The intermedial dimension of the phenomenon of “poetic migration” of T. Shevchenko’s poetry in the sphere of chamber-vocal works by Ukrainian composers
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.14Keywords:
poetic migration, intermediality, chamber-vocal music, semantic ensemble, genre migration, musical interpretation, Taras Shevchenko, poetry and musicAbstract
Research objective. The article examines the phenomenon of “poetic migration” of Taras Shevchenko’s poetry in the chamber-vocal works of Ukrainian composers from the 19th to the 21st century from the perspective of intermedial analysis. The study proposes an understanding of “poetic migration” as a transsemiotic process through which verbal text is transformed into musical form, with the content, imagery, and emotional structures of the poetry being recoded into the parameters of musical language. The research methodology. The theoretical framework of the research is grounded in the concepts of intermediality, genre migration, and cultural code, which consider the poetic text as an active element of intergeneric interaction.The focus of the analysis is on musical interpretations of the poem “Yakby meni cherevyky”, created by various composers within the chamber-vocal genre. Scientific novelty. Several models of literary and musical semantic synthesis are identified: the predominance of the word with musical reinforcement of emotion; an equal dialogue between the two systems; and contrasting interactions, where music may anticipate or reinterpret the poetic content. Based on works by M. Lysenko, V. Zaremba, A. Shtoharenko, Ye. Kozak, I. Shamo, M. Skoryk, as well as contemporary ethno- and polystylistic versions, the study traces how the dramaturgy of the text is preserved or transformed, and which intonational and rhythmic solutions shape new artistic concepts. The presence of different types of poetic migration is substantiated, revealing the intermedial potential of the text and demonstrating the richness of its semantic interpretations. The study concludes that chamber-vocal interpretations of “Yakby meni cherevyky” not only preserve the cultural significance of Shevchenko’s words but also renew their perception, embedding them within a contemporary musical context. Thus, the intermedial approach allows for the uncovering of the multilayered nature of the artistic process and the identification of unique methods of combining music and poetry in Ukrainian culture.
References
1. Бондар, М. (2014). «Знать, от Бога і голос ой, я ті слова …»: пісня як жанр поетичної творчості Т. Шевченка. Слово і Час, 3 (639), 57–73. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=sich_2014_3_9
2. Лупак, Н. (2019). Культурносеміотич- ний, медіатехнологічний, комунікативний підходи у дослідженні поняття «інтермедіальність». Science Review, 6 (23). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kulturnosemiotichniy-mediatehnologichniy-komunikativniy-pidhodi-u-doslidzhenni-ponyattya-intermedialnist
3. Лю, Сяофан. (2024). Жанрово-стильові і праксеологічні основи камерної вокальної творчості: історичний та індивідуально-авторський аспекти [Дис. докт. філософ.]. Одеса. URL: https://odma.edu.ua/wp-content/uploads/dysertacziya-lyu-syaofan-z-pidpysom.pdf
4. Опарик, Л. (2021). Семіотична модель Умберто Еко у проєкції на виконавську інтерпретацію музичного твору. Topical issues of modern science, society and education. Proceedings of the 1st International scientific and practical conference. SPC “Sci-conf.com. ua”, 706–710.
5. Фесенко, В. (2014). Література і живопис: інтермедіальний дискурс: навчальний посібник. Київ.
6. Фільц, Б. (2014). Особливості розкриття поезії Тараса Шевченка у творчості українських композиторів. Студії мистецтвознавчі. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/StudM_2014_3_4
7. Фрайт, О. (2021). Музично-вербальна емінентність в інтерпретаційному дискурсі мистецтвознавства [Дис. докт. наук]. Київ. URL: https://uacademic.info/ua/document/0521U101585#
8. Фрайт, О. (2023). Явища літературно-музичної жанрової міграції в українській фортепіанній творчості (друга половина ХІХ – перша третина ХХ століття). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 4, 121–126. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/293727
9. Wolf W. (2009). “The musicalization of fiction”. Versuche intermedialer Grenzüberschreitung zwischen Musik und Literatur im englischen Erzählen des 19 und 20. Jahrhunderts Intermedialität. Theorie und Praxis eines interdisziplinären Forschungsgebiets, Р. 133–164.







