Програмна мініатюра китайських композиторів першої половини ХХ століття в контексті проблеми втілення національного звукообразу фортепіано

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.26

Ключові слова:

національний звукообраз фортепіано, модернізм, пентатоніка, програмна фортепіанна мініатюра, інтерпретація, китайські композитори першої половини ХХ століття, індивідуальна стилістика

Анотація

У статті розглянуто програмну мініатюру китайських композиторів першої поло- вини ХХ століття в контексті проблеми втілення національного звукообразу фор- тепіано. Наголошено, що зі значних композиторських постатей – творців модерної китайської музичної традиції означеного періоду – вирізняються Чжао Юаньжень, Хе Лутін, Цзян Вен’є, Цюй Вей, Сан Тонг та інші. Метою статті є музикознавчий аналіз програмних мініатюр Чжао Юаньженя, Хе Лутіна, Сан Тонга в контексті ідентич- ності відображення національного звукообразу фортепіано. Для здійснення музикоз- навчого аналізу програмної мініатюри китайських композиторів першої половини ХХ століття нами було застосовано коло аналітичних методів (інтонаційний, гер- меневтичний, компаративний, історико-стильовий, онто-сонологічний), які дозво- лили виявити специфіку відображення національного звукообразу фортепіано на рівні індивідуальної стилістики означених композиторів, а також узагальнити спільні риси їхньогго музичного мислення.Здійснено музикознавчий аналіз програмних мініатюр Чжао Юаньженя «Вишуканий Ба Бан та хвилі Сян Цзяна» та «Марш миру», Хе Лутіна «Пастуша сопілка», Сан Тонга «У далекому місці». Доведено, що у п’єсі «Вишуканий Ба Бан та хвилі Сян Цзяна» Чжао Юаньжень упроваджує ідею європеїзації китайського фортепіано й застосо- вує тлумачення національного звукообразу фортепіано як співучого, танцювального й концертного інструмента. У музичному тексті п’єси «Марш миру» Чжао Юаньженя спостерігається трактування національного звукообразу фортепіано як танцю- вального та лірико-фантастичного. У творі Хе Лутіна «Пастуша сопілка» утілено інтерпретацію національного звукообразу фортепіано в конфігураціях ліричного та танцювально-віртуозного звучання. Національний звукообраз фортепіано твору «У далекому місці» Сан Тонга пов’язаний з відображенням авангардної (за Н. Рябухою) та драматичної звукосфер. Окреслено перспективи подальших наукових досліджень щодо вивчення проблеми втілення національного звукообразу фортепіано, які потребують аналітичних студій щодо програмних мініатюр китайських композиторів другої половини ХХ століття.

Посилання

1. Бучок, Л. (2018). Фортепіанні композиції «Етюд» Д. Задора та «Експромт» І. Мартона у розрізі проблеми аналізу та виконавської інтерпретації творчого задуму. Аспекты исторического музыкознания, XIII, 113–125.

2. (2017). Хорове письмо як утілення художнього змісту музичного тексту. Культура України. Серія: Мистецтвознавство, 57, 54–61.

3. Касьяненко, Л. (2019). Робота піаніста над фактурою (друге доповнене видання). Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського.

4. Кучма, Н. (2018). «Звуковой образ инструмента» как проблема исполнительской интерпретации. Аспекти історичного музикознавства, 11, 71–87.

5. Лю, Фань. (2017). «Спів на фортепіано» як образ інструмента. Культура і сучасність, 2, 134–139.

6. Ляшенко, І. (1991). Національне та інтернаціональне в музиці. Київ: Наукова думка.

7. Мартинова, Н. (2018). Деякі аспекти оновлення звукообразу фортепіано в епоху музичного радикалізму початку ХХ ст. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка, 45. URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/648

8. Москаленко, В. (2013). Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ.

9. Рябуха, Н. (2017). Трансформація звукового образу світу у фортепіанній культурі: онто-сонологічний підхід [Автореф. дис. докт. мистецтв., Харківська державна академія культури], Харків.

10. Чекан, Ю. (2009). Інтонаційний образ світу: монографія. Київ: Логос.

11. Ю, Янь. (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів [Дис. докт. філос., Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського]. Одеса.

12. Ян, Веньянь. (2017). Категорія піанізму у контексті виконавської типології фортепіанної творчості [Автореф. дис. канд. мистецтв., Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової], Одеса.

13. Янь, Чжихао. (2018). Типологічні особливості обробок, аранжувань і транскрипцій у фортепіанній творчості китайських композиторів ХХ – початку ХХІ ст. [Дис. канд. мистецтв., Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка], Львів.

14. Copland, Aaron. (1952). Music and Imagination. Cambridge Massachusetts – London England: Harvard University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА