Use of training technologies in the instrumental-performing training of future music art teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.7

Keywords:

training, training technologies, instrumental-performing training, competencybased approach, competencies, future music art teachers, organizational principles.

Abstract

The study addresses current issues of the modernization of the educational sector and music pedagogical education, in particular, those aimed at preparing competitive and creative individuals able to quickly adapt, respond to changes in the modern world and creatively solve problems. It is noted that one of the components of preparing future music art teachers is instrumentalperforming training, the prioritized direction for improvement of which is the use of a competencybased approach. The article emphasizes that the use of training technologies in the instrumentalperforming training of future music art teachers becomes a powerful tool for their active learning, development of creative abilities, self-improvement and self-realization in practical activities, achieving the heights of professional mastery. The purpose of the article is to reveal the peculiarities of using training technologies in the instrumental-performing training of future music art teachers as an innovative educational technology. The research methodology implies the use of a competency-based approach, which serves as the basis for forming a holistic spectrum of key competencies necessary for successful instrumental-performing activity. To achieve the research goal, a set of methods was applied: theoretical analysis of researchers’ scientific works on the issue of using training technologies in education, comparative analysis, generalization and systematization, which made it possible to define the essence of the concepts «training», «training technologies» and the advantages of using training technologies in the instrumentalperforming training of future music art teachers. The content and procedural features of using these technologies were considered, the organizational principles for conducting training sessions in the process of instrumental-performing training of future music art teachers were substantiated. These principles ensure the involvement of all participants in the discussion of problems of musical performance, the formation of key competencies, increasing their motivation and interest in professional development and searching for ways to improve instrumental-performing skills.

References

Вовк, М. П., Султанова, Л. Ю., Соломаха, С. О., Ходаківська С. В. (2019). Тренінгові технології навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти: Методичні рекомендації. Київ. (Vovk, M. P., Sultanova, L. Yu., Solomakha, S. O., Khodakivska S. V. (2019). Training technologies for teaching adults in the conditions of formal and informal education: Methodical recommendations. Kyiv).

Зливков, В. Л., Лукомська, С. О. (2022). Сучасні тренінгові технології розвитку особистості в освіті: Посібник. Київ. (Zlyvkov, V. L., Lukomska, S. O. (2022). Modern training technologies of personality development in education: Manual. Kyiv).

Кавецький, В. Є. (2022). Тренінг як інноваційна форма навчання в системі освіти дорослих. Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : Монографія, Л. З. Ребуха (ред.), (сс. 107–127). Тернопіль: ЗУНУ. (Kavetskyi, V. Ye. (2022). Innovative learning technologies in the conditions of modernization of modern education: Monograph, L. Z. Rebukha (red.), (рр. 107–127). Ternopil: ZUNU.)

Карпенко, Є. В. (2015). Основи психотренінгу: Навчальний посібник. Дрогобич: Просвіт. Отримано з http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2360. (Karpenko, Ye. V. (2015). Basics of psychotraining: Textbook. Drohobych: Prosvit. Retrieved from: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2360).

Ковальчук, Г О. (Ред). (2006). Тренінгові технології навчання з економічних дисциплін: Навчальний посібник. Київ: КНЕУ. (Kovalchuk, H O. (Red). (2006). Training technologies of learning in economic disciplines: Textbook. Kyiv: KNEU).

Лук’янова, Л. Б. (2013). Тренінгові технології в освіті дорослих. Сучасні технології освіти дорослих: Посібник, (сс. 6–40). Кіровоград: Імекс-ЛТД. (Lukianova, L. B. (2013). Training technologies in adult education. Modern technologies of adult education: Manual, (рр. 6–40). Kirovohrad: Imeks-LTD).

Підгурська, В. Ю. (2019). Використання навчальних тренінгів у професійній підготовці майбутніх учителів початкових класів. Система підготовки майбутніх фахівців у контексті становлення Нової української школи: Монографія, В. Є. Литньова (ред.), (сс. 54–70). Житомир: Вид. О. О. Євенок. (Pidhurska, V. Yu. (2019). The use of educational trainings in the professional training of future primary school teachers. The system of training future specialists in the context of the formation of the New Ukrainian School: Monograph, V. Ye. Lytnova (red.), (рр. 54–70). Zhytomyr: Vyd. O. O. Yevenok).

Пляченко, Т. М. (2014). Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції «Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття». сс. 61–69. Київ. (Plyachenko, T. M. (2014). Formation of instrumental and performance competence of the future music teacher in the process of professional training. Kyiv).

Страшко С. Тренінг як організаційна форма навчально-виховної роботи. Отримано з https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/09/Treninh-iak-orhanizatsiyna-forma-NVroboty_Strashko.pdf. (Strashko S. Training as an organizational form of

educational work. Retrieved from: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/09/Treninh-iakorhanizatsiyna-forma-NVroboty_Strashko.pdf).

Федорчук, В. М., Кутішенко, В. П. (2003). Соціально-психологічний тренінг формування творчого потенціалу майбутнього вчителя. Використання інтерактивних методів та мультимедійних засобів у підготовці педагога. Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА. 78–88. (Fedorchuk, V. M., Kutishenko, V. P. (2003). Social-psychological training of the formation of the creative potential of the future teacher. Use of interactive methods and multimedia tools in teacher training. Kamianets-Podilskyi: Abetka-NOVA. 78–88).

Федорчук В. М. (2014). Тренінг особистісного зростання: Навчальний посібник. Київ: Ценр учбової літератури. (Fedorchuk V. M. (2014). Personal growth training: Textbook. Kyiv: Tsenr uchbovoi literatury).

Шевченко, О. А., Хозраткулова, І. А. (2010). Тренінги професійного становлення молодих педагогів. Харків: Вид. група «Основа». (Shevchenko, O. A., Khozratkulova, I. A. (2010). Professional development trainings for young teachers. Kharkiv: Vyd. hrupa «Osnova»).

Published

2023-12-20

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY