Художній контент фортепіанної підготовки майбутніх бакалаврів музичного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-1.8Ключові слова:
художній контент, художній образ, мова мистецтва, художній стиль, уявлення, інтерпретація, наукові підходи, методологічна основа, художньо-естетичний розвиток, майбутні бакалаври музичного мистецтва, майбутні викладачі фортепіано.Анотація
У статті актуалізовано проблему застосування педагогічного потенціалу художнього контенту фортепіанних творів у дослідженнях, що присвячені фаховій підготовці майбутніх бакалаврів музичного мистецтва, викладачів фортепіано. Показано, що художній контент по-різному представлений у науковому дискурсі, зокрема у словосполученні таких якостей виконавців-педагогів, які є необхідними для інтерпретації фортепіанних творів (виконавської, педагогічної, методичної). Розглянуто дослідження, що присвячені художньо-смисловим уявленням, художньо- ментальному досвіду, художньо-образній пам’яті, художньо-емоційному досвіду, поліхудожній компетентності та ін. Розглянуто методологічну базу дослідження феномену художнього контенту у фортепіанній підготовці майбутніх бакалаврів музичного мистецтва. Показано, що він може реалізуватися через естетизацію музично-виконавського процесу на основі усвідомлення полікультурного вектору естетичних категорій, а також поліпарадигмальну методологію, що сполучає наукові підходи мистецтвознавства (стильовий, факторний, історичний, біографічний, семіотичний, герменевтичний) та музичної педагогіки (художньо-комунікативний, творчо-розвивальний, акмеологічний, аксіологічний та ін.). Окреслено окремі результати попередніх досліджень зазначеної проблематики та на основі узагальнення результатів пілотажного дослідження актуалізовано проблему творчого художньо-естетичного розвитку майбутніх бакалаврів музичного мистецтва, викладачів фортепіано шляхом занурення в художній контент творів, осмислення їх семантично-смислової сутності як основи інтерпретації, а також обґрунтовано доцільність проведення подальших досліджень на основі акмеологічного та аксіологічного наукових підходів.
Посилання
Ван Лу (2021). Підготовка майбутніх магістрів музичного мистецтва до формування художньо- естетичного світосприйняття особистості засобами фортепіанної музики (Дис. доктора філософії). ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса (Wang Lu (2021).
Грінченко, А. М. (2019). Методика формування музично-виконавського самоконтролю майбутніх учителів музики в процесі навчання гри на фортепіано. (Дис. канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка.
Го Яньцзюнь. (2023). Формування художньо- дидактичної компетентності майбутніх викладачів вокалу. (Дис. д-ра філософії). Одеса. ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».
Демір, М. (2016). Формування інтерпретаційної культури майбутніх учителів музики у процесі професійної підготовки (дис. … канд. пед. наук). Одеса. Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».
Інь Юань. (2017). Формування художньо-образної пам’яті в процесі фортепіанного навчання. [Монографія].Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського,
Лі Ює. (2018). Методика формування художньо- смислових уявлень майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано (Дис. канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка
Мен Сіан. (2019). Методика формування художньо-комунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах. (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка.
Пань Шен. (2022). Методика формування художньо-педагогічної освіченості майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фортепіанної підготовки. (Дис. доктора філософії PhD), ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Реброва О. Є. Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва і хореографії (Дис. д-ра пед. наук). Київ. НПУ імені М. П. Драгоманова.
Степанова, Л. В. (2019). Методика формування художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва та хореографії. (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка.
Ся Гаоян. (2019). Методика поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін. (Автореф. дис. … канд. пед. наук), Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.
Хе Цзінї, Реброва, О. (2022). Теоретична модель художно-проєктувального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 2 (139). Одеса, С. 59–67. Художність. (1970–1980). Словник української мови. Академічний тлумачний словник: http://sum.in.ua/s/khudozhnistj
Цзяо Їн. (2016). Методика естетичного розвитку майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано (Дис. канд. пед. наук). Київ. НПУ імені М. П. Драгоманова.
Чжоу Є. (2020). Проєктування фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до формування художньо-емоційного досвіду школярів (дис. … доктора філософії). ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Ю Янь. (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів (Дис. д-ра філософії). Одеса. ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».
Шип, С. (2023). Теорія художнього стилю. Одеса. Bernstein, L. (1959). Music for everyone. New York: Simon and Schuster. Retrieved from https://archive.org/ details/joyofmusic0000unse_s4w0/mode/2up Bernstein, L. (1966). The Infinite Variety of Music. New York: Anchor Books. Bilova, N., Novska O., Volkova Y. (2020). Implementation of the Synergetic Potential of Artistic Communication as an Innovative Strategy of Art Education. Journal of History Culture and Art Research. № 9 (2). Р. 133–146.
王思婷.钢琴演奏技巧对于⾳乐表现的重要作 ⽤ 及训练⽅法[J].北⽅⾳乐2020 (02) (Ван Сітінг). Важлива роль фортепіанної виконавської майстерності у музичному виконавстві та методиці навчання. Північна музика (періодичні видання) 2020 (02): https://wenku.baidu.com/view/4a5967cf01 42a8956bec0975f46527d3240ca6fa?pcf=2&bfetype= new&_wkts_=1692111420326&bfetype=new
许琴.钢琴演奏技巧对于⾳乐表现的重要作⽤ 及训 练⽅法研究[J].⻩河之声,2018 (15). Сюй Цінь. Важлива роль фортепіанної виконавської майстерності у музичному виконавстві та методиці навчання(тема). Голос Хуанхе (періодичні видання). https://wk.baidu. com/view/fd20fec0ff4733687e21af45b307e87101f6f89f ?pcf=2&bfetype=new&_wkts_=1672734350376
张 婕. 培养未来⾳乐教师⾳乐艺术作品的教学分析 [J]. 流⾏⾊, 2020(5) Чжан Цзе. Навчальний аналіз творів музичного мистецтва для підготовки майбутніх учителів музики (тема). Модний колір (періодичні видання). 2020(5) https://xueshu.baidu.com/usercenter/ paper/show?paperid=1x7r08d08w680e20wf0a0gq0nf63 8967&site=xueshu_se
汪婧⼀. 舒曼钢琴套曲《童年情景》的演奏及教学 价值[J]. 艺海. 2015 (5) Ван Цзіньї. Виконавська та навчальна цінність фортепіанного дивертисменту Шумана «Сцени дитинства». Іхай 2015(5) https:// wk.baidu.com/view/a44c9fa927d3240c8547ef03? pcf=2&bfetype=new&_wkts_=1672736434004