Program miniature of Chinese composers of the first half of the 20th century in the context of the problem of embodiment of the national piano sound image
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.26Keywords:
national piano sound, modernism, pentatonic, program piano miniature, interpretation, Chinese composers of first half of 20th century, individual stylisticsAbstract
The article examines the program miniature of Chinese composers of the first half of the 20th century. in the context of the problem of embodying the national piano sound image.It is emphasized that among the significant composer figures – creators of the modern Chi- nese musical tradition of the specified period – Zhao Yuanren, He Luting, Jiang Wenye, Qu Wei, San Tong and others stand out. The aim of the article is a musicological analysis of the program miniatures of Zhao Yuanren, He Luting, San Tong in the context of the identity of the reflection of the national piano sound image. To carry out a musicological analysis of the program miniatures of Chinese composers of the first half of the 20th century, we applied a range of analytical methods (intonational, hermeneutic, comparative, historical-stylistic, onto-sonological), which allowed us to identify the specifics of the reflection of the national piano sound image at the level of the individual stylistics of the mentioned composers, as well as to generalize the common features of their musical thinking.A musicological analysis of Zhao Yuanren’s program miniatures “Exquisite Ba Bang and the Waves of Xiang Jiang” and “March of Peace” was carried out, He Lutin’s “Shepherd’s Flute”, and San Tong’s “In a Distant Place” was proved. It is proved that in the play “Exquisite Ba Bang and the Waves of Xiang Jiang” Zhao Yuanren introduces the idea of Europeanization of the Chinese piano and applies the interpretation of the national sound image of the piano as a singing, dancing and concert instrument. In the musical text of the play “March of Peace” by Zhao Yuanren, the interpretation of the national piano sound image as dance and lyrical-fan- tasy is observed. In He Luting’s work “Shepherd’s Flute” the interpretation of the national piano sound image is embodied in the configurations of lyrical and dance-virtuoso sound.The national piano sound image of the work “In a Far Place” by San Tong is associated with the reflection of the avant-garde (according to N. Riabukha) and dramatic sound spheres.The prospects for further scientific research in studying the problem of embodying the national piano sound image are outlined, which require analytical studies of program miniatures by Chinese composers of the second half of the 20th century.
References
1. Бучок, Л. (2018). Фортепіанні композиції «Етюд» Д. Задора та «Експромт» І. Мартона у розрізі проблеми аналізу та виконавської інтерпретації творчого задуму. Аспекты исторического музыкознания, XIII, 113–125.
2. (2017). Хорове письмо як утілення художнього змісту музичного тексту. Культура України. Серія: Мистецтвознавство, 57, 54–61.
3. Касьяненко, Л. (2019). Робота піаніста над фактурою (друге доповнене видання). Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського.
4. Кучма, Н. (2018). «Звуковой образ инструмента» как проблема исполнительской интерпретации. Аспекти історичного музикознавства, 11, 71–87.
5. Лю, Фань. (2017). «Спів на фортепіано» як образ інструмента. Культура і сучасність, 2, 134–139.
6. Ляшенко, І. (1991). Національне та інтернаціональне в музиці. Київ: Наукова думка.
7. Мартинова, Н. (2018). Деякі аспекти оновлення звукообразу фортепіано в епоху музичного радикалізму початку ХХ ст. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка, 45. URL: http://journals.lnma.lviv.ua/index.php/naukovizbirky/article/view/648
8. Москаленко, В. (2013). Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ.
9. Рябуха, Н. (2017). Трансформація звукового образу світу у фортепіанній культурі: онто-сонологічний підхід [Автореф. дис. докт. мистецтв., Харківська державна академія культури], Харків.
10. Чекан, Ю. (2009). Інтонаційний образ світу: монографія. Київ: Логос.
11. Ю, Янь. (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів [Дис. докт. філос., Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського]. Одеса.
12. Ян, Веньянь. (2017). Категорія піанізму у контексті виконавської типології фортепіанної творчості [Автореф. дис. канд. мистецтв., Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової], Одеса.
13. Янь, Чжихао. (2018). Типологічні особливості обробок, аранжувань і транскрипцій у фортепіанній творчості китайських композиторів ХХ – початку ХХІ ст. [Дис. канд. мистецтв., Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка], Львів.
14. Copland, Aaron. (1952). Music and Imagination. Cambridge Massachusetts – London England: Harvard University Press.







