Artistic content of future musical art bachelor’s piano training
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-1.8Keywords:
artistic content, artistic image, language of art, artistic style, representation, interpretation, scientific approaches, methodological basis, artistic-aesthetic development, future musical art bachelors, future piano teachers.Abstract
The article reveals the problem of using pedagogical potential of piano works’ artistic content in research devoted to professional training of future musical art bachelors, piano teachers. It is shown that artistic content is presented in different ways in the scientific discourse, in particular, the qualities of performers-pedagogues, which are necessary for the interpretation of piano works (performance, pedagogical, methodological), are considered in the studies on artistic-semantic representations, artistic-mental experience, artistic-visual memory, artisticemotional experience, multi-artistic competence, etc. The methodological basis of research of the phenomenon of artistic content in future musical art bachelors’ piano training is considered. It is shown that it can be realized through the aestheticization of the musical performance process based on the awareness of the multicultural vector of aesthetic categories, as well as on the polyparadigmatic methodology, which combines the scientific approaches of art studies (stylistic, factorial, historical, biographical, semiotic, hermeneutic) and music pedagogy (artistic-communicative, creative-developmental, acmeological, axiological, etc.). Separate results of previous studies of the mentioned issues are outlined, and based on the generalization of the pilot study results, the problem of creative artistic-aesthetic development of future musical art bachelors, piano teachers, by means of immersing in the artistic content of piano works, understanding their semantic essence as a basis for interpretation, is actualized. The expediency of conducting further research based on acmeological and axiological scientific approaches is also justified.
References
Ван Лу (2021). Підготовка майбутніх магістрів музичного мистецтва до формування художньо- естетичного світосприйняття особистості засобами фортепіанної музики (Дис. доктора філософії). ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса (Wang Lu (2021).
Грінченко, А. М. (2019). Методика формування музично-виконавського самоконтролю майбутніх учителів музики в процесі навчання гри на фортепіано. (Дис. канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка.
Го Яньцзюнь. (2023). Формування художньо- дидактичної компетентності майбутніх викладачів вокалу. (Дис. д-ра філософії). Одеса. ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».
Демір, М. (2016). Формування інтерпретаційної культури майбутніх учителів музики у процесі професійної підготовки (дис. … канд. пед. наук). Одеса. Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».
Інь Юань. (2017). Формування художньо-образної пам’яті в процесі фортепіанного навчання. [Монографія].Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського,
Лі Ює. (2018). Методика формування художньо- смислових уявлень майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано (Дис. канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка
Мен Сіан. (2019). Методика формування художньо-комунікативного досвіду майбутніх викладачів вокалу в педагогічних університетах. (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка.
Пань Шен. (2022). Методика формування художньо-педагогічної освіченості майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фортепіанної підготовки. (Дис. доктора філософії PhD), ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Реброва О. Є. Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва і хореографії (Дис. д-ра пед. наук). Київ. НПУ імені М. П. Драгоманова.
Степанова, Л. В. (2019). Методика формування художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва та хореографії. (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка.
Ся Гаоян. (2019). Методика поліхудожньої підготовки майбутніх учителів музики у процесі вивчення музично-теоретичних дисциплін. (Автореф. дис. … канд. пед. наук), Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.
Хе Цзінї, Реброва, О. (2022). Теоретична модель художно-проєктувального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 2 (139). Одеса, С. 59–67. Художність. (1970–1980). Словник української мови. Академічний тлумачний словник: http://sum.in.ua/s/khudozhnistj
Цзяо Їн. (2016). Методика естетичного розвитку майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано (Дис. канд. пед. наук). Київ. НПУ імені М. П. Драгоманова.
Чжоу Є. (2020). Проєктування фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до формування художньо-емоційного досвіду школярів (дис. … доктора філософії). ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Ю Янь. (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів (Дис. д-ра філософії). Одеса. ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».
Шип, С. (2023). Теорія художнього стилю. Одеса. Bernstein, L. (1959). Music for everyone. New York: Simon and Schuster. Retrieved from https://archive.org/ details/joyofmusic0000unse_s4w0/mode/2up Bernstein, L. (1966). The Infinite Variety of Music. New York: Anchor Books. Bilova, N., Novska O., Volkova Y. (2020). Implementation of the Synergetic Potential of Artistic Communication as an Innovative Strategy of Art Education. Journal of History Culture and Art Research. № 9 (2). Р. 133–146.
王思婷.钢琴演奏技巧对于⾳乐表现的重要作 ⽤ 及训练⽅法[J].北⽅⾳乐2020 (02) (Ван Сітінг). Важлива роль фортепіанної виконавської майстерності у музичному виконавстві та методиці навчання. Північна музика (періодичні видання) 2020 (02): https://wenku.baidu.com/view/4a5967cf01 42a8956bec0975f46527d3240ca6fa?pcf=2&bfetype= new&_wkts_=1692111420326&bfetype=new
许琴.钢琴演奏技巧对于⾳乐表现的重要作⽤ 及训 练⽅法研究[J].⻩河之声,2018 (15). Сюй Цінь. Важлива роль фортепіанної виконавської майстерності у музичному виконавстві та методиці навчання(тема). Голос Хуанхе (періодичні видання). https://wk.baidu. com/view/fd20fec0ff4733687e21af45b307e87101f6f89f ?pcf=2&bfetype=new&_wkts_=1672734350376
张 婕. 培养未来⾳乐教师⾳乐艺术作品的教学分析 [J]. 流⾏⾊, 2020(5) Чжан Цзе. Навчальний аналіз творів музичного мистецтва для підготовки майбутніх учителів музики (тема). Модний колір (періодичні видання). 2020(5) https://xueshu.baidu.com/usercenter/ paper/show?paperid=1x7r08d08w680e20wf0a0gq0nf63 8967&site=xueshu_se
汪婧⼀. 舒曼钢琴套曲《童年情景》的演奏及教学 价值[J]. 艺海. 2015 (5) Ван Цзіньї. Виконавська та навчальна цінність фортепіанного дивертисменту Шумана «Сцени дитинства». Іхай 2015(5) https:// wk.baidu.com/view/a44c9fa927d3240c8547ef03? pcf=2&bfetype=new&_wkts_=1672736434004