юник, Д. (2009). Виконавська надійність музикантів: зміст, структура і методика формування (Монографія). Київ: [б. в.].

Published

2025-10-14

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY