Теоретико-методологічні аспекти дослідження хорового мистецтва та музичної освіти в умовах цифровізації

Автор(и)

  • Олена Вікторівна Халєєва Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-8151-4374
  • Марина Леонідівна Колеснікова Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-9573-1516
  • Людмила Михайлівна Костіна Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0009-0003-1709-8104

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.12

Ключові слова:

диригентсько-хорова підготовка, цифрові технології, дистанційне навчання, мистецька освіта, професійна компетентність, хорове мистецтво

Анотація

У статті проаналізовано сучасний стан диригентсько-хорової підготовки в системі вищої мистецької освіти України в умовах активної цифровізації та воєнного стану. Визначено, що інтеграція інноваційних цифрових технологій – систем штучного інтелекту, віртуальної та доповненої реальності, мультимедійних комплексів і засобів 3D-моделювання – істотно трансформує зміст і методи мистецької підготовки майбутніх хормейстерів. Виокремлено основні напрями впливу цифровізації: розширення доступу до національних і світових музичних ресурсів; підвищення гнучкості навчальних траєкторій; створення умов для індивідуалізації та безперервності освітнього процесу, зокрема за дистанційного або змішаного формату навчання. Зазначено, що на інституційному рівні цифровізація сприяє формуванню електронних бібліотек, накопиченню аудіо-, відео- та текстових матеріалів, систематизованих за жанровими, стильовими й етнокультурними ознаками. Водночас наголошено на існуванні низки викликів, серед яких – ризик зниження рівня безпосередньої художньої взаємодії між викладачем і студентом, скорочення обсягів живого хорового виконання, технічні обмеження та потреба у високому рівні цифрової грамотності учасників освітнього процесу. Методологічну основу становить системний підхід із застосуванням теоретичних методів (аналіз, синтез, узагальнення джерел з музичної педагогіки та цифровізації освіти), порівняльного аналізу традиційних і цифрових форматів навчання та елементів емпіричних методів (спостереження, практичний аналіз викладання). Такий підхід дозволив виявити переваги й ризики цифрової трансформації. Зазначено, що серед викликів – зменшення живого виконавства, зниження художньої взаємодії викладача і студента, технічні бар’єри, потреба в цифровій грамотності. Обґрунтовано, що ефективне поєднання традиційних і цифрових підходів потребує педагогічного балансу. Метою статті є виявлення можливостей і обмежень дистанційного й змішаного навчання, а також шляхів оптимізації використання цифрових інструментів у хоровій мистецькій підготовці. Результати дослідження доводять, що цифровізація хорової освіти є стратегічним напрямом модернізації мистецької школи, що сприяє збереженню та розвитку культурно-мистецьких традицій України.

Посилання

1. Башевська, М., Юричева, Л., Литвинова, І., Колеснікова, М., Коржавих, І. (2021). Удосконалення фахових компетентностей на заняттях із диригування. Харків: Харківський педагогічний фаховий коледж. 102 с. URL: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3957

2. Башевська, М., Колеснікова, М. (2021). Methods and techniques of working on conducting technique. Science and education: problems, prospects and innovations. Kyoto, Japan: CPN Publishing Group, 173–180.

3. Данильченко, Л., Цехмістро, О., Мальцева, О. (2021). Диригентська підготовка вчителя музичного мистецтва засобами української хорової спадщини. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 74 (3), 186–191.

4. Діте, Л., Вавілкін, В. (2025). The role of choral- conducting education in the professional training of a music teacher. Science in the modern world: innovations and challenges. Toronto, Canada: Perfect Publishing, 269–278.

5. Качуринець, Л., Циганюк, Л. (2024). Проєкт у фаховій підготовці диригента як елемент сучасної мистецької освіти. Інноваційна педагогіка, 72, 128–133. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/72.24

6. Халєєва, О., Костіна, Л. (2017). Розвиток професійно-особистісних якостей студентів ВНЗ у процесі вивчення вокально-хорових дисциплін. Современные достижения в науке и обра- зовании: сборник трудов XII Международной научной конференции. Хмельницький, 162–165. URL: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/1318

7. Колеснікова, М., Халєєва, О., Поддуда, І. (2025). Дистанційне навчання у системі диригентсько-хорової підготовки в умовах V. Суспільство та національні інтереси, 4 (12), 177–188. https://doi.org/10.52058/3041-1572-2025-4(12)-177-188

8. Коржавих, І., Костіна, Л. (2021). Диригентсько-хорова підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до роботи в загальноосвітньому закладі. Modern directions of scientific research development. Chicago, USA: BoScience Publisher, 386–393.

9. Варганич, Г., Жилкіна, О. (ред.). (2021). Основи диригентської техніки: навчально-методичний посібник. Ч. 1. Харків: Харківська гуманітарно-педагогічна академія. 115 с. URL: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3871

10. Жога, Р. (2022). Проблеми професійної підготовки вчителів музичного мистецтва з початковою музичною підготовкою та без неї в умовах сучасного освітнього середовища. Інженерні та освітні технології, 10 (3), 30–42. https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.03.03

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ