Наукові підходи та педагогічні принципи формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до інклюзивного навчання учнів основної школи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-1.1

Ключові слова:

інклюзивне навчання, майбутній учитель музичного мистецтва, учні основної школи, наукові підходи, педагогічні принципи.

Анотація

У статті розкрито актуальну проблему сучасної мистецької освіти стосовно здатності майбутніх учителів музичного мистецтва здійснювати інклюзивне навчання в основній школи. З’ясовано, що, незважаючи на шерег відповідних досліджень сучасних науковців, проблема формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до інклюзивного навчання учнів основної школи є недостатньо розглянутою щодо методологічних засад її вирішення. Саме тому мета статті полягає в обґрунтуванні наукових підходів і принципів формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до інклюзивного навчання учнів основної школи. Визначено наукові та практичні чинники, що впливають на формування готовності до музичного інклюзивного навчання учнів основної школи. Для досягнення мети використано методи: теоретичного аналізу наукових праць; теоретичного, структурно-функціонального аналізу; комплексного аналізу, конструювання, теоретичного моделювання та узагальнення. Розглянуто наукові підходи та принципи формування педагогічних знань, умінь та навичок для застосування в інклюзивному просторі. Обґрунтовано доцільність застосування гуманістичного, особистісно-орієнтованого та комунікативного підходів. Простежено їх зв’язок із педагогічними принципами, що уможливлює створення методики формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до інклюзивного навчання учнів основної школи. За результатами дослідження з’ясовано, що визначені наукові підходи та педагогічні принципи мають сприяти формуванню готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до інклюзивної діяльності учнів основної школи.

Посилання

Барно О. (2003) Демократизація та гуманізація вищої освіти – запорука формування високопрофесійного спеціаліста XXI століття. Імідж сучасного педагога, № 5–6, 6–12.

Братко М. В. (2016) Управління професійною підготовкою фахівців в умовах університетського коледжу: теоретичний аспект. ScienceRise: Pedagogical Education, № 7, 9–16.

Бацевич Ф. С. (2004) Основи комунікативної лінгвістики. Київ : Академія.

Дін Чжуцзян (2021) Музична комунікація як культурологічний феномен. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка.

Єжова Т. Є. (2012) Організаційно-педагогічні умови створення толерантного освітнього середовища інклюзивної школи. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами, № 9/11, 66–75.

Захарчук Н. В. (2008) Проблема культури та міжкультурної комунікації у філософсько-соціологічному аспекті. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка, № 3(24), 174–178.

Косарєва Г. М. (2014) Особливості формування толерантного інклюзивного середовища у дошкільному навчальному закладі. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти, 38–42.

Кремінь В. Г. (Ред.) (2008) Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 834–835.

Лапа В. М. (2017) Особливості міжособистісної комунікації старшокласників в умовах інклюзивного навчання. Вісник ОНУ ім. І. І. Мечнікова. Психологія, № 22, випуск 2(44), 90–99.

Ленів З. П. (2012) Особливості діяльності ресурсного центру з інклюзивної освіти в класичному університеті. Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі : ХХ міжнародна науково-практична конференція. Київ : Університет «Україна», 50–52.

Мельничук О. Ф. (2015) Право людини на освіту (монографія). Вінниця : ТОВ «Меркьюрі-Поділля».

Мойсеюк Н. Є. (2001) Педагогіка: Навчальний посібник, 3-тє видання, доповнене. Київ.

Олексюк О. М., Ткач М. М. (2004) Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва : навч. посіб. Київ : Знання України.

Орищенко О. А. (2004) Диференційно-психологічний аналіз емпатії : автореф. … канд. психол. наук. Одеса.

Подмазін С. І. (2006) Особистісно-орієнтована освіта: сутність і зміст. Культурологічний вісник, Вип. 16, 123–128.

Сурмін Ю. П., Бакуменко В. Д., Михненко А. М., Ковбасюк Ю.В. (Ред.) (2010) Енциклопедичний словник з державного управління. Київ : НАДУ.

Хохліна О. П. (2000) Психолого-педагогічні основи корекційної спрямованості трудового навчання учнів з вадами розумового розвитку Київ : Пед. думка. Ткачук Т. (2002) Радість пізнання. Дошкільне виховання, № 9, 10–11.

Rogers С. R. (1975) Empatic : an unappreciated way of being. The Counseling Psychologist, V. 5, N 2, 2–10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-15

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ