Використання тренінгових технологій в інструментально-виконавській підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.7

Ключові слова:

тренінг, тренінгові технології, інструментально-виконавська підготовка, компетентнісний підхід, компетентності, майбутні вчителі музичного мистецтва, організаційні принципи.

Анотація

У дослідженні розкриваються актуальні питання модернізації освітньої галузі й музично-педагогічної освіти, зокрема, які спрямовані на підготовку конкурентоспроможних та креативних особистостей, здатних швидко адаптуватися та реагувати на зміни в сучасному світі, креативно підходити до вирішення поставлених завдань. Зазначається, що однією із складових підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва є інструментально- виконавська, пріоритетним напрямом удосконалення якої постає використання компетентнісного підходу. У статі наголошується на тому, що використання тренінгових технологій в інструментально-виконавській підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва стає потужним інструментом для їх активного навчання, розвитку творчих здібностей особистостей, самовдосконалення та самореалізації в практичній діяльності, досягненні вершин професійної майстерності. Визначена мета статті полягає у розкритті особливостей використання тренінгових технологій в інструментально-виконавській підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва як інноваційної технології навчання. Методологія дослідження передбачає використання у ході дослідження компетентнісного підходу, що виступає основою формування цілісного спектру ключових компетенцій майбутніх фахівців, які необхідні для здійснення успішної інструментально-виконавської діяльності. Для досягнення мети дослідження застосовано комплекс методів: теоретичного аналізу наукових праць дослідників щодо проблеми використання тренінгових технологій в освіті, компаративного аналізу, узагальнення та систематизації, що дало змогу визначити сутність понять «тренінг», «тренінгові технології», переваги використання тренінгових технологій в інструментально-виконавській підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Розглянуто змістово-процесуальні особливості використання даних технологій та обґрунтовані організаційні принципи проведення тренінгів у процесі інструментально-виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва, які забезпечують залучення всіх учасників до обговорення проблем музичного виконавства, формування ключових компетенцій, підвищенню їх мотивації та інтересу до професійного розвитку, пошуку шляхів для удосконалення інструментально-виконавської майстерності.

Посилання

Вовк, М. П., Султанова, Л. Ю., Соломаха, С. О., Ходаківська С. В. (2019). Тренінгові технології навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти: Методичні рекомендації. Київ. (Vovk, M. P., Sultanova, L. Yu., Solomakha, S. O., Khodakivska S. V. (2019). Training technologies for teaching adults in the conditions of formal and informal education: Methodical recommendations. Kyiv).

Зливков, В. Л., Лукомська, С. О. (2022). Сучасні тренінгові технології розвитку особистості в освіті: Посібник. Київ. (Zlyvkov, V. L., Lukomska, S. O. (2022). Modern training technologies of personality development in education: Manual. Kyiv).

Кавецький, В. Є. (2022). Тренінг як інноваційна форма навчання в системі освіти дорослих. Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : Монографія, Л. З. Ребуха (ред.), (сс. 107–127). Тернопіль: ЗУНУ. (Kavetskyi, V. Ye. (2022). Innovative learning technologies in the conditions of modernization of modern education: Monograph, L. Z. Rebukha (red.), (рр. 107–127). Ternopil: ZUNU.)

Карпенко, Є. В. (2015). Основи психотренінгу: Навчальний посібник. Дрогобич: Просвіт. Отримано з http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2360. (Karpenko, Ye. V. (2015). Basics of psychotraining: Textbook. Drohobych: Prosvit. Retrieved from: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2360).

Ковальчук, Г О. (Ред). (2006). Тренінгові технології навчання з економічних дисциплін: Навчальний посібник. Київ: КНЕУ. (Kovalchuk, H O. (Red). (2006). Training technologies of learning in economic disciplines: Textbook. Kyiv: KNEU).

Лук’янова, Л. Б. (2013). Тренінгові технології в освіті дорослих. Сучасні технології освіти дорослих: Посібник, (сс. 6–40). Кіровоград: Імекс-ЛТД. (Lukianova, L. B. (2013). Training technologies in adult education. Modern technologies of adult education: Manual, (рр. 6–40). Kirovohrad: Imeks-LTD).

Підгурська, В. Ю. (2019). Використання навчальних тренінгів у професійній підготовці майбутніх учителів початкових класів. Система підготовки майбутніх фахівців у контексті становлення Нової української школи: Монографія, В. Є. Литньова (ред.), (сс. 54–70). Житомир: Вид. О. О. Євенок. (Pidhurska, V. Yu. (2019). The use of educational trainings in the professional training of future primary school teachers. The system of training future specialists in the context of the formation of the New Ukrainian School: Monograph, V. Ye. Lytnova (red.), (рр. 54–70). Zhytomyr: Vyd. O. O. Yevenok).

Пляченко, Т. М. (2014). Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції «Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття». сс. 61–69. Київ. (Plyachenko, T. M. (2014). Formation of instrumental and performance competence of the future music teacher in the process of professional training. Kyiv).

Страшко С. Тренінг як організаційна форма навчально-виховної роботи. Отримано з https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/09/Treninh-iak-orhanizatsiyna-forma-NVroboty_Strashko.pdf. (Strashko S. Training as an organizational form of

educational work. Retrieved from: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/09/Treninh-iakorhanizatsiyna-forma-NVroboty_Strashko.pdf).

Федорчук, В. М., Кутішенко, В. П. (2003). Соціально-психологічний тренінг формування творчого потенціалу майбутнього вчителя. Використання інтерактивних методів та мультимедійних засобів у підготовці педагога. Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА. 78–88. (Fedorchuk, V. M., Kutishenko, V. P. (2003). Social-psychological training of the formation of the creative potential of the future teacher. Use of interactive methods and multimedia tools in teacher training. Kamianets-Podilskyi: Abetka-NOVA. 78–88).

Федорчук В. М. (2014). Тренінг особистісного зростання: Навчальний посібник. Київ: Ценр учбової літератури. (Fedorchuk V. M. (2014). Personal growth training: Textbook. Kyiv: Tsenr uchbovoi literatury).

Шевченко, О. А., Хозраткулова, І. А. (2010). Тренінги професійного становлення молодих педагогів. Харків: Вид. група «Основа». (Shevchenko, O. A., Khozratkulova, I. A. (2010). Professional development trainings for young teachers. Kharkiv: Vyd. hrupa «Osnova»).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ