Scientific approaches and pedagogical principles of forming future musical art teachers’ readiness for inclusive education of primary school pupils
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-1.1Keywords:
inclusive education, future musical art teacher, primary school pupils, scientific approaches, pedagogical principles.Abstract
The article reveals the current problem of modern art education regarding the ability of future musical art teachers to implement inclusive education in primary school. It is found that, despite a number of relevant studies by modern scientists, the problem of forming future musical art teachers’ readiness for inclusive education of primary school pupils has not been scientifically elaborated in terms of its methodological foundations. That is why the purpose of the article is to substantiate the scientific approaches and principles of formation of the future musical art teachers’ readiness for inclusive education of primary school pupils. The scientific and practical factors affecting the formation of readiness for inclusive music education of primary school pupils have been determined. To achieve the goal, the following methods were used: theoretical analysis of scientific works; theoretical, structural and functional analysis; complex analysis, construction, theoretical modeling, and generalization. Scientific approaches and principles of forming pedagogical knowledge, abilities and skills for application in an inclusive area are considered. The expediency of using humanistic, personality-centered and communicative approaches is substantiated. Their connection with pedagogical principles is traced, which makes it possible to create a methodology for forming future musical art teachers’ readiness for inclusive education of primary school pupils. According to the results of the study, it has been found that certain scientific approaches and pedagogical principles should contribute to the formation of future musical art teachers’ readiness for the inclusive activities of primary school pupils.
References
Барно О. (2003) Демократизація та гуманізація вищої освіти – запорука формування високопрофесійного спеціаліста XXI століття. Імідж сучасного педагога, № 5–6, 6–12.
Братко М. В. (2016) Управління професійною підготовкою фахівців в умовах університетського коледжу: теоретичний аспект. ScienceRise: Pedagogical Education, № 7, 9–16.
Бацевич Ф. С. (2004) Основи комунікативної лінгвістики. Київ : Академія.
Дін Чжуцзян (2021) Музична комунікація як культурологічний феномен. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка.
Єжова Т. Є. (2012) Організаційно-педагогічні умови створення толерантного освітнього середовища інклюзивної школи. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами, № 9/11, 66–75.
Захарчук Н. В. (2008) Проблема культури та міжкультурної комунікації у філософсько-соціологічному аспекті. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка, № 3(24), 174–178.
Косарєва Г. М. (2014) Особливості формування толерантного інклюзивного середовища у дошкільному навчальному закладі. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти, 38–42.
Кремінь В. Г. (Ред.) (2008) Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 834–835.
Лапа В. М. (2017) Особливості міжособистісної комунікації старшокласників в умовах інклюзивного навчання. Вісник ОНУ ім. І. І. Мечнікова. Психологія, № 22, випуск 2(44), 90–99.
Ленів З. П. (2012) Особливості діяльності ресурсного центру з інклюзивної освіти в класичному університеті. Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі : ХХ міжнародна науково-практична конференція. Київ : Університет «Україна», 50–52.
Мельничук О. Ф. (2015) Право людини на освіту (монографія). Вінниця : ТОВ «Меркьюрі-Поділля».
Мойсеюк Н. Є. (2001) Педагогіка: Навчальний посібник, 3-тє видання, доповнене. Київ.
Олексюк О. М., Ткач М. М. (2004) Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва : навч. посіб. Київ : Знання України.
Орищенко О. А. (2004) Диференційно-психологічний аналіз емпатії : автореф. … канд. психол. наук. Одеса.
Подмазін С. І. (2006) Особистісно-орієнтована освіта: сутність і зміст. Культурологічний вісник, Вип. 16, 123–128.
Сурмін Ю. П., Бакуменко В. Д., Михненко А. М., Ковбасюк Ю.В. (Ред.) (2010) Енциклопедичний словник з державного управління. Київ : НАДУ.
Хохліна О. П. (2000) Психолого-педагогічні основи корекційної спрямованості трудового навчання учнів з вадами розумового розвитку Київ : Пед. думка. Ткачук Т. (2002) Радість пізнання. Дошкільне виховання, № 9, 10–11.
Rogers С. R. (1975) Empatic : an unappreciated way of being. The Counseling Psychologist, V. 5, N 2, 2–10.