Здоровʼязбережувальні технології як засіб формування художньо-творчої компетентості учнів на уроках музичного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.8Ключові слова:
арт-терапія, вокалотерапевтичні технології, здоров’язбережувальні технології, майбутні вчителі музичного мистецтва, музикотерапія, художньо- творча компететність, учні основної школи.Анотація
У статті розглянуто результати дослідження впливу здоровʼязбережувальних технологій на формування художньо-творчої компетентості учнів на уроках музичного мистецтва. З’ясовано, що формування художньо-творчої компетентності учнів засобами здоров’язбережувальних технологій на уроках музичного мистецтва ще не достатньо обґрунтовано й розкрито в теорії музичної освіти. Тому, метою статті є теоретичне обґрунтування перспектив застосування здоров’язбережувальних технологій як засобу формування художньо- творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва. Для досягнення мети використано комплекс таких теоретичних методів, як: аналіз, конкретизації, порівняння і синтезу, обґрунтування й узагальнення. Здійснено потрактування понять «здоров’язбережувальні технології», «художньо-творча компетентність учнів». Здоров’язбережувальну технологію розглянуто як комплекс форм, методів, способів, прийомів навчання та виховних засобів, метою і результатом якої є збереження і примноження здоров’я дитини. Художньо-творчу компетентність учня визначено як динамічне утворення, якому притаманний розвиток і вдосконалення, що базується на художньо-естетичному світогляді, знаннях, уміннях, здатностях інтегрувати дві складові – художню як прояв художнього мислення особистості в діалогічному спілкуванні з мистецтвом та творчу – як прояв приймати нестандартні, креативні, неочікувані рішення в освітніх ситуаціях та мистецькому навчанні. За результатами дослідження проаналізовано існуючі класифікації здоров’язбережувальних технологій, обґрунтовано доцільність поєднання процесів художньої творчості і здоров’язбереження, інтеграція яких забезпечує значний синергетичний вплив на особистісне становлення учнів, формування їх художньо-творчої компетентності на уроках музичного мистецтва, яка є основою для життєтворчої позитивної позиції учнів.
Посилання
Антонова, О. Є. (2015). Педагогічні технології та їх класифікація як наукова проблема. Сучасні технології в освіті. Київ, 8-15.
Білецька, М. В., Сопіна, Я. В., Підварко, Т. О. (2021). Формування художньо-творчої компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки: теорія та практика. 2 (38), 96–100.
Ващенко, О. (2006). Готовність вчителя до використання здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі. Здоров’я та фізична культура. № 8, 1–6.
Зуб, К. К. (2011). Художньо-творча діяльність майбутнього вчителя музичного мистецтва. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. 1, Вип. 33, 140–143.
Івершинець, А. Г. (2019). Художньо-творча компетентність майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти як педагогічна проблема. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 5(69), 78–83.
Масол, Л. М. (2006). Загальна мистецька освіта: теорія і практика. Київ: Промінь. Москва, О. М. (2021). Формування технологічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокальної підготовки. Дис… д-ра філ.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), Одеса.
Мостіпака,. Т. П. (2014). Підготовка майбутніх учителів біології до використання здоров’язбережувальних технологій. Вісник Житомирського державного університету. 6 (78).
Новий тлумачний словник української мови (2006). В. Яременко, О. Сліпушко (уклад.). Київ: Аконіт. Олексюк О. М. (2016) Музична педагогіка. Київ: КНУКіМ.
Білецька, М. В., Сопіна, Я. В., Підварко, Т. О. (2021). Формування художньо-творчої компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки: теорія та практика. 2 (38), 96–100.
Усатов, І. (2016). Соціально-історичні аспекти розвитку здоров’язбережувальних технологій у системі освіті. Науковий огляд. 10 (31). Режим доступа: https://core.ac.uk/download/pdf/217450831.pdf
Шаоцян, Юйань. (2021). Специфіка реалізації здоров’язбережувальних технологій у процесі вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 6 (110), 381–390.
Шаоцян, Юйань. (2022). Формування вокально-фахової компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва на засадах здоров’язбережувальних технологій. Дис… д-ра філ.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), Одеса.
Maslow, A. H. (1943). Theory of human motivation. Psychological Review, 50 (4), 370-396
Ovcharenko, N., Samoilenko, O., Moskva, O., & Chebotarenko, O. (2020). Innovative Technologies in Vocal Training: Technological Culture Formation of Future Musical Art Teachers. Journal of History Culture and Art Research, 9(3), 115-126. doi: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i3.2729 (Web of Science).
Svetlana Sysoeva, Natalia Ovcharenko, Olha Chebotarenko. (2020). Professional training of future music art teachers for inclusive education: theoretical and technological aspects. SHS Web of Conferences 75, 04006 (2020), ICHTML 2020. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20207504006 (Published online 26 March 2020.