Інтермедіальний вимір явища «поетичної міграції» поезії Т. Шевченка у сфері камерно-вокальної творчості українських композиторів

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Вороновська ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-7181-996X

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.14

Ключові слова:

поетична міграція, інтермедіальність, камерно-вокальна музика, семантичний ансамбль, жанрова міграція, музична інтерпретація, Тарас Шевченко, поезія і музика

Анотація

У статті досліджується феномен «поетичної міграції» поезії Тараса Шевченка в камерно-вокальній творчості українських композиторів XIX–XXI століть з позицій інтермедіального аналізу. Запропоновано трактування явища «поетичної міграції» як міжсеміотичного процесу переходу вербального тексту в музичну форму з перекодуванням змістових, образних і емоційних структур у параметри музичної мови.Теоретичною основою дослідження стали концепції інтермедіальності, жанрової міграції та культурного коду, що розглядають поетичний текст як активний елемент міжвидової взаємодії. Предметом аналізу є музичні інтерпретації вірша «Якби мені черевики», створені різними авторами в межах камерно-вокального жанру. Виявлено кілька моделей синтезу літературної та музичної семантики: домінування слова з емоційним підсиленням музики; рівноправний діалог обох систем; контрастна взаємодія, де музика може випереджати або переосмислювати поетичний зміст. На прикладах творів М. Лисенка, В. Заремби, А. Штогаренка, Є. Козака, І. Шамо, М. Скорика та сучасних етно- та полістилістичних версій простежено, як зберігається або змінюється драматургія тексту, які інтонаційні й ритмічні рішення формують нову художню концепцію. Обґрунтовано наявність різних типів поетичної міграції, що розкривають інтермедіальний потенціал тексту та демонструють багатство його смислових інтерпретацій. Зроблено висновок, що камерно-вокальні інтерпретації «Якби мені черевики» не лише зберігають культурну значущість Шевченкового слова, але й оновлюють його сприйняття, вплітаючи в сучасний музичний контекст. Таким чином, інтермедіальний підхід дає змогу розкрити багатошаровість художнього процесу та виявити унікальні способи поєднання музики й поезії у вітчизняній культурі.

Посилання

1. Бондар, М. (2014). «Знать, от Бога і голос ой, я ті слова …»: пісня як жанр поетичної творчості Т. Шевченка. Слово і Час, 3 (639), 57–73. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=sich_2014_3_9

2. Лупак, Н. (2019). Культурносеміотич- ний, медіатехнологічний, комунікативний підходи у дослідженні поняття «інтермедіальність». Science Review, 6 (23). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kulturnosemiotichniy-mediatehnologichniy-komunikativniy-pidhodi-u-doslidzhenni-ponyattya-intermedialnist

3. Лю, Сяофан. (2024). Жанрово-стильові і праксеологічні основи камерної вокальної творчості: історичний та індивідуально-авторський аспекти [Дис. докт. філософ.]. Одеса. URL: https://odma.edu.ua/wp-content/uploads/dysertacziya-lyu-syaofan-z-pidpysom.pdf

4. Опарик, Л. (2021). Семіотична модель Умберто Еко у проєкції на виконавську інтерпретацію музичного твору. Topical issues of modern science, society and education. Proceedings of the 1st International scientific and practical conference. SPC “Sci-conf.com. ua”, 706–710.

5. Фесенко, В. (2014). Література і живопис: інтермедіальний дискурс: навчальний посібник. Київ.

6. Фільц, Б. (2014). Особливості розкриття поезії Тараса Шевченка у творчості українських композиторів. Студії мистецтвознавчі. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/StudM_2014_3_4

7. Фрайт, О. (2021). Музично-вербальна емінентність в інтерпретаційному дискурсі мистецтвознавства [Дис. докт. наук]. Київ. URL: https://uacademic.info/ua/document/0521U101585#

8. Фрайт, О. (2023). Явища літературно-музичної жанрової міграції в українській фортепіанній творчості (друга половина ХІХ – перша третина ХХ століття). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 4, 121–126. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/293727

9. Wolf W. (2009). “The musicalization of fiction”. Versuche intermedialer Grenzüberschreitung zwischen Musik und Literatur im englischen Erzählen des 19 und 20. Jahrhunderts Intermedialität. Theorie und Praxis eines interdisziplinären Forschungsgebiets, Р. 133–164.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА